Tisuće automobila mogle bi biti povučene kao rezultat vladine istrage, a ona se odnosi na širi skandal poznat kao Dieselgate
Sumnja se da oko 47 modela automobila, 20 marki 11 proizvođača, zagađuje više nego što se dosad mislilo. Imena tih modela držana su u tajnosti, piše The Times.
Istraga, koja do sada nije bila objavljena, dolazi devet godina nakon skandala s Volkswagenom, povezanim s aferom Dieselgate. Njemački proizvođač automobila ugradio je 'uređaje za ometanje' u dizelske modele kako bi prevario službene testove, zabilježivši niže razine otrovnih plinova od onih koje nastaju tijekom redovne vožnje, što je pogoršalo onečišćenje zraka i doveo vozače u zabludu.
Skupina za zaštitu okoliša ClientEarth prošle godine podnijela je pravnu žalbu ministrima kako bi saznala koliko bi drugih proizvođača moglo imati slične uređaje u Britaniji. Dokazi pokazuju da bi na cestama Ujedinjenog Kraljevstva moglo biti između dva i šest milijuna automobila s takvim senzorima.
Fokus istrage s VW-a prebačen i na druge proizvođače
Ministarstvo za promet (DfT) potvrdilo je da je započelo prvu fazu istrage kao odgovor na zahtjev ClientEartha za slobodom informacija. Istraga je počela ove godine pod prethodnom vladom. Početni fokus bio je na Volkswagenu, no pritisak organizacija poput ClientEartha doveo je do proširenja istrage na druge proizvođače. Ključna presuda Europskog suda pravde prošle godine otvorila je mogućnost kompenzacije za ljude s vozilima opremljenim ovim uređajima.
Odjel trenutno istražuje ilegalne prekidače u dizelskim automobilima registriranim između rujna 2009. i kraja 2019. godine, za koje postoji sumnja da sadrže ove uređaje. Iako je prva faza istrage ograničena na 47 modela, istraživanje sugerira da bi u Ujedinjenom Kraljevstvu moglo biti najmanje 200 vozila s njima.
Sva povlačenja koja uslijede financirat će proizvođači automobila, već suočeni s troškovima usklađivanja s ciljevima elektrifikacije vozila. Ishod istrage mogao bi također potaknuti pravne zahtjeve stotina ljudi za odštetom od proizvođača automobila zbog pogrešnih podataka o emisijama.
Volkswagen je 2022. godine pristao platiti 193 milijuna funti više od 90.000 britanskih vozača nakon skandala iz 2015. godine.
Prometni dužnosnici sada pokušavaju procijeniti koliko je dodatnog onečišćenja zraka nastalo zbog potencijalne široke uporabe ovih uređaja.
Timesova kampanja Clean Air For All poziva na smanjenje onečišćenja zraka, a ono godišnje u Engleskoj prouzroči smrt do 38.000 ljudi. Dušikov dioksid iz dizelskih automobila povezan je s usporenim rastom pluća kod djece, srčanim problemima i drugim ozbiljnim utjecajem na zdravlje.
Previše je štetnih emisija iz automobila
'Prekomjerne emisije iz vozila pridonose zagađenju zraka, za koje znamo da je najveća prijetnja javnom zdravlju u Ujedinjenom Kraljevstvu', rekla je Emily Kearsey, odvjetnica u ClientEarthu. 'Ovo je nevidljivi ubojica koji skraćuje živote i umanjuje kvalitetu života. Potrošače i javnost iznevjerile su prethodne vlade.'
DfT će smatrati da automobili imaju uređaj za isključivanje ako bilo koji 'element dizajna' smanjuje 'učinkovitost sustava kontrole emisije pod uvjetima koje se razumno može očekivati tijekom normalne uporabe vozila'.
Vladini dokumenti pokazuju da će ona koja nisu u skladu sa standardima 'zahtijevati korektivne radnje', a 'sve neusklađenosti bit će otklonjene'. To znači da će proizvođači automobila morati izvršiti opozive kako bi ispravili softver ili hardver tih vozila.
Rory Stewart, bivši torijevski ministar koji je u svojim memoarima napisao da je naišao na otpor u vladi zbog korištenja kazni povezanim s Dieselgateom za poboljšanje kvalitete zraka, rekao je: 'Ovo je vrlo jasan primjer situacije u kojoj bismo javno zdravlje trebali staviti na prvo mjesto i biti oštri prema automobilskoj industriji. Užasavajuće je da još uvijek govorimo o tome u ovome desetljeću.'
ClientEarth je uputio pismo Louise Haigh, tajnici za promet, pozivajući na hitno djelovanje u istrazi i sprječavanje toga da proizvođačima automobila bude dopušteno ograničavanje broja ispitanih modela. 'Učinkovitost istrage mogla bi biti ozbiljno narušena ako DfT isključi sumnjiva vozila u fazi trijaže', rekao je Kyle Lischak, voditelj u odvjetničkom uredu ClientEartha u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Vlada također još uvijek nema zakonsku ovlast prisiliti proizvođače automobila na opoziv, unatoč Zakonu o okolišu iz 2021. godine, koji joj omogućava donošenje takvih propisa.
Svaki proizvođač može biti upleten u Dieselgate
'Svaki proizvođač može biti upleten', rekao je Nick Molden, izvršni direktor tvrtke Emissions Analytics, vodeće neovisne organizacije za testiranje emisija. Njegova je tvrtka testirala 700 dizelskih vozila 30 marki između 2011. i početka Dieselgatea, otkrivši da je svako vozilo imalo povećane emisije.
'Ključni zaokret je u tome što su dizelski automobili bolji za svoje vlasnike ako imaju funkcionalne uređaje za isključivanje, ali ako ih popravite, oni postaju još gori', rekao je Molden. 'Ti uređaji obično omogućuju bolju potrošnju goriva, veću snagu, praktičnost i pouzdanost. Ako proizvođači budu prisiljeni ukloniti uređaje, možda će morati nadoknaditi štetu vlasnicima.'
Mike Hawes, izvršni direktor organizacije SMMT, koja okuplja proizvođače automobila, rekao je: 'Odjel za promet ima zakonsku obvezu poduzimanja redovitog nadzora tržišta, a industrija pomaže, gdje je to prikladno, u njihovim programima usklađenosti.'
Presuda Europskog suda
'Svjesni smo presude Europskog suda pravde, a ona je dovela u pitanje postojeću certifikaciju vozila odobrenih za prodaju u vladama diljem Europe tijekom niza godina i radimo s odjelom kako bismo razumjeli koje, ako ih ima, implikacije to može imati za UK.
Rutinski i temeljito provodimo provjere vozila u skladu s emisijskim standardima i brzo smo djelovali kako bismo pokrenuli istragu o ovom pitanju. Radit ćemo s industrijom na rješavanju svih identificiranih problema', rekao je Hawes.