veliko istraživanje

Gotovo 40 posto internetskih trgovina pokušava preveslati potrošače: Pogledajte kojim se tehnikama služe

30.01.2023 u 13:08

Bionic
Reading

Europska komisija i nacionalna tijela za zaštitu potrošača iz 23 države članice, Norveške i Islanda (CPC) danas su objavili rezultate pregleda maloprodajnih internetskih trgovina

U provjeri su obuhvatili 399 internetskih trgovina u kojima se nude raznoliki proizvodi, od tekstila do elektronike. Posebna je pozornost posvećena takozvanim 'obmanjujućim obrascima': riječ je o tri vrste manipulativnih tehnika kojima se potrošače navodi na donošenje odluka koje možda nisu u njihovu najboljem interesu.

To su: lažna odbrojavanja, internetske stranice dizajnirane tako da potrošače navode na kupovinu, pretplatu i neki odabir i skrivene informacije. Rezultat je istraživanja da se barem jedan od tih obmanjujućih obrazaca koristi u 148 trgovina.

'Naše je istraživanje pokazalo da se gotovo 40 % internetskih trgovina oslanja na razne manipulacije kako bi prevarilo potrošače ili iskoristilo njihove slabe točke. Taj je pristup očito protivan zaštiti potrošača i nekorektan. Imamo pouzdane alate kojima se takvi problemi mogu rješavati. Stoga pozivam nacionalna tijela da iskoriste svoje ovlasti i poduzmu radnje protiv takve prakse. Dok ona budu radila na tome, Komisija će pregledati cijelo zakonodavstvo o zaštiti potrošača kako bi osigurala da je primjereno digitalnom dobu. Posebnu će pozornost obratiti na to jesu li u njemu na primjeren način obuhvaćeni obmanjujući obrasci', rekao je povjerenik za pravosuđe Didier Reynders.

  • 42 internetske trgovine služe se lažnim odbrojavanjem koje implicira da postoji rok za kupovinu nekih proizvoda.
  • 54 internetske trgovine usmjeravaju potrošače prema nekim odlukama – od pretplata do skupljih proizvoda ili skuplje dostave – pri čemu se služe tehnikama kao što su vizualni dizajn i odabir fraza.
  • 70 internetskih trgovina potpuno ili djelomično skriva važne informacije od potrošača. Među tim informacijama su troškovi dostave, sastav proizvoda i postojanje jeftinijih odabira. U 23 trgovine informacije su skrivene kako bi se navelo potrošače da pristanu na pretplatu.
  • Provjera je obuhvatila i 102 aplikacije pregledanih internetskih trgovina. U 27 aplikacija pronađen je barem jedan obmanjujući obrazac.

Nacionalna tijela će kontaktirati trgovce kod kojih su otkrivene manipulativne prakse i zatražiti od njih da uklone probleme na svojim internetskim stranicama. Prema potrebi poduzet će dodatne mjere u skladu s nacionalnim postupcima.

U kontekstu širih nastojanja da se riješe problemi obmanjujućih obrazaca i kao dopuna aktivnostima CPC-a Komisija će kontaktirati internetske trgovce kod kojih su slični primjeri otkriveni prilikom izrade studije o nepoštenim komercijalnim praksama u digitalnom okruženju iz 2022. i zatražiti da uvedu potrebne promjene.

Komisija će također prikupljati mišljenja o tri direktive koje se odnose na zaštitu potrošača kako bi utvrdila pružaju li visok stupanj zaštite u digitalnom okruženju. Riječ je o Direktivi o nepoštenoj poslovnoj praksi, Direktivi o pravima potrošača i Direktivi o isticanju cijena. Javno savjetovanje otvoreno je do 20. veljače 2023.