'Radi se o nasilju nad javnom nabavom i pokušajem izigravanja Europske komisije', poručili su u srijedu čelnici četiri brodograditeljske tvrtke upozoravajući na, po njima, skandaloznu namjeru Vlade da projekt gradnje ophodnih brodova Obalne straže vrijedan 50 milijuna eura dodijeli izravno Brodosplitu BSO
Priču o pogodovanju posrnulom državnom škveru, koji se nalazi u fazi privatizacije, zakotrljala je premijerka Jadranka Kosor prigodom posjeta Brodosplitu, 26. veljače ove godine.
Članci iz zakona stupaju na snagu prije samog zakona!
'Želja Vlade je da se u Brodosplitu grade brodovi za Hrvatsku ratnu mornaricu, znači brodovi obalne straže, i trenutačno imamo plan gradnje po modelu jedan plus četiri broda te vjerujemo da se taj posao može realizirati u splitskom brodogradilištu', izjavila je tad premijerka (ne)svjesna da time najavljuje da će Vlada prekršiti važeći Zakon o javnoj nabavi
U njemu se kaže da se na nadmetanje za gradnju vojnih brodova mora pozvati najmanje pet ponuditelja. U ovom trenutku u Hrvatskoj brodove obalne straže može graditi čak desetak brodogradilišta
Kako bi doskočila toj 'manjoj' smetnji, Vlada je prošlog tjedna potiho, bez ikakve najave i obrazloženja, u Sabor uputila izmjene Zakona o javnoj nabavi. Premda Zakon treba stupiti na snagu tek 1. siječnja 2012, od Sabora je zatraženo donošenje po hitnom postupku.
Iznimka su članci Zakona koji omogućuju Vladi da izravno ugovori gradnju brodova obalne straže s određenim brodogradilištem, a koji stupaju na snagu osam dana od dana objave u Narodnim novinama, znači, što je apsurdno, gotovo šest mjeseci prije nego sam Zakon.
'Skandalozan je ne samo sadržaj, već i okolnosti u kojim se zakon donosi. Doslovno preko noći, zakon od stotinjak stranica poslan je u Sabor. To je za nas bio šok', rekao je Roko Vuletić, direktor prodaje NCP-a Šibenik, tvrtke koja se zajedno sa zagrebačkim Adria-Maro Brodogradnjom, Tehnomontom iz Pule i Montmontažom Greben iz Vele Luke odlučila medijski istupiti protiv, blago rečeno, čudnih Vladinih poteza.
Božinović najavio natječaj koji nije nikad raspisan
Vuletić kaže da nisu željeli odmah reagirati nakon izjave premijerke u veljači u Brodosplitu jer su to smatrali političkom porukom, a dodatno ih je umirio i ministar obrane Davor Božinović najavom da će se javni natječaj raspisati do kraja travnja.
Novi Zakon o javnoj nabavi u četvrtak će se naći pred saborskim Odborom za gospodarstvo, da bi već u petak o njemu trebali raspravljati zastupnici. Ogorčeni brodograditelji obavijestili su, kažu, o njemu sve stranačke klubove a o svemu će izvijestiti i predsjednika Ivu Josipovića, Agenciju za zaštitu tržišnog natjecanja te Europsku komisiju.
Upozoravaju da je 30. lipnja Hrvatska zatvorila 8. poglavlje Tržišno natjecanje te da bi usvajanje novog Zakona o javnoj nabavi bili izigrano sve ono dogovoreno s EU-om prilikom pregovora.
'Sve je to predizborna igrica'
'Dijeljenje ugovora državnim poduzećima nema smisla i nije u skladu s tržišnim natjecanjem. Mi samo tražimo da sve tvrtke budu u ravnopravnom položaju i da se odabere ona koja ponudi najbolju cijenu, rokove i kvalitetu', izjavio je Mladen Šarić, direktor i vlasnik Adria-Mara.
Brodograditelji se čude zbog čega se uopće 'namješta' posao izgradnje patrolnih brodova velikom škveru poput Brodosplita sa 3.500 ljudi kojima to donosi tek 'jednu marendu'.
'Za male brodograditelje to je veliki posao. Cijena jednog patrolnog broda od 40 metara je između devet i 10 milijuna eura od čega je 2,5 milijuna samo rad. To bi nam bilo dovoljno da osiguramo jednogodišnju plaću za 30-40 ljudi. Za Brodosplit to je mali zalogajčić koji ga neće spasiti. Čini mi se da je to samo predizborna igrica da se zamaže ljudima oči', oštar je bio Ivan Mušterić, tehnički direktor Adria-Mar Brodogradnje.