Sezonska promjena guma idelna je prilika da provjerite funkcionalnost još nekih dijelova vašeg automobila. Uz balansiranje kotača, neka vam u ovlaštenoj radionici pregledaju geometriju vozila, felge, kočnice i dijelove ovjesa automobila. Svakako provjerite i gume na kojima ste se do sada vozili, kako biste znali hoćete li morati u proljeće kupiti nove
Kao i svake godine u ovo doba nastupaju drugačiji vremenski uvjeti, ulazimo u hladniji dio godine. Barem to vrijedi za one u kontinentalnom dijelu Hrvatske. Iako je to nekad bilo prilično stihijski, sada unazad više godina, vozači su već naučili da je dolaskom prvih ozbiljnijih padalina i nižih temperatura posve normalno da na svoja vozila montiraju i adekvatne gume.
Naime, od 15. studenoga naši automobili moraju biti opremljeni zimskom opremom na zimskim dionicama. Ipak, zimska oprema ne znači nužno da morate imati isključivo zimske gume na svom vozilu. No svi odgovorni sudionici u prometu brinu se za to da se njihovo vozilo sigurno kreće u otežanim okolnostima na prometnicama, odnosno u nepovoljnim vremenskim prilikama koje uglavnom dolaze u ovom periodu godine.
Neki su se već bez obzira na zakonom propisani datum, a pogotovo oni s kontinenta, odlučili čak i prije na promjenu iz ljetnih u gume primjerene jesensko/zimskom dobu godine koje je nastupilo.
Iskoristite trenutak promjene guma na svom vozilu
Sezonska promjena guma često donosi i neke dodatne pogodnosti o kojima možda prosječni vozač ne razmišlja, ali ih svakako treba spomenuti. Naravno, radi se o balansiranju kotača kod ovlaštenih osoba u vulkanizerskoj radionici, a dobra je to prilika da date pregledati felge, kočnice i dijelove ovjesa automobila te naravno same gume na kojima ste se do sada vozili, nakon čega ćete donijeti odluku hoćete li u proljeće ići u nabavu novih ili ćete ih moći koristiti u narednom ljetnom periodu.
Prilikom promjene setova guma trebali biste u ovlaštenoj radionici provjeriti geometriju kotača na svom vozilu. Ona je izuzetno važna za sigurnost automobila i trajnost guma. Ukoliko je geometrija nepravilna, vozilo se lakše zanosi, ima dulji zaustavni put, ali i puno više troši gume. Ako već montirate na svom često skupocjenom vozilu nove gume, geometriju svakako treba provjeriti i po potrebi namjestiti da se one ne bi odmah počele nepravilno trošiti jer to im rapidno smanjuje vijek trajanja.
Ključ sigurnosti na cesti je u tvornički zadanim parametrima geometrije. Trag (često se kod nas koristi i kolokvijalni naziv – špur), nagib i zatur svaki proizvođač propisuje za svoje modele i te se mjere moraju poštivati. Nekadašnje mehaničke i optičke instrumente zamijenili su suvremeni laserski uređaji jer su brži i precizniji. Sam pregled traje 15-ak minuta i ne košta previše, a ukoliko se uoče odstupanja u ovim parametrima, odmah se vrši mehanička korekcija, a to je posao za profesionalce. Svakako se raspitajte o ovoj problematici u ovlaštenim radionicama. Na taj način bit ćete sigurniji i vi, ali i ostali sudionici u prometu.
Što kaže zakon o zimskoj opremi?
Zakon o sigurnosti prometa na cestama nalaže obveznu uporabu zimske opreme na zimskim dionicama u RH u periodu od 15. studenog tekuće godine do 15. travnja iduće godine. To se odnosi na sve vrste motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila Oružanih snaga Republike Hrvatske.
Zimske dionice u Hrvatskoj
Mnogi vozači možda ne znaju da naša zemlja ima područja s javnim prometnicama označenim kao zimske dionice. Vrijedi znati da prema novoj Odluci o obveznoj zimskoj opremi (NN 121/2020), u zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 kilometra autocesta, 1863,3 kilometra državnih i županijskih cesta te 68,1 kilometar državnih cesta za tranzitni promet iz trajektnih luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.
Što se podrazumijeva pod zimskom opremom?
Pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, sukladno posebnom propisu, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od četiri milimetra i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače. Autobusi i teretna vozila koji zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.
Što su to zimski uvjeti?
Sukladno članku 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 70/19), zimski uvjeti podrazumijevaju kolnik prekriven snijegom ili kad je na njemu poledica. Ako prometna policija zatekne vozilo bez zimske opreme na cesti kada je ona obvezna, naredit će vozaču da odmah zaustavi vozilo ili da nastavi voziti cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno ili da upotrijebi zimsku opremu. U suprotnom, vozaču prijeti novčana kazna od 132,72 eura (1000 kn).
Koje gume odabrati u hladnijem periodu godine?
Vidjeli smo da zakon kaže da i ljetne gume mogu biti dio zimske opreme ako imaju minimalno četiri milimetra dubinu profila gazne površine u glavnim kanalima, uz obvezu držanja u prtljažniku lanaca spremnih i ispravnih za eventualno montiranje u slučaju teških uvjeta na kolniku. Ipak, naša je preporuka vrlo nedvosmislena: ljetne gume za ljeto, a zimske za zimu!
Zimske gume dizajnirane su tako da postignu najbolje rezultate kada temperatura padne ispod sedam Celzijevih stupnjeva. One imaju veći udio prirodnog kaučuka koji ne postaje krut kad temperatura padne ispod tih famoznih sedam stupnjeva te ostaje elastičan i pri vrlo niskim temperaturama. Smjesa materijala od koje je napravljena gazna površina, a namijenjena zimskim uvjetima, kombinira prirodnu gumu, silicijev dioksid (SiO2 ili silika, koja služi kao vezivno sredstvo umjesto nekada korištene čađe) i ulje uljane repice. Taj spoj daje zimskoj gumi bolje prianjanje u ekstremnim uvjetima, kao i otpornost na habanje i prianjanje na mokroj podlozi. Mješavina prirodne gume i silike pruža vrlo dobru otpornost na trošenje, a ulje uljane repice pridonosi prianjanju na snijegu i ledu, kao i čvrstoći na trganje, što čini gumu vrlo otpornom u kontaktu s oštrim kamenjem, naprimjer.
S druge strane visok udio silike omogućuje gumi postizanje niskog otpora kotrljanja, čime se smanjuje potrošnja goriva i štetne emisije. Ljetne gume stoga imaju manje prirodnog kaučuka, a više sintetičkog kaučuka (jeftiniji je, ali otporniji prema višim temperaturama).
Neki vozači vole koristiti all-season ili cjelogodišnje gume, no one su više za područja u kojima se klimatski uvjeti često mijenjaju, pa mogu dobro poslužiti za kombinaciju oba uvjeta. Manje se troše od zimskih guma ljeti, a dobro drže kada su loši uvjeti na cesti. No za velike temperaturne razlike između ljeta i zime u većem dijelu zemlje bolje koristite ljetne gume ljeti, a zimske gume zimi.
Nadalje, struktura i uzorak gaznog sloja na najboljim zimskim gumama za ceste dizajnirani su tako da do punog izražaja dođu specifični materijali od kojih su napravljene i 'pretvori' ih u najbolje vozne karakteristike u mokrim, ledenim ili snježnim uvjetima na kolniku. Primjerice, dodatni kanali, utori i lamele pomažu u prianjanju i zaštiti od akvaplaninga. Blokovi su također dizajnirani u različitim dimenzijama kako bi se učinilo optimalnim samočišćenje gazne površine gume, osiguravajući najbolje prianjanje kad se vozi po snijegu. Kada to ne bi bilo tako, dobili bismo, uvjetno rečeno, ravnu sklisku površinu gazne plohe gume i upravljanje u ovakvim složenijim uvjetima ne bi bilo optimalno.
Najnoviji test zimskih guma
Kako piše HAK revija, europski autoklubovi i HAK su uoči dolaska hladnijeg vremena rigoroznim testovima podvrgnuli čak 32 različite zimske gume, po 16 u svakoj kategoriji. Manju dimenziju 205/60 R16 koriste manja SUV-vozila kao što su Dacia Jogger, Ford EcoSport, Hyundai Kona, KIA Xceed, Mini Countryman, Nissan Juke, Opel Crossland, Renault Captur, SEAT Arona, Škoda Kamiq i VW T-Roc (testno vozilo), dok veću dimenziju 225/45 R17 pronalazimo na kompaktnim automobilima poput Alfa Romeo Giuliette, Audija A3, BMW-a serije 1 i 2, Fiata 500L, Honde Civic, Lexusa IS, Mercedesa klase A i B, Peugeota 308, Toyote Corolle i VW Golfa (testno vozilo).
Na što još treba paziti u vožnji u hladnijem periodu godine?
O deset savjeta vozačima za normalno funkcioniranje njihovih vozila u hladnijem periodu godine već smo pisali u Autozoni u zasebnom članku, ali spomenimo ih bez obzira. Dakle ono na što svakako ne smijete zaboraviti je provjeriti sljedeće: tlak zraka u gumama, akumulator, stanje kočnica, rashladnu tekućinu motora, tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla, stanje metlica brisača, brave i brtve vrata, stanje napunjenosti spremnika gorivom (u novije vrijeme i stanje napunjenosti baterije u slučaju elektrificiranih vozila). I za kraj, spremite u prtljažnik alat, pribor i zaštitnu opremu - za svaki slučaj. Ako vozite starije vozilo, možda neće biti naodmet imati u prtljažniku set pomoćnih kabela za paljenje, kao i malo ozbiljniji set alata.
Dočekajte spremni ovaj hladniji period godine.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'