U samo tri mjeseca preminuli su braća Carlo i Gilberto Benetton, a obiteljska kompanija Edizione jedan je od vlasnika tvrtke koja je bila odgovorna za ljetošnje urušavanje mosta u Genovi, koje je odnijelo četrdesetak žrtava
Mada do kraja godine ostaje još nešto više od dva mjeseca, za poznatu talijansku modnu dinastiju Benetton ova godina vjerojatno ne može završiti dovoljno brzo. Vedre i živahne boje odjeće koja se prodaje u Benettonovim trgovinama sušta su suprotnost sudbini koja ih prati u posljednjih nekoliko mjeseci.
Početkom tjedna obitelj je objavila da je nakon kraće bolesti preminuo 77-godišnji Gilberto Benetton, čelni čovjek obiteljskog biznisa. Prije tri mjeseca preminuo je Gilbertov tri godine mlađi brat Carlo, pa od osnivača slavne modne kuće sada ostaju samo najstariji Luciano i sestra Giuliana.
Carstvo Benetton osnovano je sredinom šezdesetih godina: Luciano je bio predsjednik, Gilberto je bio zadužen za administraciju, Carlo za proizvodnju, a Giuliana za dizajn. Prodaja odjeće bila je odlična, a Benetton je posebno uspješan bio osamdesetih godina dobrim dijelom zahvaljujući uspješnim marketinškim kampanjama u suradnji s talijanskim fotografom Olivierom Toscanijem.
Ponekad kontroverzni plakati koji nisu reklamirali odjeću nego brend i vrlo često izazivali glasne reakcije javnosti postali su svojevrsni zaštitni znak kompanije.
No već krajem osamdesetih Benettonov matični biznis proizvodnje i prodaje odjeće našao se u problemima zbog jačanja jeftinijih konkurenata poput Zare ili H&M-a. Krajem milenija Benetton i Toscani su raskinuli suradnju, a brend, iako i dalje poznat, ponešto je izgubio na prepoznatljivosti.
Loši rezultati u tekstilnom biznisu ipak nisu donijeli katastrofu jer je obitelj, navodno upravo na inicijativu nedavno preminulog Gilberta, još početkom osamdesetih osnovala investicijsku kompaniju Edizione koja je iskoristila modnu slavu Benettona, a danas se nalazi među jačim investicijskim korporacijama u Italiji.
Prema posljednjim dostupnim podacima, vrijednost ulaganja Edizionea kreće se oko 12 milijardi eura, što je u skladu i s osobnim bogatstvom svakog od četvero braće Benetton koje je američki Forbes u svojoj listi za 2018. godinu prije nekog vremena procijenio na po 3,5 milijardi dolara. Poslovni izvještaji za Edizione pokazuju da kompanija više od polovice investicija drži u prometnoj infrastrukturi, a iz tog ulaganja proizlazi još jedna ovogodišnja tragedija vezana uz obitelj Benetton.
U vlasništvu tvrtke Atlantia, koju kroz Edizione kontrolira obitelj Benetton, nalazi se kompanija Autostrade per l'Italia, a koja je bila odgovorna za održavanje mosta što se ljetos srušio u Genovi. Most je u smrt odvukao četrdesetak žrtava, a nakon što je talijanska vlada zaprijetila da će kompaniji oduzeti koncesiju obitelj Benetton je obećala da će se boriti protiv takvog poteza.
Obitelj je u biznis s prometnom infrastrukturom ušla početkom devedesetih godina, tijekom zamaha privatizacije takve imovine u Italiji, i u međuvremenu su se investicije s autocesta proširile na aerodrome, kao i izvan Italije.
Uz prometnu infrastrukturu, Edizione ulaže u ugostiteljsku industriju, iako je njihovo ulaganje u lanac restorana Autogrill, koji se često nalaze na odmorištima talijanskih autocesta, također vezano uz promet, kao i nekretnine, poljoprivredu i financije. Obitelj kroz Edizione drži manje vlasničke udjele u osiguravatelju Generaliju, kao i u Mediobanci. Naravno, desetak posto vrijednosti ulaganja je i vlasništvo u grupi Benetton, koja i danas ima mrežu od oko 5000 trgovina diljem svijeta, a u kojima se prodaje odjeća marki Benetton i Sisley.
Urušavanje mosta u Genovi nije prva takva katastrofa vezana uz Benetton. Prije pet godina u Bangladešu se urušila zgrada u kojoj su se nalazili i tekstilni pogoni koji su proizvodili robu za niz međunarodnih brendova, kao i za Benetton. Radi se o jednoj od najvećih tragedija u kojoj je poginulo više od 1100 ljudi i ozlijeđeno njih oko 2500, a Benetton je prvo poricao da se u zgradi proizvodila roba za tu marku. Nakon toga je odbijao sudjelovati u fondu koji je isplaćivao odštetu žrtvama i obiteljima preminulih i uključio se tek nakon prosvjeda zbog kojih je zatvorena Benettonova glavna trgovina u Londonu.
Uz biznis, Benetton je godinama bio poznat po ulaganjima u sport. Još krajem sedamdesetih počeli su s podrškom ragbi timu u gradiću Trevisu, blizu sjedišta kompanije, a kasnije se sponzorstvo proširilo i na košarku i odbojku. Početkom osamdesetih Benetton se pojavio i kao sponzor u utrkama Formule 1, da bi 1985. pokrenuo i vlastiti tim. Najveće uspjehe tim je ostvario pod upravljanjem Flavija Briatorea devedesetih godina, a svoje prve naslove svjetskog prvaka pod bojama Benettona ostvario je i Michael Schumacher. Krajem milenija tim je prodan francuskom Renaultu.
Budućnost obiteljskog biznisa sada uvelike ovisi o drugoj generaciji obitelji Benetton, čiji se neki od članova već nalaze u poslovnim strukturama.
Naravno, uz posao svjetski poznata obitelj morat će poraditi na imidžu koji je uvelike stradao zbog ljetošnje tragedije u Genovi. U tome im neće puno pomoći žarke boje odjeće na policama njihovih trgovina, nego će puno važnije biti spretno ploviti u vodama talijanskog biznisa i politike.
Obiteljske dinastije u talijanskoj ekonomiji nisu rijetkost, ali Benettonovi će se morati znatno potruditi žele li da njihovo ime opstane.