Police trgovina mješovitom robom diljem Amerike sve su češće prazne. Trgovine se bore s brzom obnovom svakodnevnih potrepština kao što su mlijeko, kruh, meso, juhe iz konzerve i proizvodi za čišćenje
Nezadovoljni kupci svoju su frustraciju objavili na društvenim mrežama posljednjih nekoliko dana, objavljujući na Twitteru fotografije praznih polica u trgovinama Trader Joea, Giant Foodsa i Publixa, između ostalih.
Nakon dvije godine borbe s pandemijom i problemima u lancu opskrbe trgovine mješovitom robom još uvijek ne dobivaju odmor kojem su se nadale. Umjesto toga, suočavaju se s nizom drugih zastoja.
Kako vrlo zarazna varijanta koronavirusa i dalje pogađa radnike, događa se nedostatak osoblja za kritične funkcije kao što su transport i logistika, što utječe na isporuku proizvoda i obnavljanje ponude na policama trgovina diljem zemlje.
Izvršni direktor Albertsonsa, Vivek Sankaran, priznao je da su proizvodi u ograničenoj ponudi tijekom razgovora tvrtke s analitičarima o zaradama u utorak.
'Mislim da smo kao poduzeće svi naučili upravljati time. Svi smo naučili osigurati to da trgovine i dalje budu vrlo prezentabilne, da potrošačima damo što više izbora', rekao je Sankaran.
Međutim, dodao je, omikron je 'malo usporio' napore kojima su se trebali poboljšati nedostaci u lancu opskrbe.
'Očekujemo više izazova u opskrbi u sljedećih četiri do šest tjedana', rekao je Sankaran, piše CNN.
Trgovine mješovitom robom rade s manje od uobičajene radne snage, prema Nacionalnoj udruzi prehrambenih proizvoda, a mnogi njezini članovi imaju manje od 50 posto svoje uobičajene radne snage.
'Iako u lancu opskrbe ima dosta hrane, očekujemo da će potrošači i dalje doživljavati sporadične poremećaje u određenim kategorijama proizvoda, kao što smo to vidjeli u posljednjih godinu i pol zbog kontinuiranih izazova u opskrbi i radu', rekao je Greg Ferrara, predsjednik i izvršni direktor grupe.
Problemi s kadrom, vremenom...
Zapravo, nedostatak radne snage nastavlja pritiskati sva područja prehrambene industrije, rekao je Phil Lempert, industrijski analitičar i urednik SuperMarketGuru.com.
'Od farmi preko proizvođača hrane do trgovina, na svim poljima', rekao je Lempert.
'Tijekom pandemije ove su operacije morale provoditi protokole distanciranja i to je utjecalo na proizvodnju.'
A kako se pandemija nastavlja, mnogi radnici u prehrambenoj industriji odlučuju se ne vratiti na posao s niskim plaćama.
Nedostatak vozača kamiona i dalje usporava opskrbne lance i sposobnost trgovina mješovitom robom da brzo popune svoje police.
'Transportna industrija ima stariju radnu snagu s dosta nedostataka', rekao je Lempert. 'To je stvarno bio problem posljednjih nekoliko godina.'
Na vrhu široko rasprostranjenih problema s domaćim prijevozom stalna je rekordna razina zagušenja u nacionalnim lukama.
'Ovi izazovi rade u paru na stvaranju nestašica', rekao je Lempert.
U trgovinama Trader Joea kupci su tijekom vikenda vidjeli poruke pričvršćene na prazne police u kojima su za kašnjenje isporuke okrivljene vremenske prilike. Veći dio srednjeg zapada i sjeveroistoka države odnedavno se bori s teškim vremenskim prilikama i opasnim uvjetima za putovanje na posao. Ne samo da se ljudi opskrbljuju s više namirnica, ta razina između velike potražnje u kombinaciji s izazovima u transportu otežava dovoženje robe u lošim vremenskim uvjetima, što rezultira većom nestašicom, rekao je Lempert.
Da ne spominjemo klimatske promjene, stalnu ozbiljnu prijetnju opskrbi hranom.
'Požari i suše oštećuju usjeve pšenice, kukuruza i soje u SAD-u te usjeve kave u Brazilu', rekao je.
Nove navike
Sada dio problema postaju i promijenjene prehrambene navike tijekom pandemije. Sve više nas počelo je kuhati i jesti kod kuće zbog pandemije, a ona također pridonosi smanjenju opskrbe namirnicama.
'Ne želimo nastaviti jesti istu stvar i pokušavamo promijeniti domaću kuhinju. Dok to radimo, kupujemo još više prehrambenih proizvoda', rekao je Lempert.
Nestašice su također učinile kupnju hrane skupljom.
Trgovine mješovitom robom svakako su svjesne praznih polica, rekao je Lempert, i pokušavaju ublažiti paničnu kupnju, što samo pogoršava situaciju.
Jedna strategija: širenje palete proizvoda. Oni to čine tako što izbacuju i ograničene vrste i ograničene količine svakog proizvoda u pokušaju da spriječe gomilanje i protežu svoje zalihe između isporuka.
'Prije pandemije možda ste vidjeli pet vrsta mlijeka u prvom redu i 10 kutija duboko. Sada će ih biti pet poprijeko i možda dva reda duboko', zaključuje Lempert.