Ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić prije tri tjedna sam je sebi skočio u usta. Prvo je najavio privatizaciju tvrtke Hrvatske autoceste održavanje i naplata cestarine (HAC-ONC) u slučaju propasti monetizacije autocesta, čime je iznenadio i premijera Zorana Milanovića, da bi nakon nekoliko sati sve demantirao uz obrazloženje da 'se nespretno izrazio'. Ali u nedjeljnom intervjuu za HTV ministar je ponovio svoju prvotnu izjavu kako je prodaja HAC-ONC-a kompenzacijska mjera ako ne dođe do monetizacija
Međutim, prodaja HAC-ONC-a ne bi riješila problem ogromnog duga autocesta. Zna to i ministar, ali izgleda da ima problema u objašnjavanju priče o monetizacije građanima.
HAC-ONC nastao je reorganizacijom HAC-a i ARZ-a, i tim dvama poduzećima pruža uslugu održavanja cesta i naplate cestarine. Na mjesečnoj razini za to dobiva od HAC-a oko 55 milijuna kuna, odnosno godišnje 650 milijuna kuna.
Tvrtka ima više od 2.850 zaposlenih, a prema nekim procjenama vrijednost joj je oko 80-90 milijuna kuna
Podsjetimo kako je trenutačni dug HAC i ARZ-a 4,3 milijarde kuna bez kamata.
'Priča o privatizaciji HAC-ONC-a kao kompenzacijskoj mjeri u slučaju propasti monetizacije totalno je besmislena. To je ideja jednog inatljivog ministra koji ne može prihvatiti činjenicu da neće biti koncesije', mišljenja je Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata, koji je pokrenuo referendumsku inicijativu 'Ne damo naše autoceste'
Stanić tvrdi kako će u slučaju monetizacije autocesta HAC-ONC biti likvidiran i da će jedan dio radnika najvjerojatnije preuzeti novi koncesionar.
'Istina da iz ministarstva pričaju kako će se oni zalagati za to da koncesionar osigura posao svim radnicima na tri do pet godina, ali mislim da je sve to laž. Da su imali dobru namjeru s monetizacijom, onda bi donijeli poseban zakon o koncesiji na autoceste, a prije toga bi privatizirali HAC-ONC i postavili strogi uvjet za koncesionara da HAC-ONC mora održavati autoceste i pružati uslugu naplate. Hajdaš Dončić svojim izjavama želi nam napakostiti jer smo se usprotivili koncesiji', istaknuo je Stanić.
Iz Hajdaš Dončićevog ministarstva odgovaraju kako će u slučaju monetizacije HAC-ONC preuzeti koncesionar te kako o mogućoj privatizaciji tvrtke nikada nije bila riječ u kontekstu rješavanja kreditnog duga autocesta.
'U slučaju da ne dođe do koncesije autocesta, pitanje rješavanja kreditnog zaduženja HAC-a i ARZ-a će se rješavati jedinom mogućom alternativom, a to je refinanciranje postojećih dugova uz restrukturiranje društava', poručuju iz Ministarstva prometa dodajući kako će biti nužno i dizanje trošarina na goriva za dodatnih 40 lipa (sa 1,2 kn na 1,6 kn).