Danas na hrvatskom tržištu aktivno djeluje stotinjak proizvođača piva, a većina su mali poduzetnici. Provjerili smo kako su poslovale etablirane pivovare i kako napreduju izazivači s craft scene
Razvojem craft pivovara u posljednjih desetak godina broj pivovara u Hrvatskoj osjetno se povećao. No unatoč velikoj ekspanziji malih proizvođača, tržištem i dalje dominiraju tri velike pivovare te ostvaruju više od 90 posto prihoda.
10 najvećih poduzetnika u toj branši
Neprikosnoveni lider je Zagrebačka pivovara u vlasništvu sjevernoameričke pivarske grupe Molson Coors. Najveća hrvatska pivovara, prepoznatljiva po brendu Ožujsko, lani je zabilježila rast prihoda za 18,1 posto, približivši se razini od 200 milijuna eura. Odlična godina zaključena je porastom čiste dobiti za 35 posto, na 34,8 milijuna eura.
Zagrebačka pivovara prednjači i po drugim poslovnim pokazateljima. Najuspješnija je po profitabilnosti s neto profitnom maržom u visini od 17,5 posto, a poslovanje joj krase niska zaduženost i odlična likvidnost. Prosječna plaća radnika u zagrebačkom divu u 2023. premašila je 2000 eura i trenutno je znatno iznad većine konkurenata. Jedan je od najvećih izvoznika s izvoznim plasmanom u vrijednosti od 21,3 milijuna eura.
Glavni konkurent Zagrebačke pivovare je Heineken, dio istoimene nizozemske grupacije koji drži drugu poziciju s prihodom u visini od 141,3 milijuna eura. Pivovara poznata po brendovima Karlovačko i Heineken ostvarila je solidne rezultate, ali manje uvjerljive od Zagrebačke pivovare. Prihodi su joj porasli za 13,5 posto, a dobit 20,8 posto (na 8,3 milijuna eura).
Veliku trojku hrvatskih pivovara zaokružuje Carlsberg. Karlovački proizvođač dio je istoimene danske grupacije, poznate po brendovima Carlsberg, Tuborg, Grimbergen, Holsten i Somersby. U Hrvatskoj je asortiman dopunjen lokalnim brendom PAN. Carlsberg Croatia upravlja mađarskim i slovenskim tržištem te je najveći hrvatski izvoznik piva. Lani su na inozemna tržišta, uglavnom u Sloveniju i Mađarsku, plasirali robu u vrijednosti od 27,9 milijuna eura.
Prošle godine Carlsbergov ukupni prihod porastao je za 13,5 posto, na 70,2 milijuna eura, a dobit se popela na 2,6 milijuna, zabilježivši najvišu stopu rasta (35,1 posto) među velikom trojkom.
Sredinu liste drže tri proizvođača srednje veličine koje predvodi Daruvarska pivovara. Pivovara s najdužom tradicijom bilježi snažan oporavak poslovanja nakon izlaska iz krize i restrukturiranja. Prednjači na listi top 10 s rastom prihoda od 53,4 posto (na 16,3 milijuna eura), a poznata je po tradicionalnoj češkoj tehnologiji proizvodnje i brendu Staročeško. Uz lager piva, razlili su craft liniju 5th Element. Tvrtku je 2010. kupila i obnovila obitelj Kufner, a u vlasničkoj strukturi još su Stjepan Kumrić, tvrtka bosanskog poduzetnika Konstantina Lazarevića - Kojo Komerc te fond Inspire Investments.
Osječka pivovara, koja posluje pod tvrtkom Prvo hrvatsko pivo 1664 sa sjedištem u Zagrebu, druga je po snazi srednja pivovara s prihodom od 7,4 milijuna eura. Pivovaru u vlasništvu slovačke tvrtke Bauer SK lani su zahvatili negativni trendovi. Na godišnjoj razini pretrpjela je pad prihoda od 31,4 posto (na 7,4 milijuna eura), a dobit je srezana za 65,7 posto (na 0,2 milijuna eura). Zaposleni su lani imali najniža primanja, u prosjeku 848 eura.
Negativne trendove bilježi i Istarska pivovara. Osim pada prihoda za četiri posto (na 5,5 milijuna eura), zabilježila je negativan financijski rezultat u visini od 300 tisuća eura. Pivovara sa sjedištem u Buzetu te u vlasništvu Zrinka Perića poznata je po brendovima Favorit i Istarsko.
Donji dio ljestvice čine četiri najveće craft pivovare, koje predvodi Pivovara Medvedgrad s prihodom od četiri milijuna eura. Riječ je o najstarijoj i najvećoj obiteljskoj pivovari u Hrvatskoj, a nedavno je proslavila tri desetljeća rada. U vlasništvu je obitelji Nauković, a prepoznatljiva je po nizu brendova koji svojim imenima oživljavaju stare zagrebačke legende, poput Zlatnog medvjeda, Gričke vještice i Crne kraljice.
Male pivovare na listi ne odlikuju se visokim stopama rasta. Najveći rast prihoda (13,7 posto) ostvarila je Zmajska pivovara, koju su pokrenuli Andrej Čapka i Hrvoje Čirjak, a bilježi najveći skok dobiti. Lanjski profit od 145 tisuća eura bio im je gotovo šest puta veći od onoga iz 2022.