Jaguar I-PACE

Svjetski i europski automobil godine u našem dvorištu: Evo prvih dojmova o sportskom SUV-u impresivne snage

19.06.2019 u 10:46

Bionic
Reading

Sam proizvođač Jaguar tvrdi da su mu direktna električna konkurencija Audi e-tron i Mercedes-Benz EQC, no ni Teslini modeli Y i X nisu daleko od toga

U dvorcu Mokrice održana je prezentacija za hrvatske automobilske novinare europskog i svjetskog automobila godine za 2019. Osim ove dvije najprestižnije titule, I-PACE se može pohvaliti s ukupno 66 nagrada, a prije svega svojom električnom pogonskom jedinicom. Jaguar Land Rover dizajnirao je i projektirao vozilo I-PACE u Ujedinjenom Kraljevstvu, i ta će država ostati domovina njegove proizvodnje, inženjeringa i dizajna, no I-PACE se proizvodi u nama nedalekoj Austriji, kao dio proizvodnog partnerstva s poduzećem Magna Steyr. Sam proizvođač Jaguar tvrdi da su mu direktna električna konkurencija Audi e-tron i Mercedes-Benz EQC, no ni Teslini modeli Y i X nisu daleko od toga.

Električni I-PACE dizajnirao je Ian Callum, škotski dizajner, tada još kao direktor dizajnerskog odjela Jaguar Land Rovera, i njegova zamisao je od samog početka bila da bude koncipiran kao potpuno električno vozilo. No njegov izgled više sliči sportskom automobilu nego nominalnoj oznaci - SUV srednje veličine. A upravo ta početna odluka prilikom njegova kreiranja daje mu prilično veliku slobodu u definiranju brojnih detalja, naročito vanjskog izgleda. Iako je njegov izgled robustan, aerodinamički je jako učinkovit te nudi prostor u kabini za petero odraslih osoba i njihovu prtljagu.

Dr. Ralf Speth, izvršni direktor Jaguar Land Rovera, rekao je: 'Dok druga poduzeća govore o budućnosti, mi je gradimo. Izašli smo iz zadanih okvira kako bismo stvorili najnovijeg člana obitelji PACE, potpuno električni Jaguar I-PACE. S nultom emisijom ispušnih plinova, CO2 i krutih čestica, dramatično nas približava našoj viziji zelene, sigurne i održive budućnosti.'

S najmodernijom litij-ionskom baterijom od 90 kWh, koja ima 432 ćelije, I-PACE ostvaruje autonomiju od 470 km (WLTP ciklus). Zahvaljujući brzom DC punjenju (100 kW), vlasnici mogu za samo 40 minuta napuniti bateriju do 80 posto. Punjenjem kod kuće na AC kućnoj utičnici (7 kW) postići će se ista razina napunjenosti u tek nešto više od 10 sati, što je idealno za punjenje preko noći.

Niz pametnih tehnologija za poboljšanje autonomije uključuje sustav prethodnog podešavanja baterije: kad je uključen u električnu utičnicu, I-PACE će automatski povećati (ili smanjiti) temperaturu svoje baterije kako bi maksimalno povećao autonomiju prije puta.

Jaguar I-PACE
  • Jaguar I-PACE
  • Jaguar I-PACE
  • Jaguar I-PACE
  • Jaguar I-PACE
  • Jaguar I-PACE
    +27
Jaguar I-PACE Izvor: Ostale fotografije / Autor: Wallis Adria

Dva električna motora koja je dizajnirao Jaguar, a odlikuju se pogonskim osovinama koje prolaze kroz same motore radi veće kompaktnosti, postavljena su na svaku osovinu, nudeći iznimne performanse od 400 KS i 696 Nm, pogon na sva četiri kotača i za sve vrste podloga. Osjetljivost na visoki okretni moment i energetska učinkovitost motora osiguravaju performanse sportskog automobila, a I-PACE postiže brzinu od 100 km/h za samo 4,8 sekundi.

Posebna aluminijska struktura za električno vozilo upotrebljava naprednu tehnologiju zakivanja i lijepljenja za laganu te krutu strukturu karoserije. S baterijom, koja je dio strukture vozila, postiže torzijsku krutost od 36 kNm/stupanj – najveću u Jaguaru. Baterija je postavljena u sredinu između dvije osovine i što je niže moguće, s brtvom između kućišta i podvozja. Ova lokacija omogućuje savršenu raspodjelu težine 50:50 i nisko težište te s naprednim prednjim dvostrukim oscilirajućim ramenima i stražnjom osovinom Integral Link s (opcionalno) zračnim ovjesom i prilagodljivim sustavom Adaptive Dynamics, omogućuje precizno upravljanje i iznimnu udobnost u vožnji.

Njegova uglađena silueta nalik konceptnom kupeu Jaguar C-X75 inspirirana je tim superautomobilom s kratkim, niskim poklopcem motora, krovom s poboljšanom aerodinamičnošću i zaobljenim stražnjim staklom. Ovaj dizajn kabine sprijeda u kontrastu je s njegovim kockastim stražnjim dijelom koji doprinosi smanjenju koeficijenta otpora zraka na samo 0,29 Cd. Za optimiziranje ravnoteže između hlađenja i aerodinamike, lopatice Active Vanes u prednjoj masci otvaraju se kada je potrebno hlađenje, a zatvaraju kada je zrak potrebno preusmjeriti kroz integrirani otvor na poklopcu motora, čime se optimizira protok zraka.

U unutrašnjosti sam raspored svih komponenti optimizira prostor za putnike, dok sofisticirani materijali i iznimna pažnja posvećena detaljima ovo vozilo čine istinskim Jaguarom. Straga prostor za noge iznosi 890 mm, a zahvaljujući slobodnom prostoru dobivenom uklanjanjem tunela za smještaj klasičnog mehaničkog kardanskog vratila dostupan je središnji pretinac zapremnine 10,5 litara. Ispod stražnjih sjedala nalaze se pretinci za tablet i prijenosno računalo, dok prtljažnik nudi zapremninu od 656 litara, koja se povećava na 1453 litre kada su sjedala spuštena.

I-PACE je prvo vozilo iz game Jaguar opremljeno sustavom za informiranje i zabavu Touch Pro Duo. Zahvaljujući inovativnoj kombinaciji zaslona osjetljivih na dodir, kapacitivnih senzora i dodirnih fizičkih komandi, Touch Pro Duo intuitivan je za korištenje. Novi navigacijski sustav EV procjenjuje topografiju rute do odredišta i uvide iz prethodnih putovanja, uključujući stil vožnje, kako bi izračunao personaliziranu autonomiju i status punjenja s iznimnom točnošću. Napredni sustav koristi tehnologiju Smart Settings, koju pokreću algoritmi umjetne inteligencije, za određivanje omiljenih postavki vozača, a zatim u skladu s time prilagođava postavke vožnje i unutrašnjosti. I-PACE će lansirati i Amazon Alexa Skill. To znači da će vlasnici moći uređaj s podrškom za sustav Alexa pitati za informacije iz aplikacije Jaguar InControl Remote. Primjerice: je li moje vozilo zaključano? Koja je razina napunjenosti baterije? Imam li dovoljno autonomije za put do posla? Kako bi osigurao to da vlasnici uvijek imaju pristup najnovijem softveru za zabavu i informiranje, telematiku i kontrolu razine napunjenosti baterije, I-PACE će biti prvi Jaguar koji će imati bežični softver, što osigurava neometana ažuriranja.

U praktičnoj vožnji neosporno je to da I-PACE ima sjajno ubrzanje, a njegov ovjes je primjereno tvrd za sportske performanse. U vožnji je lijep osjećaj izostanak uobičajene buke motora s unutarnjim izgaranjem. Unutrašnjost testnog modela EV 400 AWD izvedena je u bijeloj koži, a uređenje je primjereno britanskom shvaćanju pojma luksuz. Instrumentna ploča i središnji zasloni osjetljivi na dodir su zanimljivi i efikasni. Kolo volana obučeno je u brušenu kožu, kao u trkaćem automobilu. Primjetan je i izostanak ručice mjenjača i umjesto nje tu su tipke D, N, R i P. Ukoliko želite voziti naprijed, jednostavno pritisnete tipku D (Drive) i krenete. Posebno su dojmljive kvake vrata koje se izvlače izvan karoserije kada je automobil otključan i stacionaran, a kad krenete, one se uvlače i tako se dobiva na aerodinamičkim karakteristikama, koje su presudne za ekonomiju jednog električnog automobila. No više o samom dojmu u praktičnoj upotrebi moći ćemo vam reći nakon cjelovitijeg testiranja I-PACE-a.

I-PACE je dostupan u Hrvatskoj od 1. ožujka, u verzijama S, SE i HSE, a koje su sve inspirirane dizajnom originalnog koncepta. Početna cijena kod nas je 615.000 kuna (s PDV-om i trošarinom od 0 kuna), a sve preko toga ovisi o dodatnoj opremi, koja je prilično bogata.