zumeri stižu

Kakva nam je budućnost s generacijom Z: Koncentracija im traje osam sekundi, sve što znaju naučili su na internetu i stalno im treba nova zanimacija

09.07.2022 u 18:46

Bionic
Reading

Većina njih imat će posao prije završetka studija, važan im je balans između privatnog i poslovnog života, a žele raditi za najbolje poslodavce na projektima koji će ostaviti trag. U prosjeku će mijenjati posao svake tri godine, a čak 60 posto njih smatra da će u sljedeće dvije godine promijeniti poziciju u istoj kompaniji. Naziva ih se iPhone generacijom, linksterima, najčešće zumerima. Lako im je privući pažnju, ali ne i zadržati je, jer prosječan raspon njihove pažnje iznosi otprilike osam sekundi. No kada ih se zainteresira nečime, potpuno su posvećeni tome te su radije aktivni sudionici nego pasivni primatelji informacija

Riječ je o generaciji Z, rođenima od srednjih i kasnih 1990-ih do kraja 2010-ih. Za razliku od prethodne generacije Y (milenijalaca), od rođenja su izloženi komunikacijskoj i medijskoj tehnologiji, stoga ne poznaju svijet prije pojave interneta i društvenih mreža. Znaju kako u isto vrijeme stvoriti dokument, urediti ga, objaviti video na TikToku ili fotografiju na Instagramu, voditi telefonski razgovor – sve iz korisničkog sučelja pametnog telefona. Pojašnjava to certificirana leadership i komunikacijska savjetnica i edukatorica Ana Šimunović, ističući da je riječ o tehnološki najpismenijoj generaciji čiju stvarnost često oblikuje ona virtualna.

Generacija Z često je neshvaćena, između ostalog zato što o svijetu prije interneta i društvenih mreža znaju tek iz priča svojih roditelja i starijih od sebe, stoga imaju drugačiji pristup poslu, odnosima i svijetu oko sebe.

Kako s generacijom Z?

Kako bi generaciju Z približila javnosti, posebno poslodavcima, Šimunović je u objavi na LinkedInu podijelila nekoliko smjernica o tome kako učinkovitije komunicirati s njezinim pripadnicima, uklopiti je u radno okružje i omogućiti joj realizaciju potencijala.

'Hranite njihovu znatiželju pitanjima, zagonetkama, aktivnostima koje uključuju pristup problem-solving. Što više koristite multimedijalne alate i omogućite im da sami odaberu medij kojim se žele izraziti. Postavite se kao facilitator znanja, a ne kao izvor znanja. Što se ovdje nalazi za mene? Pitanje je to koje svi postavljamo u gotovo svakom novom poslovnom podvigu, no generacija Z jasno ga i glasno artikulira, za razliku od prethodnih generacija', kaže Šimunović.

Žele znati svrhu zadatka, a ne vole duge opise i detaljna objašnjenja

Jedan od najvećih motivatora za generaciju Z je svrha, a Šimunović tvrtkama predlaže da komunikaciju s njima započnu pojašnjenjem zašto je neki posao ili zadatak važan, kao i uvidom u to koja se svrha njime ispunjava, uz primjere praktične uporabe.

Premda ovu generaciju karakterizira to što je čine stručni multitaskeri, Šimunović kaže da su hiperselektivni u pogledu informacija koje percipiraju i obrađuju, što može značiti da se nešto važno što im želite prenijeti lako može i izgubiti.

'Kako biste se borili protiv toga, najprije navedite ključne informacije koje trebaju znati, prije nego što uronite u manje važne detalje. Slanje manjeg broja značajnih poruka povećat će vaš doseg i utjecaj. Budući da je vizualna komunikacija njihov dominantan oblik izražavanja, komunicirajte s njima što više putem slika, videozapisa, simbola te im ispričajte vlastitu priču putem različitih ekrana', navodi komunikacijska savjetnica.

Podsjeća pritom da generacija Z ne voli duge opise i detaljna objašnjenja, zbog čega izostavljaju kontekst pa dolazi do nesporazuma i pogrešnih tumačenja u porukama. Stoga Šimunović preporučuje kratice, akronime i sleng, kao i GIF-ove, pogotovo mimove i emojije, koji za generaciju Z predstavljaju brz, jednostavan i najlakši način povezivanja i prijenosa emocija. Emojije vole upravo zato što im je pisana komunikacija slaba strana, pojašnjava Šimunović, dodajući nisu vješti ni u tumačenju značenja u tuđoj pisanoj komunikaciji.

'Zato maksimalno personalizirajte komunikaciju s njima jer ćete tako smanjiti distrakcije i učinkovito im privući pažnju. Držite komunikaciju određenom i jezgrovitom te koristite emojije da biste se emocionalno povezali s njima. Neka svaka vaša poruka i e-mail budu sadržajno korisni', naglašava Šimunović.

Ključne su i povratne informacije o njihovu radu

Poduzetnički duh vrlo je izražen kod generacije Z, zato je važno da zadaci budu inovativni i kreativni. Šimunović kaže da su jako važne povratne informacije o njihovu radu, posebno kad je riječ o pohvalama.

'Generacija Z je zbog utjecaja društvenih mreža navikla na instantnu povratnu informaciju i validaciju. Gratifikacija je jedan od njihovih najjačih motivatora pa nemojte škrtariti na pohvalama kad su zaslužene jer ćete time učinkovito održavati njihovu predanost', ističe Šimunović te dodaje da je u komunikaciji najvažnija iskrenost, na što se nadovezuje da im ne treba prešućivati loše vijesti.

'Naime važno im je to da vam mogu vjerovati i ako izgube povjerenje u organizaciju, neće se dugo zadržati u njoj. Od njih možete očekivati jednaku razinu iskrenosti, posebice kad su u pitanju njihove ambicije i očekivanja od radnog mjesta. Generacija Z želi ostvariti trenutačnu promjenu kojoj god organizaciji da se pridruže, no boje se da zbog utjecaja uvriježenog senioriteta neće to moći ostvariti, stoga je ključno da ih tretirate kao sebi jednake i ravnopravne', naglašava Šimunović.

Autentičnost, različitost i prihvaćanje raznolikosti visoko su na vrijednosnoj listi te generacije, ističe Šimunović, stoga preporučuje personaliziran oblik komunikacije, uključenje u što više različitih procesa te poticanje na suradnju putem različitih platforma i projekata.

'Na kraju krajeva, generacija Z ipak je skupina pojedinaca s jedinstvenim potrebama i željama koje mogu, ali i ne moraju biti u skladu s vrijednostima njihove generacije. Čimbenici kao što su kultura, odgoj, pa i njihova uloga u organizaciji imat će veliku ulogu u načinu komunikacije. Savjeti koje sam navela dobra su početna točka, ali ne zaboravite da svakom pojedincu treba pristupiti kao individui kako biste razumjeli njegove specifične preferencije, povratne informacije i ono što je potrebno da bude produktivan i angažiran. Neka pretpostavka ne bude vaša nit vodilja, već neka to bude vaše iskonsko nastojanje da razumijete, prihvatite i učite od onih koji su nositelji naše budućnosti', zaključuje Šimunović.