'Želimo stvoriti vodeću njujoršku agenciju koja će raditi s triput većim klijentima nego sada i rješavati goreće svjetske probleme u svijetu digitalnih proizvoda', poručio je Luka Abrus, suosnivač i direktor tvrtke Five u BizCasting poslovnom podcastu.
Poručio je da IT sektor ne može biti generator rasta hrvatskog gospodarstva jer imamo brdo drugih problema.„Problem je u široj slici ekonomije, da bi IT rastao treba generalno rasti cijelo gospodarstvo. IT ne može vući cijelu ekonomiju, kao ni jedan drugi pojedinačni sektor pa ni turizam, kao što upravo svjedočimo. Da smo bili kreativni u pravom trenutku prije 10-15 godina i napravili prave poteze, možda bi imali neku šansu. Sada moramo razmišljati što će biti 2040. da bi odmah na tome počeli graditi i onda ulagati u tom smjeru“, kazao je Abrus koji smatra da su ljudi u vodećim domaćim IT tvrtkama krema hrvatskog poduzetništva i da taj sektor mora imati mjesto za stolom pri donošenju strateških gospodarskih odluka.
„Naša je vizija bila da postanemo toliko veliki da nas moraju slušati, poput Infobipa koji je stvarno napravio čudo. Oni su sad sudionik za stolom i fenomenalan primjer kako uspjeh određene firme može utjecati na neke stvari jer sad imamo nekog koga treba slušati“, smatra Abrus čija tvrtka Five razvija digitalne produkte za vodeće svjetske brendove.
„Mi smo product team koji klijentima razvija različite proizvode: web aplikacije, mobilne aplikacije, satove, štogod… rješavamo probleme koje oni sami ne mogu riješiti. To uključuju gomilu stvari od product researcha, dizajna i razvoja pa do rasta i marketinga. Danas svi znaju napraviti projekt, ima milijun aplikacija, ali prava umjetnost je akvizirati korisnike, odnosno maksimizirati vrijednost koju si napravio s tom aplikacijom, a to je ono što mi radimo“, pojasnio je Abrus, dodavši kako su počeli kao development i dizajn shop, a s vremenom su izrasli u fullservice digitalnu agenciju.
Ističe kako je vrijednost Five-a u tome što s klijentima od samog početka zajednički rade na razvoju proizvoda i ne libe im se suprotstaviti i iznijeti svoje viđenje projekta. „Treba klijenta uvažiti u smislu da on najbolje poznaje svoj biznis, ali ne zna kako osmisliti i predstaviti projekt tržištu. To je naš posao i naša vrijednost. Mi testiramo i provjeravamo njihovu ideju pa nudimo najbolje moguće rješenje. I jedni i drugi moramo ego ostaviti po strani, a u takvoj sinergiji možemo napraviti genijalne rezultate“, pojasnio je Abrus, pa detaljnije razjasnio razvojni put projekata kazavši da se sve svodi na par osnovnih pitanja – koji je cilj, odakle novac i što klijent s njim želi napraviti?
„Prije samog starta projekta, treba provesti minimalno mjesec dana na product discoveryu. Obično tu testiramo tržište na reprezentativnom uzorku korisnika pa jasnije vidimo kako ćemo ostvariti ciljeve i pomoći klijentu koji nas je angažirao da dobije višestruki povrat na investiciju“, naglašava Abrus i dodaje da su se na američko tržište fokusirali upravo zato jer je lokalno nedovoljno veliko i samim tim neisplativo. Klijenti mogu imati dobru ideju i solidan budžet, ali zbog malog tržišta neće ostvariti profit.
„Mi stalno nešto učimo, uvijek gledamo naprijed. Danas nam je biznis 100 posto u Americi, imamo agenciju u New Yorku. Tamo je konkurencija, intelekt, ambicija,jednostavno je taj američki drive užasno visok i uvijek imaš nekog koga želiš skinuti s trona. Zato zapošljavamo i ljude koji vole visoke ciljeve, vole teške probleme, ne vole stalno raditi istu stvari, već žele kreativne podražaje i stalno raditi nešto novo, nešto što nisu prije radili“, izjavio je Abrus, naglasivši da su kao osnivači kompanije pri zapošljavanju uvijek 'pucali' na ljude koji su bolji njih.
„Tako smo i New Yorku dobili ljude za koje nisam mislio da bi pristali raditi kod nas, ali kupili smo ih s idejom, vizijom i onim šta se za njih nudi. Zato sad za nas tamo rade koji su stvarno top svjetska klasa“, ispričao je Abrus, napomenuvši da Five konstantno gradi ugled tvrtke koja cilja na velike stvari i time privlači najbolje stručnjake.
„Konkurencija je u SAD-u ogromna i mi još uvijek nismo na vrhunskoj razini po ugledu, ali to nam je ujedno i motivacija“, kazao je, dodavši da su američki klijenti pragmatični i žele odraditi posao i zaraditi, bez puno nepotrebnog druženja.
„Glavna razlika između domaćih i američkih klijenata u tome što američki imaju novca, a domaći ne“, poentirao je Abrus.
No, uz veliku konkurenciju dolazi i ogroman financijski potencijal tržišta što Five-u daje praktički neograničene mogućnosti rasta. „Mi se imamo prilike širiti, ali nemamo kapaciteta. Još uvijek tražimo taj balans, ali znamo što želimo – želimo biti top američka agencija, broj jedan na tržištu, boriti se, osvajati najbolje klijente i raditi projekte koji imaju utjecaj na globalno tržište. Na dobrom smo putu“, rekao je Abrus koji smatra da njemu kao osnivaču i partneru razvoj firme mora biti zadatak broj jedan.
„Zato mi je kao šefu cilj što manje raditi operativno, ne u smislu izbjegavanja posla, već da bi se mogao baviti posvetiti drugim stvarima. Izbjegavam mikromenadžment i trudim se biti mentor ljudima, dopuštati im da ponekad pogriješe i sami nauče“, poručio je.
U BizCastingu se prisjetio i svojih poduzetničkih početaka, posla Microsoft evanđelista, nedostatka radne snage i IT kulture u Hrvatskoj, a dotaknuo se i tema poput svoje glazbene karijere, vaterpola i jedrenja s Ivicom Kostelićem.