viši standardi

Od sigurnosnih do praktičnih rješenja: Uskoro detektori mirisa u automobilu

12.04.2019 u 10:22

Bionic
Reading

Sustav detekcije mirisa u automobilu mogao bi povećati sigurnost u prometu, ali i pomoći vlasnicima koji daju svoja vozila u najam

Krajem veljače ove godine Odbor za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta prihvatio je radikalan prijedlog promjena radi sigurnosti u prometu, u kojem stoji da će svi proizvođači automobila morati u sljedećih nekoliko godina serijski ugrađivati u nove automobile Intelligent Speed Assistance (ISA), sustav za ograničenje brzine, sustave za pomoć vozaču koji uključuju automatsko kočenje u nuždi (AEB) s detekcijom pješaka i biciklista, sustav upozorenja za prelaženje u suprotnu traku te uređaje koji snimaju događaje unutar automobila. Predloženo uvođenje alkotestera ipak zasad nije prošlo, iako je alkohol uzrok ogromnog broja nesreća u prometu.

No samo je pitanje dana kada će se ozakoniti i taj sustav sigurnosti. Shodno toj ideji, Aryballe Technologies, francuski proizvođač prehrambenih i kozmetičkih proizvoda, razvija senzor za identifikaciju neprihvatljivih mirisa u vozilu. Sustav bi mogao tako detektirati alkoholne pare u zraku kabine, miris opijata, neki neobičan miris ispod suvozačkog sjedala ili čudan miris koji dolazi iz motornog prostora. Možda je došlo do zapaljenje električne instalacije, goriva? Ili je možda vozač pod utjecajem alkohola? Ili se u kabini automobila osjeća dim cigarete? Bez obzira na porijeklo nekog mirisa, uređaj bi ga trebao detektirati, a to je ono što će francuski proizvođač ponuditi velikim proizvođačima automobila. Takav sustav senzora bio bi smješten u unutrašnjost vozila, a njime bi se čak i otkrilo podrijetlo neobičnih mirisa, upozoravajući vlasnike kada postoji problem ili blokirati upotreba automobila ako se osjeti alkohol u dahu vozača. Bilo je rješenja za ovaj, nažalost prilično raširen problem, ali još nije prihvaćeno neko svrhovito, univerzalno i po cijeni prihvatljivo za sve.

Tako švedski proizvođač automobila Volvo radi na ideji kamere unutar kabine, koja bi detektirala neuobičajeno ponašanje vozača u slučaju alkoholiziranosti, omamljenosti ili umora, koji bi mogao dovesti do toga da vozač zaspe za volanom i tako prouzroči nesreću. Tako bi i prometna policija imala puno lakši posao u otkrivanju alkoholiziranosti ili omamljenosti vozača nekim opijatima, jer to sada provodi periodičnim akcijama i slučajnim odabirom vozača u prometu.

No idejno rješenje francuske tvrtke pomoglo bi i vlasnicama flota vozila koje iznajmljuju trećim osobama, kao što su rent-a-car tvrtke, tvrtke s vlastitim voznim parkom koje daju na korištenje automobile svojim djelatnicima ili leasing kuće. Sustav bi mogao utvrditi je li putnik pušio u njihovom vozilu ili je nešto proliveno po stražnjem sjedalu. Mnogi od stvarnih vlasnika automobila žale se da dobivaju loše povratne informacije od ostalih potrošača jer su vozila nakon korištenja vraćena s neugodnim mirisom ili jednostavno bila vrlo prljava. Aryballeov trenutni proizvod, NeOseTM Pro, ručni je uređaj, otprilike veličine skenera s barkodom, namijenjen industriji hrane i kozmetike.

Za automobilsku primjenu senzor će biti mnogo manji, bliži veličini ljudskog palca. Trenutni proizvod prodaje se za oko 12.000 dolara, ali je direktor francuske tvrtke Tristan Rousselle rekao da će očekivana cijena uređaja za automobilsku uporabu biti oko 10 dolara, jer će se težiti masovnoj proizvodnji za automobilsku industriju.

Rousselle je kazao kako tvrtka do kraja 2020. godine teži serijskoj proizvodnji za automobilsku industriju. A uređaj se neće trebati dodatno aktivirati pritiskom na dugme, već će se moći programirati, a zatim prilagoditi načinu upotrebe vozila. 'Kada unajmite automobil, mirisi za koje želite znati oni su koje osjetite kada uđete u automobil i kada izađete iz njega', rekao je Rousselle. Rezultati očitavanja sustava detekcije mirisa mogli bi se vidjeti na infotainment sustavu na središnjoj konzoli automobila, koji je ionako svakim danom sve složeniji i ima sve više funkcija.

Ideja je da se senzori smjeste što bliže vozaču. Višestruki senzori u vozilu mogu se usredotočiti na sjedala, tepih i motorni prostor vozila.