laki trikovi

Brisači i tekućina za pranje stakala zaslužuju njegu, evo nekoliko korisnih savjeta!

25.11.2020 u 08:06

Bionic
Reading

Bez brisača vjetrobranskog stakla ne biste mogli ništa vidjeti na kiši ili snijegu. Ali znate li kako se brinuti o njima?

Češki proizvođač automobila Škoda ima uvijek prilično zanimljive priloge kada je riječ o automobilskim temama. A kako se bliži najhladniji i najkišovitiji period godine ovaj članak bi vas mogao podsjetiti na neke sitnice koje su od presudne važnosti za našu sigurnost, koje mi vozači često zaboravljamo. Iako je tekst vezan ponajprije za automobile Škode, ipak se radi o univerzalnim temama koje se općenito odnose na sve marke automobila. Naravno, radi se o brisačima stakala na automobilu.

Brisači i tekućina za pranje vjetrobranskog stakla spadaju u najvažnije sigurnosne značajke koje automobil ima. Stoga je pametno dobro se brinuti o njima, pogotovo sada kad nastupa zima.

1. Brisači nisu četke za ribanje

Glavni posao brisača vjetrobranskog stakla je brisanje tekućine, koja se na njima nakupi u vlažnim uvjetima. Brisači se također mogu riješiti čestica prljavštine na vjetrobranskom staklu, ali to ih oštećuje. Što je na vjetrobranskom staklu više osušenih ostataka insekata, otpalog lišća, borovih iglica ili drugih krutih tvari, to je veći rizik od mikroskopskih oštećenja metlica brisača, što rezultira manje učinkovitim čišćenjem vode s vjetrobranskog stakla.

2. Brisači nisu strugači za led

Je li važno ako se brisači zamrznu na vjetrobransko staklo u jesen i zimi? To nije toliko važno, ali nikada ih ne biste smjeli aktivirati kad su zamrznuti. A ako ih i fizički odvojite od smrznuog stakla, gotovo sigurno će ostaviti 'suze' na metlicama brisača. Isto vrijedi i ako aktivirate brisače kad su na vjetrobranskom staklu kristali leda. 'Zbog toga je dobro, ako morate parkirati vani u uvjetima smrzavanja, brisače postaviti u podignuti položaj tako da ne dodiruju vjetrobransko staklo. Ako se smrznu na vjetrobranskom staklu u početnom položaju 'odmaranja' ispod poklopca motora, prvo morate odmrznuti vjetrobransko staklo. Prije svega to zahtjeva dosta vremena, a osim toga trebate znati procijeniti kada brisači više nisu zaleđeni', savjetuje Pavel Švejdar, koji je u Škodinom tehničkom razvoju odgovoran za brisače i tekućine za pranje.

Zbog čega postoji kašnjenje brisača?

Svi Škodini automobili imaju ono što je poznato kao 'kašnjenje brisača'. Ako dulje vrijeme ne upotrebljavate tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla, razvodne cijevi koje nose tekućinu mogu biti prazne - tada prođe neko vrijeme prije nego što aktivirana pumpa istisne tekućinu u mlaznice, a odatle na vjetrobransko staklo. Ako istodobno aktivirate pumpu za prskanje i brisače, metlice brisača mogu strugati po suhoj površini vjetrobranskog stakla. Jednostavno rečeno, vaši brisači čekaju da tekućina dopre do vjetrobranskog stakla. Iz sigurnosnih razloga ova je funkcija aktivna samo do brzine od 120 km/h.

3. Ne dopustite da se mlaznice raspršivača smrznu

Kad smo već kod smrzavanja, zanemarivanje mlaznica za prskanje u hladnim mjesecima može dovesti i do problema. Ako niste još promijenili tekućinu za brisače i ulili zimsku smjesu otpornu na smrzavanje, sjetite se jednog važnog koraka. Izvucite i svu ljetnu tekućinu iz razvodnih cijevi, posebno onu dugu koja vodi do stražnjeg stakla, jer smrznuti brisači gadna su i nepotrebna glavobolja.

Punjenje Škodinih automobila tekućinom za brisače olakšano je značajkom 'Simply Clever' (Jednostavno pametno): vrat spremnika za tekućinu za pranje stakla ima oblik lijevka u novijim automobilima. Lijevak sadrži mrežicu s rupicama od 0,5 milimetara, što je dovoljno za sprečavanje ulaska u sustav grubljih nečistoća koje bi mogle blokirati mlaznice za špricanje. A ako prolijete malo tekućine prilikom dolijevanja spremnika, ne brinite: to neće naštetiti obližnjim dijelovima motora. I da: u Škodinim automobilima spremnik tekućine za pranje stakala ima zapreminu od tri litre, ili pet ako automobil ima raspršivače za prednja svjetla, ili sedam litara ako je za rusko tržište.

4. Kada biste trebali zamijeniti metlice brisača?

Često se postavlja pitanje: kada je pravo vrijeme za zamjenu brisača? Brisači su vrlo izdržljivi: testirani su na pola milijuna pokreta brisanja - ali u stvarnom životu obično ne traju toliko dugo. Vidjeti ćete i sami kada je pravo vrijeme za njihovu promjenu: kada brisači propuste obrisati pojedine dijelove vjetrobranskog stakla ili ostave tragove ili ne prelaze glatko vjetrobransko staklo. Prilikom zamjene brisača, prvo ih stavite u 'servisni položaj' (pogledajte sliku), što je jedini način da sigurno radite s njima. Pavel Švejdar preporučuje kupovinu brisača originalne marke, a ne jeftinih alternativa. 'Za jeftinije verzije može se tvrditi da odgovaraju velikom broju različitih marki i modela, ali nikad se ne uklapaju kao i originali. Isto se odnosi i na ostale rezervne dijelove. Uz to, generički proizvodi obično imaju veliki univerzalni adapter koji spaja zglob i ruku, što je ružno kad se gleda iznutra i izvan automobila', objašnjava Švejdar.

Postavite brisače uspravno

Kako staviti brisače na škodinim automobilima u 'servisni položaj'? Unutar deset sekundi nakon isključivanja kontakta pritisnite ručicu brisača prema dolje dulje od jedne sekunde. To će brisače dovesti u njihov gotovo okomiti položaj za servisiranje. Tada ih možemo odmaknuti od stakla i lako zamijeniti metlicu. Također je dobro ostaviti brisače u ovom položaju ako očekujete temperature ispod nule ili snijeg.

5. Obavezno raspršivanje tekućinom prednjih svjetala

Za kraj, pogledajmo još jednu temu. Prvo broj: 2,3 bara. To je tlak na kojem rade vaši samoizvlačeći integrirani raspršivači tekućine prednjih svjetala. Vidjeti je važno, ali isto tako i biti viđen, a ova raspršena tekućina za pranje pomaže vam da budete sigurniji na cesti. 'Mnogi ljudi ne shvaćaju, ali prljava svjetla mogu biti opasna. Neka svjetla emitiraju vrlo intenzivno svjetlo, posebno ksenonska. Kad je staklo prednjih svjetala prljavo, a prelomljeno svjetlo znači da jesu, vjerojatnije je da će izazvati odsjaj vozačima koji dolaze. Zbog toga su ovi raspršivači obavezni za ovu vrstu farova. Za druge vrste prednjih svjetala, poput onih LED - raspršivač je prije praktičnosti nego nužnosti', zaključuje Švejdar.

Jeste li znali…

... da je aktiviranje raspršivača prednjih svjetala istodobno s prvom upotrebom prskanja tekućine na vjetrobransko staklo nakon uključivanja automobila i farova potrebno po zakonu?

... da se opere samo 'prolazni dio' fara?

... da je nakon prvog ciklusa pranja automobil programiran za ponovno prskanje farova deseti put kada se vjetrobransko staklo šprica tekućinom za pranje?

... da ovlašteni servisni centar može smanjiti učestalost sljedećeg ciklusa raspršivanja na dvadeset aktiviranja?