Na američkom tržištu barel sirove WTI nafte u ponedjeljak je po prvi put u povijesti zabilježio negativnu cijenu. To znači da su proizvođači spremni platiti kupcu samo da preuzme naftu. Uzrok tome je manjak skladišnih kapaciteta uslijed drastičnog pada potražnje kako u SAD-u tako i u svijetu
Davor Štern, naftni stručnjak i bivši predsjednik Uprave Ine, kaže da je bilo za očekivati nastavak pada cijena barela iako ne i u negativu.
'Jednostavno nema potražnje jer je sve stalo zbog koronavirusa. Prije su se stvarale zalihe i sad više nemate gdje s novom naftom. Vi ne možete tako lako zatvoriti bušotinu. To nije slavina s vodom koju možete otvoriti i zatvoriti kako vam se prohtije, jer će voda zbog pritiska uvijek izbiti van. Nafta je drugi medij. Pogotovo ako se radi o teškoj nafti s puno parafina. Ako zatvorite takvu bušotinu, prestane dolaziti toplina svježe nafte koja grije cjevovod, stvara se parafin i bušotina se začepi. Njezin remont i ponovno pokretanje je strašno skupo. Zato su američke naftne kompanije sad spreme čak platiti nekome da je preuzme jer su troškovi ponovnog pokretanja bušotine puno veći', objasnio je za tportal Štern.
U Europi je situacija nešto bolja i cijena barela je oko 26 dolara. Američki proizvođači imaju toliko viškova da više ne znaju kud bi s njima.
'Tankeri se više nigdje u svijetu ne mogu naći. Cijena njihovog dnevnog najma je porasla sa 16 tisuća dolara na čak 400 tisuća dolara', istaknuo je Štern.
U ovoj situaciji, dodaje, profitiraju veliki potrošači nafte poput Kine. Iako je upitno koliko i njima trenutne cijene odgovaraju.
'Kina je do sad profitirala, ali ovo pogađa i nju jer ako vam netko sad daje 30 centi da preuzmete naftu, a vi ste je prije kupovali po 20 dolara i niste baš dobro prošli', rekao je Štern.
Kad je riječ o Hrvatskoj pad cijena barela na američkom tržištu malo znači našim vozačima jer se kod nas cijene goriva baziraju ovisno o mediteranskom tržištu nafte koje je zadnjih dana stabilno.
Što će se dalje dešavati s cijenom barela u Americi?
'Prvi put ću vam reći da nemam pojma. Ne znam koliki je stvarni pad ekonomske proizvodnje u Americi. Američka naftna industrija trpi strašne gubitke, pogotovo ona iz škriljevca. Male i srednje tvrtke su propale, a sad su ugrožene i velike korporacije. Ali ako se brzo pokrene ekonomija ne samo u SAD već i Europi, ako zrakoplovi polete, cijena barela će brzo otići prema gore', uvjeren je Štern.
Podsjetimo, OPEC i Rusija prije desetak dana su, pod pritiskom SAD, dogovorili smanjenje proizvodnje za 10 milijuna barela dnevno. Očekivalo se da će to dovesti do ozbiljnog porasta cijena, ali desilo se upravo suprotno.