Nevolje s epidemijom

Zbog koronavirusa je u siječnju u Kini prodano nikad manje automobila

14.02.2020 u 10:55

Bionic
Reading

Epidemija pogoršava već ionako velike nevolje proizvođača i trgovaca na najvećem svjetskom tržištu, koje je osim toga pogođeno usporavanjem ekonomije i trgovinskim tenzijama

Da je epidemija koronavirusa u Kini ozbiljan svjetski problem ne samo po zdravlje ljudi, već i po globalno poslovanje, svima je prilično jasno. No autoindustrija je grana industrije koja je svakako jedna od najpogođenijih ovim virusom koji je toliko mobilizirao svijet u cjelini, da mu je Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) i službeno odabrala ime; Covid-19.

Naravno, već od samog izbijanja epidemije bilo je jasno da će domaće kinesko tržište to najžešće i osjetiti. Tako Bloomberg piše kako je na osnovu, u četvrtak objavljenih rezultata Kineske udruge putničkih automobila (China Passenger Car Association ili CPCA) prodaja automobila u Kini pala na nove najniže razine u siječnju. Razlog tomu je svakako epidemija koronavirusa koja je kupce držala podalje od autosalona, pojačavajući tako tamni oblak nad industrijom.

Iako niti prijašnjih godina siječanj u Kini nije, barem po prodaji automobila na najvećem svjetskom tržištu automobila, bio mjesec za pohvaliti, svjedočimo kako je prodaja automobila u maloprodajnoj mreži pala za 22 posto na 1,71 milijuna komada, što je najveći pad ikad u siječnju. Da se nevoljama ne nazire kraj, CPCA predviđa još crnje brojke za mjesec veljaču i pad od više od 30 posto.

Epidemija pogoršava već ionako velike nevolje proizvođača i trgovaca na najvećem svjetskom tržištu, koje je osim toga pogođeno usporavanjem ekonomije i trgovinskim tenzijama. Sama prodaja je bila na putu do nezapamćenog trećeg uzastopnog godišnjeg pada, čak i prije nego što je virus prisilio vlasti da zatvore epicentar grada Wuhana i šire.

'Imali smo najgori siječanj ikad u pogledu maloprodaje,' rekao je Cui Dongshu, generalni sekretar CPCA. 'Pritisak na maloprodaju nikada nije narasao na ovu razinu otkad smo započeli s praćenjem podataka.'

Cjelogodišnja prodaja bi mogla pasti za 5 posto, pod uvjetom da epidemija virusa počne stabilno blijediti u travnju, navodi CPCA. Prodaja prema trgovcima automobila pala je prošlog mjeseca za 20 posto, na 1,61 milijuna automobila, objavilo je u četvrtak Kinesko udruženje proizvođača automobila (China Association of Automobile Manufacturers ili CAAM), još jedno tijelo industrije. To je najveći mjesečni pad od siječnja 2012.

Pad prodaje

Električna vozila predvodila su pad, pri čemu je prodaja ovih vozila u siječnju pala za 54 posto, objavio je CAAM. Električna vozila i tradicionalni premium modeli najviše će patiti od izbijanja epidemije jer je prodaja tih vozila koncentrirana u najvećim gradovima, a oni su ti koji su najviše pogođeni epidemijom, izjavio je Robin Zhu, analitičar iz Sanforda C. Bernstein & Co.

Prodaja električnih automobila već mjesecima pada u Kini, najvećem svjetskom tržištu takvih vozila, nakon što je vlada u srpnju 2019. smanjila subvencije za kupnju ovih ekoloških vozila.

Tesla, koja je prije nekoliko tjedana započela isporuke iz svoje nove tvornice u Šangaju, prve izvan Sjedinjenih Država, bilježila je trend porasta broja registracija.

Tvrtke, analitičari i investitori trude se procijeniti financijsku štetu nastalu epidemijom virusa, a broj zaraženih ljudi raste iz dana u dan. Proizvođači automobila posebno su izloženi ovoj pojavi jer je Hubei četvrto najveće kinesko središte za proizvodnju automobila i sjedište tvornica tvrtki u rasponu od Dongfeng Motora do Honde i General Motorsa.

Tvrtke koje predvode tržište poput Volkswagen koncerna, Tesle i Toyote upozorile su na poremećaje u svom radu. Proizvođači automobila vjerojatno će u Kini u ovom kvartalu smanjiti proizvodnju za 15 posto nakon produženog prazničnog prekida zbog virusa, procijenio je dobavljač Aptiv.

Dok tvornice i trgovci postupno započinju s nastavljanjem poslovanja nakon dva tjedna obustave, i dalje pred njima ostaju veliki izazovi. Većina trgovaca ostala je zatvorena ovaj tjedan jer nije ispunila vladine kriterije za nastavak poslovanja, a zalihe su na povišenim razinama.

U srijedu je 59 od kineskih 183 automobilskih proizvodnih pogona koje prati CAAM nastavilo s proizvodnjom, navodi udruga. CAAM procjenjuje da će epidemija koronavirusa utjecati na proizvodnju više od milijun vozila, saopćeno je.

Epidemija je također ugrozila opskrbu komponentama. Proizvođači dijelova širom Kine obustavili su proizvodnju tijekom prošlog tjedna, a u slučaju grada Wuhan i okolne provincije Hubei, tvornice su još uvijek u velikoj mjeri zatvorene.

Neki bi se dobavljači mogli suočiti sa stečajem, rekao je Xu Haidong, zamjenik glavnog inženjera u CAAM-u.

Zbog toga su tvornice automobila izložene riziku i izvan Kine: Hyundai u Južnoj Koreji i japanski Nissan su među proizvođačima automobila koji su zaustavili proizvodnju u matičnim zemljama zbog nedostatka komponenti koje se proizvode u Kini, odnosno tamošnjeg prekida proizvodnje uzrokovane virusom.