Negdje je počelo već početkom mjeseca, a negdje početkom ovog tjedna, no od vrhunca dugo iščekivane šoping groznice poznatog kao Crni petak dijeli nas još malo. Tijekom ovog mjeseca, a pogotovo ovaj tjedan, fizičke i web trgovine nude posebne ponude i proizvode po znatno nižim cijenama. Reklame s primamljivim popustima viđamo posvuda još od početka mjeseca, a građani u trgovinama nastoje pronaći pokoji željeni komad ili proizvod prije sutrašnjeg kaosa. Crni petak je dugogodišnja američka tradicija kojom se obilježava početak božićnog šopinga, a ove godine počeo je ranije nego inače
No kod online ponuda i kupovine ne treba se zanijeti, jer na internetu, posebno ovih dana, vrebaju prevaranti. Premda je većina hrvatskih web shopova sigurna, u vrijeme Crnog petka pojavljuje se puno onih lažnih čiji je cilj uzeti kupcima podatke s kartice.
No što napraviti kad nismo sigurni? 'Prije kupovine na nepoznatom web shopu korisnici bi trebali barem 'proguglati' ime firme koja je navedena u uvjetima kupovine. Ako se ime tvrtke ne spominje nigdje na internetu, nema neku oznaku povjerenja niti web shop posjeduje neki društveni dokaz, poput pratitelja na društvenim profilima ili pouzdanih recenzija, nemojte im ostavljati podatke o svojoj kartici.
Ako već morate kupiti nešto na sumnjivom web shopu, pogledajte nude li barem jedan siguran način plaćanja. Iako je plaćanje prilikom preuzimanja sigurno, to ne jamči da vam trgovac neće poslati lažnu robu. Stoga je najsigurniji način plaćanja putem PayPala jer se kupcima vraća novac u situaciji bilo kakve prevare', savjetuje Marcel Majsan, predsjednik udruge eCommerce.
Dodaje da je danas lakše nego ikad primijetiti je li neka promocija stvarna ili 'navlakuša' zato što zakon nalaže trgovcima da objave najnižu cijenu u zadnjih 30 dana. 'Ako trgovac to nema navedeno na web shopu, znači da ili nije informiran o zakonskim obvezama ili je prevarant. U svakom slučaju, to zahtijeva malo više opreza', ističe Majsan.
Primarni cilj udruge eCommerce, kojom Majsan predsjeda, jest povećati povjerenje u online kupovinu, stoga već sedam godina informiraju i educiraju trgovce o svim zakonima, ali i o tome kako stvoriti najbolje korisničko iskustvo za kupce. Usto, od 2018. certificiraju svoje članove tako da svima koji zadovolje osnovne kriterije legitimnog poslovanja dodijele oznaku povjerenja Trusted Shop.
'To znači da pomažemo kupcima prepoznati sigurne web shopove. No većina hrvatskih web shopova zapravo je sigurna, a problematične su lažne web stranice koje zapravo nisu stvarni web shopovi. Zato smo nedavno predstavili servis kojim građani mogu provjeriti je li neka web stranica sigurna u samo nekoliko sekundi. Taj se servis nalazi na adresi check.ecommerce.hr', naveo je Majsan.
Pritom jasno kaže da je ovo najbolje vrijeme za kupovinu jer su cijene većine proizvoda niže nego prije. 'Prema podacima iz prošlih godina, sve više hrvatskih kupaca kupuje na Crni petak, što je uostalom i svjetski trend, tako da ne vjerujem da će kriza utjecati na potrošnju', zaključuje.
Kupuje se ranije i opreznije
Portal Jeftinije.hr analizirao je podatke o potražnji u razdoblju prošlogodišnjeg Crnog petka i trenutne trendove. Primijetili su da se proizvodi u tradicionalno popularnim kategorijama - oni koje potrošači uglavnom pretražuju za vrijeme akcija Crnog petka - traže već sada. Trend online kupnje ove godine pokazuje rane kupnje potrošača jer su ove godine zbog inflacije i nesigurnih ekonomskih prilika još oprezniji i žele si osigurati povoljnu cijenu proizvoda koje planiraju, odnosno žele kupiti.
U gotovo svim kategorijama može se primijetiti rast potražnje uoči nadolazećeg Crnog petka. Tako je zanimanje za kupnju krajem prošlog tjedna, u usporedbi s tjednom ranije, u kategoriji konzola za igranje poraslo za 76 posto. Veliki skok potražnje primjetan je i u kategorijama blagdanskih dekoracija te je potražnja za božićnim drvcima porasla za 119 posto, a za božićnom rasvjetom za 115 posto. Porasla je i potražnja za zimskim gumama (koje su za vrijeme prošlogodišnjih akcija na Crni petak bile jedan od najtraženijih proizvoda), i to za 33 posto u odnosu na tjedan ranije, navodi Jeftinije.hr .
Kao i svake godine do sada, i ove će se godine za vrijeme Crnog petka potrošači odlučivati za kupnju tech proizvoda i velikih kućanskih aparata. To je razvidno i iz povećanja potražnje za LCD/LED televizorima, za kojima je potražnja porasla za čak 55 posto u usporedbi s tjednom prije. Porasla je i potražnja za perilicama rublja, i to za 28 posto, ali i za hladnjacima i zamrzivačima, i to za 34 posto.
Taj portal također u sklopu Crnog petka svaki dan objavljuje #TopDrop proizvode, odnosno proizvode s najvećim padom cijene u posljednjih 30 dana, što može biti od velike pomoći uoči velikih prodajnih akcija, jer potrošači mogu vidjeti koliko se zaista snizila cijena i tako izbjeći prenapuhane cijene, odnosno popuste.
Uoči Crnog petka oglasili su se i iz policije s važnim upozorenjem, savjetima i uputama:
- kupujte u online trgovinama iz Hrvatske ili drugih država članica Europske unije kada je to moguće – veće su šanse da možete riješiti moguće probleme
- potrudite se i istražite – provjerite recenzije drugih kupaca prije same kupnje
- koristite kartice – imate bolje šanse za povrat novca
- plaćajte samo preko sigurnog pružatelja usluge plaćanja
- plaćajte samo kada ste spojeni na sigurnu internetsku vezu – izbjegavajte besplatni ili otvoreni javni WiFi
- plaćajte samo na sigurnom uređaju – ažurirajte redovno operativni sustav i sigurnosni softver
- primili ste oglas kojim ste obaviješteni da ste osvojili nagradu – dobro razmislite, možda osvojite zlonamjerni softver
- ako proizvod ne stigne, kontaktirajte s prodavačem – ako ne odgovara, obratite se svojoj banci
- čuvajte se oglasa i internetskih stranica koje nude nevjerojatne ponude ili čudotvorne proizvode - ako se nešto čini predobro da bi bilo istinito, nije istinito!
Vjerodostojnost internetske domene putem koje namjeravate obaviti online kupovinu možete provjeriti na ovom linku dok na ovoj poveznici možete doznati više o kampanji EUROPOL-a, usmjerenoj na elektroničke trgovce, pri čemu im se pomaže u boljem prepoznavanju prijevara na njihovim platformama i osnažujući ih da poduzmu korake kako bi zaštitili svoje poslovanje i kupce od napada.