Onog trenutka kad date kontakt za paljenje vašeg vozila, na instrumentnoj ploči pred vozačem se upali cijeli niz svjetlećih lampica različitih simbola. To je napravljeno najmanje iz dva osnovna razloga; prvi je provjera ispravnosti lampica, a drugi da upozore vozača na potencijalni tehnički problem
Da u vašem automobilu postoje sigurnosni sustavi koji sprječavaju manja ili veća oštećenja vašeg vozila, poznato je velikoj većini vlasnika i vozača automobila. Sigurno vam se u vašoj vozačkoj karijeri barem jednom dogodilo da vam se na instrumentoj ploči vašeg vozila pokaže neki od svjetlećih simbola potencijalnog tehničkog problema.
Mnogi od nas, koji su barem malo tehnički potkovani ili koji doista i pročitaju s razumijevanjem knjižicu s uputama o korištenju vašeg automobila, znaju da takva signalna upozorenja nisu tek tako – reda radi.
Da podsjetimo, onog trenutka kad date kontakt za paljenje vašeg vozila, na instrumentnoj ploči pred vozačem se upali cijeli niz svjetlećih lampica različitih simbola. To je napravljeno najmanje iz dva osnovna razloga; prvi je da provjerimo da li sve lampice normalno funkcioniraju bez obzira na kvar nekih od sustava koje predstavljaju. Drugi razlog je da upozore vozača na potencijalni tehnički problem s vozilom.
Signalne lampice prema boji možemo podijeliti u tri osnovne kategorije; zelene, narančaste i crvene. Zelene su one najbenignije, poput signala da su vam upaljena npr. kratka svjetla (iako naravno, plava lampica označava da su vam upaljena duga svjetla), pokazivači smjera i slično. Neki od zelenih simbola ostaju upaljeni cijelo vrijeme vožnje i dovoljno je samo znati o čemu je zapravo riječ.
One ozbiljnijie, narančaste boje, signaliziraju da je riječ o nekom tehničkom problemu na koji svakako treba obratiti pažnju. Iako niti ove lampice nisu benigne, one zapravo najblaže rečeno nisu trenutna opasnost po vaše vozilo. Ipak, nemojte nikako ignorirati takvo upozorenje. Primjeri ovog slučaja su npr. nedostatak tekućine za pranje vaših stakala u sustavu ili niska količina goriva u vašem spremniku (rezerva). Dovoljno je samo da nadotočite posudu ovog sustava za pranje stakala ili spremnik goriva.
Treći i najopasniji slučaj je onaj s crvenim lampicama, i takva upozorenja nikako ne biste smjeli ignorirati čak niti na neko kraće vrijeme. To se odnosi kao npr. u slučajevima kada vam nedostaje ulje u motoru, tekućina kočionog sustava ili su vam istrošeni dijelovi sustava kočenja (disk pločice, diskovi,..). To može biti i crvena lampica mjenjačkog sklopa, ali isto tako može značiti i da vam je npr. podignuta ručna kočnica ili da niste vezali sigurnosni pojas. Logično je da se slučaju kad vam se upali crvena lampica (naravno, osim onih poput podignute ručne kočnice, sigurnosnog pojasa i sl.) ne možete dalje voziti (bez mogućih posljedica) a da ne odete u najbližu ovlaštenu srevisnu radionicu ili ne pozovete vučnu službu.
Ipak, možda najpodmukliji slučaj kojem često ne poklanjate dovoljno pažnje je neispravnost samih svjetlećih lampica. Uzrok tome svakako je i izuzetno kratko vrijeme kontrolnog paljenja svih simbola na instumentnoj ploči, pa u šumi svih lampica ne primjećujete da jedna nije upaljena. Budite oprezni i kad je riječ o ovom slučaju.
Unatoč svemu, novo izvješće otkrilo je da vozači iz Velike Britanije redovito ignoriraju potencijalno ozbiljna svjetla upozorenja na nadzornoj ploči.
Trgovačka grupa koja se bavi prodajom automobila Robins & Day anketirala je 2000 odraslih osoba u Velikoj Britaniji i utvrdila da je gotovo polovica (46 posto) priznala da nisu odmah obratili pažnju svjetlima upozorenja. Daljnjih 19 posto je reklo da će nastaviti voziti s upozoravajućim svjetlećim simbolima još dva ili tri dana - čak i ako je svjetlo bilo crveno.
Izvještaj je otkrio da od 32,7 milijuna ljudi koji imaju punovažeću vozačku dozvolu u Engleskoj, najmanje 6,2 milijuna nema problema s ignoriranjem crvenih svjetala u značajnom vremenskom razdoblju.
Najčešći razlozi zbog kojih su vozači ignorirali upozoravajuća svjetla bili su zbog toga što su vjerovali da se svjetla na nadzornoj ploči pale bez nekog određenog razloga (40 posto), da su se bojali troškova popravka (34 posto) i lijenosti (24 posto).
Glasnogovornik Robins & Day-a je za britanski Autocar je rekao: 'Jedna od najgorih stvari koju možete učiniti kao vozač i vlasnik automobila je ignoriranje znakova upozorenja koji se pojavljuju na vašoj nadzornoj ploči. Iako je prirodno zabrinjavati se oko troškova automobila, ignoriranjem osvijetljenih simbola na vašoj ploči, zapravo biste mogli završiti s većim računom, a pritom bi vaše vozilo moglo imati i dodatna oštećenja'.
Propust je isto tako ne istražiti i uzrok upozoravajućeg svjetla na nadzornoj ploči. Više od jednog od deset vozača (12 posto) to ne zna, a 10 posto nije svjesno da to može poništiti njihovu policu osiguranja (dodali bismo: i jamstveni rok proizvođača vozila), navodi Robins & Day.
Izvješće dolazi dok garaže izvještavaju o porastu od 80 posto kad je riječ o redovitim obaveznim tehničkim pregledima tijekom prvog tjedna ove godine u odnosu na 2020. godinu. Tijekom prvog nacionalnog lockdowna, zaključavanja, kao odgovor na pandemiju koronavirusa prošle godine, vlada Velike Britanije najavila je šestomjesečno produljenje valjanosti tehničkog pregleda, ali ovaj put se ne nudi produženje.