Amazonska borba za kupce

Dok klasične trgovačke kompanije zatvaraju dućane, Amazon otvara sasvim novi maloprodajni lanac

12.03.2019 u 22:08

Bionic
Reading

Dok klasični trgovački lanci najavljuju zatvaranje stotina prodajnih mjesta, Amazon.com daje proizvođačima dodatne ovlasti za borbu protiv krivotvorina na internetu i najavljuje pokretanje sasvim novog lanca trgovina

Nesmiljena borba za kupce u maloprodaji, posebno na američkom tržištu, ne posustaje ni za trenutak, a nekoliko vijesti objavljenih u posljednjih nekoliko dana odličan su pokazatelj činjenice da etablirani biznisi nužno moraju inovirati, no i da previše novotarija jednako tako ne mora biti recept za uspjeh. U središtu priče nalazi se jedna od najvećih svjetskih internetskih trgovina Amazon.com te nekolicina poznatih američkih klasičnih maloprodajnih lanaca.

Amazon.com, tvrtka koja je krenula iz poslovične garaže prodajući knjige preko interneta i do danas se razvila u jednu od najvećih digitalnih trgovačkih platformi, omogućujući istovremeno osnivaču Jeffu Bezosu da se popne na sam vrh liste najbogatijih ljudi u svijetu, planira pokrenuti novi lanac klasičnih trgovina u američkim gradovima. Prema pisanju Wall Street Journala, koji se poziva na izvore upoznate s planovima, Amazon.com želi pojačati svoj udio na tržištu prehrambenih proizvoda i do kraja godine će u Los Angelesu otvoriti prvu trgovinu novog lanca. Taj će novi lanac biti odvojen od kompanije Whole Foods Market, koju je s njenih petstotinjak trgovina Amazon preuzeo prije dvije godine.

U Wall Street Journalu dodaju da u Amazonu namjeravaju širiti novi lanac otvaranjem trgovina prehrambenih proizvoda u trgovačkim centrima velikih američkih gradova poput San Francisca, Seattlea, Chicaga, Washingtona i Philadelphije, ali i preuzimanjem manjih regionalnih kompanija koje imaju do desetak trgovina. Planovi Amazona dodatni su iskorak na tržište tradicionalne maloprodaje trgovinama u gradovima umjesto na internetu, gdje digitalni div već neko vrijeme pokušava izgraditi svoj udio, bilo spomenutom kupnjom postojećih lanaca, bilo eksperimentiranjem s novim konceptima poput trgovina bez blagajni.

I dok se Amazon pokušava izboriti za dodatni dio tržišnog kolača, klasični maloprodajni lanci, kojima su prihodi pod pritiskom već godinama, najvećim dijelom zbog rasta prodaje preko interneta, prisiljeni su zatvarati brojne postojeće lokacije. U samo dva dana prošlog tjedna četiri poznata američka trgovačka brenda najavila su zatvaranje više od 450 lokacija.

  • +3
Jeff Bezos, glavni čovjek Amazona Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Gap, uz Zaru i H&M jedan od najvećih i najpoznatijih lanaca trgovine odjećom, najavio je zatvaranje 230 trgovina u iduće dvije godine, što je više od pet posto postojećih lokacija. Lanac trgovina donjim rubljem Victoria's Secret također je najavio zatvaranje 53 lokacije i to u idućih godinu dana. Lani su već zatvorili tridesetak trgovina, dvostruko više od petnaest, koliko ih prosječno zatvore u jednoj godini.

JCPenney, jedan od velikih lanaca robnih kuća koji se često nalaze u velikim trgovačkim centrima, također je objavio zatvaranje na 18 lokacija, a očekuje se i dodatno povećanje tog broja. Zatvaranje njihovih robnih kuća može biti posebno problematično za sudbinu trgovačkih centara jer su zakupci poput JCPenneyja često među najvećim klijentima u takvim centrima.

  • +19
Lanac trgovina donjim rubljem Victoria's Secret najavio je zatvaranje 53 prodajne lokacije Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

I lanac trgovine sportskom opremom Foot Locker najavio je da će zaključati vrata svojih 165 trgovina mada se, za razliku od razočaravajućih poslovnih rezultata koji su natjerali ranije spomenute kompanije na zatvaranje, u Foot Lockeru imaju čemu veseliti jer su lani ostvarili dvostruko veći rast rezultata od onoga koji su planirali. No najavljeno gašenje lokacija će ipak provesti kako bi podigli profit iz poslovanja.

Ako spomenute prošlotjedne vijesti o sudbinama mnogih trgovina nisu dovoljno pesimistične za budućnost klasične maloprodaje, njima se može dodati stečaj američkog lanca obućom Payless Shoesource, objavljen prije dva tjedna. Payless Shoesource će u idućih nekoliko mjeseci zatvoriti svih svojih 2500 lokacija diljem Sjedinjenih Američkih Država. Kompanija je u vijestima završila krajem prošle godine između ostalog zbog kontroverznog marketinškog trika otvaranja dućana pod luksuznim brendom Palessi, na koje su pozvani brojni internetski promotori skupe odjeće i obuće koji su kupovali cipele po visokim cijenama, da bi se na kraju ispostavilo da je na prodaju bila ponuđena roba iz redovne ponude Paylessa.

No Amazon svoju dominaciju u trgovačkom svijetu ne namjerava širiti samo dodatnim ulaskom na tradicionalna tržišta, već je ovih dana najavio poboljšanje usluge na internetu za svoje dobavljače. Prema onome što su objavili mediji, Amazon.com će velikim brendovima osigurati lak i brz način da eliminiraju krivotvorine njihovih proizvoda koje se nude preko popularne digitalne platforme.

Program pod nazivom Project Zero dozvoljavat će renomiranim proizvođačima da sami uklone krivotvorine koje se nude na prodaju umjesto da čekaju da to napravi Amazon. Uz to, kompanijama koje imaju velike probleme s krivotvorinama i imitacijama brenda, Amazon će ponuditi dodjelu jedinstvenih serijskih brojeva za svaki pojedini proizvod koji će prodavati te će prije isporuke kupcima provjeravati autentičnost svakog proizvoda.

10 pravila Jeffa Bezosa za uspješno poslovanje Autor: Evan Carmichael

Najavljene promjene naišle su i na određene kritike tvrtki koje prodaju preko Amazona jer smatraju da će time moći završiti u rukama velikih proizvođača koji će lako moći onemogućiti trgovanje i legalnim distributerima određenih proizvoda, kao i onima koji nude slične proizvode, ali po nižim cijenama. Iz Amazona tvrde da će nadgledati primjenu i da su uspostavili brojne procese kojima će se provjeravati ispravnost korištenja novih alata.

Svakodnevna amazonska borba za kupce i za njihovu naklonost tako se nastavlja u sektoru koji možda nije poznat po uzbudljivoj i najnovijoj visokoj tehnologiji, ali itekako je primjer toga da njena primjena može biti široka i da tržište nikada ne miruje. Bilo ono na nekom gradskom trgu ili ulici, u računalu na našem stolu ili telefonu koji nosimo u džepu.