Dok u morskim brodogradilištima vrije, na krajnjem hrvatskom istoku, u Dalju na Dunavu, belgijski investitori spremni su uložiti od nule u izgradnju brodogradilišta riječnih i specijaliziranih brodova te luksuznih jahti Slavonija. Riječ je o projektu čija se vrijednost u početnoj fazi penje do deset milijuna eura. Belgijanci su kupili zemljište i o svojim namjerama izvijestili Grad Osijek. Iako su početkom godine najavljivali kako će s izgradnjom krenuti za pola godine, plan se odužio
'Oni guraju i dalje taj projekt, ali moraju odraditi sve administrativne stvari. Mi smo im pronašli zemljište koje izlazi izvan administrativnih granica Osijeka, u Dalju na Dunavu, a oni su ga kupili. Uputili smo ih na nadležno ministarstvo jer je riječ o području zaštićenom ekološkom mrežom Natura 2000', objašnjava za tportal zamjenik gradonačelnika Osijeka Boris Piližota koji je početkom ovog ožujka primio Birola Ernalbanta, dizajnera i konstruktora jahti koji s ekipom belgijskih i nizozemskih investitora ulazi u projekt čija je vrijednost u početnoj fazi do deset milijuna eura.
Natura 2000 je ekološka mreža zaštićenih područja u Europskoj uniji, a Hrvatska je postala dio nje ulaskom u europsko članstvo.
'Nitko u onom trenutku nije znao da će biti još toliko problema. Vjerovali smo kako će to brže ići. Zbog ovoga se sve usporilo jer moraju raditi određene procedure vezano za elaborate i studije utjecaja na okoliš. Koliko imam informaciju, sve što je od njih traženo oni su napravili i predali', dodaje Piližota.
On je za brodogradilište prilikom predstavljanja projekta i investitora Ernalbanta u Gradu početkom proljeća rekao kako neko toga tipa ne postoji u radijusu od oko 900 kilometara.
'Dugoročni plan nije samo proizvodnja 'sirovih' brodova, već njihovo potpuno opremanje kako bismo stvorili konkurentni i visokokvalitetni izvozni hrvatski proizvod', najavio je tada novinarima Piližota, napominjući kako su Osječani kontakt s investitorima uspostavili prošlog listopada, prilikom traženja potencijalne lokacije za smještaj brodogradilišta.
Lokacija u Dalju učinila im se idealnom, posebice zbog prirodnih ograničenja, poput dubine riječnog korita važnog za izgradnju brodova određene veličine, ali i samog geostrateškog položaja, jer je od tamo za dva tjedna moguća isporuka broda do Crnog mora ili na sjever Europe. Cestovno su izvrsno povezani, a u blizini je i Zračna luka Osijek.
'Shodno tome, oni su počeli čistiti i uređivati te površine, ali su radovi usporili zbog potrebne dokumentacije. Prenijeli su mi kako postoji mogućnost da se sve što su do sada odradili prema Ministarstvu može spustiti na nadležnost Županije. Obećali smo im, ako budu zapinjali u procesu, da ćemo im pomoći', dodao je Piližota za tportal.
U Dalju bi se trebali graditi proizvodi svjetske kvalitete. Investitori su najavili da bi odmah prešli na zemljane radove kako bi mogli nastaviti s dizajnom i konstrukcijom samog brodogradilišta, što, kako su rekli prilikom predstavljanja u Osijeku, očekuju da će trajati oko šest mjeseci.
'Plan je da od same gradnje u roku dvije godine ono bude u punoj funkciji. To vrijeme ćemo iskoristiti za obuku kako naših, tako i ljudi s ovog područja', poručio je početkom ožujka Ernalbant te dodao kako svjetska brodogradilišta rade komercijalne brodove čija je cijena 2,5 dolara po kilogramu, što je standardno u Kini i Rumunjskoj, a ovdje su se odlučili za tržišnu nišu u kojoj bi nudili nešto drugačije i inovativno.
'Riječ je o zelenoj gradnji, održivom razvoju, LNG-u. Nije nam plan puno brodova, nego se usredotočiti na četiri ili pet visoke kvalitete godišnje, koje ćemo prodavati po visokim cijenama. Da budemo iskreni, ovdje smo da zaradimo, ali i omogućimo ljudima s ovog područja isto to', kazao je Ernalbant te je tada najavio kako bi se na početku u brodogradilištu trebalo zaposliti oko 140 stručnih i visokokvalificiranih radnika.