Novi ID. Buzz s dugim međuosovinskim razmakom dolazi i na europsko tržište s opcijskom novom baterijom od 85 kWh (neto) i novim e-motorom od 210 kW (286 KS), dok je GTX verzija verzija s pogonom na sve kotače snage 250 kW (339 KS). U Hrvatsku dugi ID. Buzz stiže početkom 2024.
Volkswagen je proteklog vikenda predstavio 'veliki' ID. Buzz, s dugim međuosovinskim razmakom. Svjetska premijera se održala u okviru najvećeg susreta VW buseva u SAD-u, u surferskom odredištu Huntingon Beach uz autoput Pacific Coast Highway pokraj Los Angelesa. Ono što je svakako bitno za njemačku marku jest povratak VW busa u Sjevernu Ameriku.
Amerika istovremeno pozdravlja novi ID. Buzz značajnom gestom: naime, 2. lipnja će ubuduće, kao 'Volkswagen Bus Day', biti novi praznik. Također, pomno su odabrani termin i mjesto naknadnog europskog debija: on će uslijediti od 23. do 25. lipnja na međunarodnom VW Bus Festivalu u Hannoveru – najvećem europskom susretu VW buseva s više od 6000 vozila.
Treba reći i da ID. Buzz LWB u Hrvatsku stiže početkom 2024. godine.
Više prostora, dosega i snage
Uz dužinu od gotovo pet metara i do sedam mjesta za sjedenje, veliki ID. Buzz savršeno je pripremljen za svoje predstavljanje u Sjevernoj Americi. Istovremeno i u Europi širi svoj spektar mogućnosti upotrebe. Dodatnom dužinom ostvaruje se prostor za treći red sjedala, za još više mjesta u prtljažniku, za novu, veću bateriju od 85 kWh (neto kapaciteta), a time i za još veći doseg.
Toplinska pumpa zimi povećava učinkovitost
Također, ID. Buzz uvest će se na tržište i s novim e-motorom snage 210 kW (286 KS). Nakon svega 7,9 sekundi veliki ID. Buzz doseže brzinu od 100 km/h. Osim toga, verzija s pogonom na sve kotače (GTX) i snagom od 250 kW (339 KS) najavljena je za 2024. godinu. Ubrzanje od 0 do 100 km/h modela ID. Buzz GTX je 6,4 sekunde.
Među daljnje novitete električnog VW busa ubrajaju se head-up zaslon, unaprijeđeni infotainment sustav najnovije generacije i daljinski upravljani ulazak u parkirno mjesto putem smartphonea. Novokoncipirani, tehnološki napredni panoramski krov – najveći od svih modela marke Volkswagen – pobuđuje sjećanja na legendarni 'Samba bus' iz 50-ih godina. Verzije za Sjevernu Ameriku k tomu će imati klimatizirana sjedala i osvijetljeni VW logotip u prednjem dijelu vozila.
Povratak u Ameriku
VW bus se oprostio prije 20 godina generacijom T4 VW busa od SAD-a i Kanade. No 'Microbus' – kako se VW bus naziva u području između New Yorka i San Francisca – do danas je zadržao svoj kultni status. Već desetljećima stare generacije T1, T2 i T3 sa stražnjim motorom posebno su poznate panorame parkirnih mjesta uz plažu u Kaliforniji ili na Floridi ili Long Islandu i 2023. godine. Sada marka Volkswagen produženim modelom ID. Buzz zatvara krug i dovodi VW bus – ovaj put s električnim stražnjim pogonom – natrag u Ameriku.
'Made in Germany'
Isporuka prvih modela ID. Buzz u Ameriku započet će tijekom 2024. godine. Svi modeli ID. Buzz – baš kao i Multivan te Bulli T6.1 – proizvodit će se u matičnoj tvornici marke Volkswagen gospodarska vozila u Hannoveru. Ona je jedna od najsuvremenijih automobilskih tvornica na svijetu i zavičaj obitelji VW buseva. Gotovo istovremeno s uvođenjem na sjevernoameričko tržište, ID. Buzz s dugim međuosovinskim razmakom dospjet će i u europske autokuće. Ondje ID. Buzz s normalnim međuosovinskim razmakom već od prošle godine kao rekreativno vozilo i transporter (ID. Buzz Cargo) niže velike uspjehe: godišnja proizvodnja u 2022. godini rasprodala se jako brzo.
Vanjski dizajn
Dizajn modela ID. Buzz s dužim međuosovinskim razmakom ('Long Wheel Base', skraćeno: LWB) nastao je paralelno s verzijom s normalom dužinom ('Normal Wheel Base' ili NWB). Već se tijekom procesa razvoja osiguralo da se oba modela, unatoč različitim međuosovinskim razmacima, odlikuju tipično skladnim proporcijama i stilskom jasnoćom VW busa. Verzija NWB duga je 4712 mm, dok dimenzije nove varijante LWB iznose 4962 mm. Veća dužina postiže se međuosovinskim razmakom povećanim s 2989 na 3239 mm. Bočno se dodatnih 250 mm raspodjeljuje na klizna vrata proširena za 192 mm te 58 mm duža područja između C stupa i stražnjih kotača. Širina oba modela bez vanjskih zrcala iznosi 1985 mm, a visina, ovisno o opremi, do 1927 mm. Vrijednost cw, vrlo dobra za bus, iznosi 0,29.
DNK VW busa
Dvije verzije međuosovinskog razmaka modela ID. Buzz dijele se na karakteristično kratke, a time i dinamične prevjese karoserije te neusporediv dizajn VW busa. Među njih ubrajaju se markantni prednji poklopac u obliku slova V, simpatično djelujuća grafika LED glavnih svjetala te klasični stražnji dio VW busa s protočnom trakom LED stražnjih svjetala kod modela ID. Buzz. Novitet u sjevernoameričkim verzijama su u međuvremenu osvijetljeni VW logotip u prednjem dijelu vozila (koji nije dopušten u Europi). Za sve modele s interaktivnim 'IQ.LIGHT – Matrix LED glavnim svjetlima' i 'IQ.LIGHT' stražnjim svjetlima vrijedi da će ID. Buzz svoje vlasnike prepoznati na temelju ključa te pozdraviti svjetlosnom animacijom čim se približe vozilu. Tipično za VW bus: ukupno pet različitih dvobojnih vanjskih boja laka. Novitet pri tome je kombinacija 'Mono srebrne' (donje područje karoserije) i 'Candy bijele' (gornje područje).
Pametno staklo
Svoj debi s dugom verzijom modela ID. Buzz slave i panoramski stakleni krov 'Smart Glas' te prozori u bočnim vratima koji električno klize unatrag tijekom postupka otvaranja. Ovisno o opremi, klizna vrata i stražnji poklopac također se električno otvaraju i zatvaraju. Potpuno je novokonstruiran panoramski stakleni krov 'Smart Glas'. On je, s prozirnom staklenom površinom od 1,5 m² (1,54 × 0,93 m), najveći od svih modela marke Volkswagen.
Prozirna površina krova proteže se u cijelosti preko prvog i drugog reda sjedala. Putem dodirnog klizača (smještenog sprijeda, iznad vozača i suvozača) ili potpore za govorne naredbe 'Smart Glas' može se promijeniti iz prozirnog u neprozirno i obrnuto. I u neprozirnom je modusu krov ugodno svijetao te nalikuje mliječnom staklu; nijansa boje 'Opak' pri tome je jednaka preostaloj krovnoj oblozi. Promjena se provodi putem sloja PDLC-a ('Polymer Dispersed Liquid Crystal') integriranog u staklo.
Na kristalima toga sloja u prozirnom se stanju nalazi napon; za razliku od toga, kada se uspostavi beznaponsko stanje sloja PDLC-a, kristali se raspoređuju tako da nastane neprozirna površina. Dodatni premazi u staklu reflektiraju energetski bogato infracrveno zračenje sunčeva svjetla te time smanjuju prodiranje topline u unutrašnjost. Za razliku od toga, na hladnim vanjskim temperaturama staklo reflektira toplinsko zračenje u unutrašnjosti VW busa radi uštede energije i očuvanja temperature u području glava na ugodnom području. Velika unutrašnja visina vozila modela ID. Buzz povećava se panoramskim staklenim krovom za 30 na 1093 mm (sprijeda) i 1072 mm (drugi red sjedala).
Unutrašnjost: pet, šest ili sedam sjedala
ID. Buzz s dugim međuosovinskim razmakom jedan je od svega nekoliko e-vozila koja mogu zaprimiti opremu za padobransko jedrenje (volumen utovara do 2469 l) ili prevesti pola nogometne momčadi sa sportskim torbama i loptama do mjesta održavanja utakmice (6 mjesta za sjedenje plus vozač). Ovisno o konfiguraciji, taj ID. Buzz može se upotrebljavati kao vozilo s pet sjedala (2/3), šest sjedala (2/2/2) s pojedinačnim sjedalima i naslonima za ruke u drugom redu sjedala te kao vozilo sa sedam sjedala (2/3/2). Suvozačevo sjedalo, bočna sjedala drugog reda te sjedala u trećem redu serijski su opremljena sidrištima za dječje sjedalice ISOFIX i Top Tether.
Prvi red sjedala
Vozač i suvozač u modelu ID. Buzz sjede uspravno i visoko, kao što je to već desetljećima slučaj u VW busevima. Uvijek dio serijske opreme: namjestivi nasloni za ruke na unutrašnjim stranama prednjih sjedala. Ovisno o opremi, vozačevo i suvozačevo sjedalo raspolažu naslonima za ruke i s vanjskih strana. Vrhunske verzije sjedala 12-struko su električno namjestive te k tomu raspolažu masažnom i funkcijom memorije. Prednja sjedala modela koji se nude u Sjevernoj Americi k tomu će sadržavati novu, vrhunsku klimatizaciju.
Usklađena s visokim položajem sjedenja, instrumentna ploča u modelu ID. Buzz također je visoko smještena – i to je tipično za VW bus. Svi prikazi izvedeni su digitalno te se nalaze na ergonomski optimalnoj vidnoj osi. Slobodno stojeći zaslon (s dijagonalom od 13,5 cm / 5,3") tvori kokpit, čiji se prikazi mogu mijenjati putem višenamjenskog kola upravljača. Centralno i u središtu instrumentne ploče smješten je dodirni zaslon unaprijeđenog infotainment sustava, čije dimenzije sada iznose 32,8 cm / 12,9". Ispod zaslona od sada su osvijetljeni i dodirni klizači za funkcije kao što su namještanje temperature i jačine zvuka. Unutrašnjost se osvjetljava ambijentalnim osvjetljenjem s 10 boja; opcijski će za dugi ID. Buzz biti dostupna i verzija s 30 boja.
Novi head-up zaslon
Prvi će put u modelu ID. Buzz biti dostupan head-up zaslon. On projicira važne informacije, kao što su brzina ili navigacijske napomene, na vjetrobransko staklo, a time i u vidno polje vozača, koji se, zahvaljujući tome, još bolje može usredotočiti na zbivanja u prometu.
Unaprijeđeni infotainment sustav
Produženi ID. Buzz će se diljem svijeta na tržišta uvoditi s najnovijim ID. softverom te će stoga biti dostupan s dalekosežno novostrukturiranom grafičkom površinom i vođenjem kroz izbornike infotainment sustava. Rukovanje je postalo jednostavnijim, samorazumljivijim i individualnijim. U tu je svrhu marka Volkswagen zaslon veličine 12,9" podijelila na dvije trajno vidljive dodirne trake i početni zaslon. Gornja traka zaslona s lijeve strane raspolaže novim izravnim pristupom, putem kojeg se samo jednim klikom može pozvati glavni izbornik s pregledom svih aplikacija. Pokraj nje nalazi se gumb za novi Car Control Center, koji pruža izravan pristup najvažnijim funkcijama vozila – koje se mogu individualno konfigurirati.
Glavni izbornik i Car Control Center mogu se u svakom trenutku pozvati, a da se pri tome trenutačno aktivna aplikacija ne mora zatvoriti. Time se uvelike olakšava rukovanje. Novi početni zaslon u sredini objedinjuje sadržaj najvažnijih aplikacija na pločicama različitih veličina. Uz klasične sadržaje, kao što su navigacija i radiouređaj/mediji, pločice nude i nove funkcije, kao što su prijedlozi potpore za govorne naredbe 'IDA'. Također, korisnik može individualno konfigurirati početni zaslon. Donja dodirna traka sadrži funkcije klima-uređaja i sjedala te polje Home, putem kojega vozač u svakom trenutku može dospjeti na početni zaslon.
Potpora za govorne naredbe IDA
Brojnim funkcijama modela ID. Buzz moguće je upravljati putem potpore za govorne naredbe IDA. Među njih ubrajaju se značajke kao što je ambijentalno osvjetljenje, odabir profila vožnje, navigacija ili novi panoramski krov 'Smart Glas'. Mogući su čak i individualni upiti, kao što su informacije o građevinama u blizini. Potpora za govorne naredbe k tomu može tumačiti napomene: na vozačevu izjavu „hladno mi je', ID. Buzz reagira povećanjem grijanja za jedan Celzijev stupanj.
'ID. Light' s mogućnošću individualne percepcije
Poseban razvoj marke Volkswagen predstavlja interaktivni 'ID. Light': uska svjetlosna traka proteže se ispod vjetrobranskog stakla duž instrumentne ploče te, dodatno uz zaslone, signalima u boji brzo i intuitivno isporučuje informacije koje se mogu percipirati. Na primjer: kada navigacijski sustav skrene pozornost vozača na predstojeću promjenu kolničkog traka ili ulazak na autoput, to će se dodatno podržati plavim pulsiranjem značajke 'ID. Light' u smjeru promjene voznog traka.
USB-C i 230 V
ID. Buzz na instrumentnoj ploči nudi induktivno postolje za punjenje za kompatibilne smartphone-ove. Također, električni VW bus u sebi sadrži do osam USB-C priključaka. Svi USB-C priključci (osim priključka na osvrtnom zrcalu od 15 W) funkcioniraju prema novom standardu punjenja 'USB Power Delivery' (USB-PD); time, ovisno o priključenom uređaju, pružaju snagu do 45 W. Zahvaljujući njima moguće je, na primjer, prijenosna računala ili baterijski alat puniti jednakom brzinom kao i putem standardnih USB-C priključaka. Opcijski je u postolju suvozačeva sjedala dodatno smještena utičnica od 230 V s najvećom snagom od 300 W. Za razliku od vozila s motorom na izgaranje, priključak od 230 V u električnom modelu ID. Buzz može se upotrebljavati i kada je pogonska jedinica isključena.
ID. Buzz Box
Jedan od brojnih praktičnih detalja opreme VW busa jest prijenosni ID. Buzz Box. On u gornjem području nudi pretinac za odlaganje, čije se namjestive pregradne stijenke istovremeno mogu upotrebljavati kao strugalica za led i otvarač za boce. Na prednjoj strani nalazi se preklopni pretinac kapaciteta 1,4 l (npr. za bocu vode), a preko puta smještena je ladica kapaciteta 5,0 l za veće predmete, kao što su prijenosna računala i tablet uređaji. Kutija se može pričvrstiti između prednjih sjedala i prije drugog reda sjedala, koji je izveden u obliku klupe. Ako je drugi red sjedala opremljen pojedinačnim sjedalima, kutija se može smjestiti i između njih. U pravilu se u vozilu dodatno nalaze dva otklopiva držača za čaše ispod središnje konzole između vozača i suvozača.
Drugi red sjedala
Serijski se u drugom redu sjedala upotrebljava klupa s tri sjedišta. Nasloni su preklopivi podijeljeni u omjeru 40 : 60, a njihov je nagib namjestiv za 16 stupnjeva. Osim toga, stražnja klupa može se pomicati, u cijelosti podijeljena, 200 mm po dužini. Po želji su bočna mjesta za sjedenje grijana. Putem praktične ručice u gornjem dijelu vanjskih naslona drugog reda sjedala on se radi ulaska u ili izlaska iz trećeg reda sjedala pomiče 120 mm naprijed i dodatno preklapa prema naprijed. Drugi red sjedala opcijski može biti opremljen dvama pojedinačnim sjedalima uključujući naslone za ruke.
Treći red sjedala
Dva pojedinačna sjedala trećeg reda sjedala – tehnička adaptacija iz velikog modela Volkswagen US-SUV Atlas – mogu se uzdužno pomicati; također, namjestiv je nagib naslona. Kada se nasloni sjedala preklope, zajedno s preklopljenim naslonima drugog reda sjedala nastaje ujednačena visina utovarne površine. Po potrebi se dva stražnja pojedinačna sjedala u cijelosti mogu demontirati. U Europi i Kanadi treći je red sjedala opcijski integriran, dok je u SAD-u dio serijske opreme. ID. Buzz s normalnim međuosovinskim razmakom koji se nudi u Europi također se može konfigurirati s trećim redom sjedala.
Prtljažnik za bicikle i daske za surfanje
Detaljan pregled novog modela ID. Buzz s produženim međuosovinskim razmakom nudi prtljažnik u formatu tipičnom za VW bus. U konfiguraciji s pet sjedala se, uz utovar do gornjeg ruba naslona, dobiva zapremina od 1340 litara (NWB: 1121 litra). Kada se veliki ID. Buzz utovari sve do iza prvog reda sjedala, zapremina se povećava na do 2469 litara. Tako prtljažnik postaje utovarnim prostorom za opremu za padobransko jedrenje, bicikle i board-ove. Čak i kada u vozilu sjedi sedam osoba, iza trećeg reda sjedala modela ID. Buzz dostupna je zapremina od 306 litara.
Pogonski sustav
Novi baterijski sustav
ID. Buzz s dugim međuosovinskim razmakom bit će dostupan s dvije veličine baterija: neto energetski sadržaj serijske baterije iznosi 77 kWh (bruto: 82 kWh). Povećanjem međuosovinskog razmaka dodatno je stvoren prostor za novu bateriju s neto energetskim sadržajem od 85 kWh (bruto: 91 kWh). Paralelno s većom baterijom, marka Volkswagen također je razvila nov i posebno učinkovit pogonski sustav s e-motorom jačine 210 kW (286 KS).
Novi učinkoviti pogon
Novi pogon na stražnjoj osovini 'APP550' temelji se na modularnoj e-poprečnoj platformi (MEB) Volkswagen koncerna. On se, između ostalog, sastoji od novog e-motora (sinkroni motor s permanentnim magnetom) s najvećim okretnim momentom od 560 Nm, 1-stupanjskim mjenjačem i novim transformatorom impulsa (elektronika snage i upravljačka elektronika). Novim e-motorom modela ID. Buzz najveća brzina povećava se na elektronički ograničenu vrijednost od 160 km/h (aktualni ID. Buzz NWB: 145 km/h). Nakon svega 7,9 sekundi veliki ID. Buzz doseže brzinu od 100 km/h.
Brže punjenje
Baterija se puni na stanicama za brzo punjenje (DC) s vršnom snagom punjenja do 200 kW. Tako će se velika baterija napuniti s 10 na 80 posto za svega 25 minuta. Tijekom vožnje novo upravljanje toplinom osigurava da se baterija tijekom vožnje do obližnjeg DC agregata za punjenje pripremi kako bi što brže mogla primiti novu energiju.
Pripremanje automatski započinje pri aktivnom navođenju na odredište navigacijskog sustava koji je dio serijske opreme u modelu ID. Buzz. Kada je doseg modela ID. Buzz manji od ukupne udaljenosti do unesenog odredišta, sustav automatski uvrštava zaustavljanje radi punjenja u navođenje po ruti. Vozač alternativno može dobiti prikaz dodatnih stanica za punjenje duž rute ili na mjestu odredišta te pri tome odabrati koja je minimalna snaga kojom će se puniti. Na kompatibilnim DC stanicama za brzo punjenje dodatno se može puniti putem značajke 'Plug & Charge'; ID. Buzz pri tome putem utikača za punjenje komunicira s agregatom za punjenje – aktivacija i obračun provode se automatski, bez kartica za punjenje ili aplikacija. Kod kuće, na poslu ili na javnim AC mjestima za punjenje baterija modela ID. Buzz puni se snagom od 11 kW.
Inovativni sustavi potpora
ID. Buzz tehnološki je vrlo napredno vozilo. Ta se činjenica odražava i u spektru sustava potpora. Brojni sustavi, na primjer 'Car2X' (upotreba zbirnih podataka omogućava upozorenja na opasnosti u neposrednom okruženju), 'Front Assist' s prepoznavanjem pješaka i biciklista (sustav nadzora okoline s funkcijom kočenja u nuždi), proaktivna zaštita putnika (između ostalog zatezanje pojaseva u slučaju nužde) te sustav prepoznavanja prometnih znakova i potpora zadržavanja vozila na voznom traku 'Lane Assist' dio su serijske opreme.
Opcijski su dostupni unaprijeđeni komforni sustavi, kao što je najnovija verzija sustava 'Travel Assist' s upotrebom zbirnih podataka. Po želji će 'Travel Assist' na brzim cestama pri brzini većoj od 90 km/h preuzeti poprečno i uzdužno vođenje do najveće brzine. Osim toga, ovaj sustav potpora na autoputu omogućuje promjenu voznog traka s potporom. Vozač modela ID. Buzz sve to kontrolira, ali se osjetno rasterećuje.
Isto vrijedi za novi sustav 'Park Assist Pro” s funkcijom memorije za automatizirani ulazak u parkirno mjesto. Taj postupak električni VW bus provodi automatizirano i na razne načine. Jedan od njih: samostalni ulazak u parkirno mjesto s funkcijom memorije na udaljenosti do 50 metara. Vozač pri tome nadzire postupak ulaska u parkirno mjesto iz unutrašnjosti ili upravlja postupkom ulaska modela ID. Buzz u parkirno mjesto putem aplikacije na smartphoneu
Vozni postroj: nisko težište, mali promjer zaokreta
Litij-ionska baterija koja je integrirana u podnicu vozila snižava težište modela ID. Buzz i svodi zanošenje karoserije na najmanju moguću razinu. Težina baterije k tomu je raspodijeljena u središnjem dijelu vozila; time se osigurava neutralno ponašanje vozila u vožnji. Na temelju velikih kućišta kotača i kompaktno izvedene prednje osovine, promjer zaokreta zbilja nije velik: u modelu ID. Buzz s dugim međuosovinskim razmakom iznosi 11,8 metara (NWB: 11,1 metar).
MacPherson, više spona i veći kotači
Osnovu za veliku količinu udobnosti i sigurnosti predstavlja osnovni raspored voznog postroja. Sprijeda se upotrebljava MacPherson osovina s opružnim amortizerima. Njezin pandan u stražnjem dijelu jest osovina s više spona. Ona je jamstvo idealnog međusobnog odvajanja poprečnih i uzdužnih sila. Širina traga iznosi 1673 mm (sprijeda) i 1670 mm (straga); širina traga u stražnjem području osigurava izdašnu utovarnu širinu između okvira kućišta kotača. Ona iznosi 1204 mm. Na tržište će se uvesti produljena verzija modela ID. Buzz s kotačima veličina 18", 19", 20" i 21". Svi kotači opremljeni su optimiziranim gumama sa smanjenim trošenjem.
Električno kočenje
Putem intenziteta rekuperacije e-pogona ID. Buzz može, ovisno o situaciji, usporavati i bez intervencije osovinskih kočnica. Pri tome se kinetička energija pretvara u električnu energiju i dovodi u bateriju. Vozač može utjecati na intenzitet rekuperacije: u automatskom modusu 'D' ('Drive') ID. Buzz jedri čim vozač ukloni stopalo s papučice za vožnju – e-motor nalazi se u praznom hodu i ne pruža nikakav otpor. U tom će slučaju kotrljanje povećati doseg.
U automatskom modusu 'B' ('Brake') ID. Buzz usporava čim vozač blago otpusti papučicu za vožnju. Učinak rekuperacije sada je toliko velik da se normalne kočnice gotovo uopće neće upotrebljavati. To je posebno smisleno tijekom vožnje nizbrdo jer se čuvaju kočnice kotača i rekuperira velika količina energije. Odlučujuću ulogu u pogledu toga preuzima tzv. 'eBV', odnosno električni pojačivač sile kočenja: do zahtjeva za usporavanjem od oko 0,3 g – što odgovara snazi rekuperacije od oko 100 kW – ID. Buzz koči isključivo putem pogona.
Okoliš
Zahvaljujući paketu najrazličitijih mjera, ID. Buzz ubraja se među najodrživija vozila na svijetu. Spektar tih mjera započinje općenitim izostankom kože u korist materijala koji nisu životinjskog podrijetla. Na primjer, obrub kola upravljača sastoji se od sintetičkog materijala, koji izgleda poput visokokvalitetne kože te pruža sličan osjećaj na dodir. U brojnim materijalima presvlaka te unutarnjoj krovnoj oblozi modela ID. Buzz upotrebljavaju se reciklati – dakle, materijali od recikliranih proizvoda. Tako je, na primjer, dostupna tkanina od takozvane pređe SEAQUAL®, čije se niti oko 10 posto sastoje od plastike izvađene iz morskih voda, a oko 90 posto od PES-a (odnosno recikliranih PET boca).