Ministar prometa Božidar Kalmeta donio je odluku da se privremeno obustavi promet na tri dionice željezničkih pruga, s tim da sve govori da bi to moglo biti i zauvijek. Radi se o prugama koje godinama nisu bile održavane i koje bi u općoj besparici što vlada u HŽ-u mogle biti prve žrtve štednje
Kako odluku o definitivnom zatvaranju neke dionice može donijeti samo Sabor, Kalmeta je izabrao privremeno rješenje s očitom namjerom da to potraje unedogled. U samom dopisu od 5. svibnja stoji da se pruge zatvaraju do 'kapitalne sanacije', ali bez navedenih vremenskih rokova.
Daruvar ostaje bez veze sa Zagrebom
Obustava prometa na relacijama Sirač – Pčelić, Pleternica – Našice te na dionici Ličko Dugo Polje – Knin kreće od sljedećeg ponedjeljka 17. svibnja, otkad bi na tim relacijama putnike trebali prevoziti autobusi.
Pruga Sirač – Pčelić prolazi kroz Daruvar te ga povezuje sa Zagrebom. Prijašnjih godina postojala je direktna linija s metropolom te su se Daruvarčani nadali da će HŽ ponovo uvesti taj vlak, tako da ih je, blago rečeno, iznenadila odluka ministra Kalmete.
'Tražili smo vraćanje direktne veze da bismo privukli turiste iz Zagreba jer im imamo što ponuditi. Osim toga, imamo mnogo mladih koji studiraju u Zagrebu. Daruvar je ionako prometno izoliran i do bilo kojeg susjednog grada imamo 50 kilometara', kaže Dalibor Rohlik, gradonačelnik Daruvara.
Zbog toga će, naglasio je, inzistirati da se što prije otvori pruga od Sirača do Daruvara dužine otprilike 11 kilometara. Strah ga je da je, što se dulje bude čekalo, veća opasnost da pruga više nikad ne bude otvorena.
Zatvara se pruga koja se spasila Slavoniju
Drugačijeg je raspoloženja gradonačelnik Pleternice Franjo Lucić koji ne žali previše za prugom prema Našicama. Iako je za vrijeme Domovinskog rata i okupacije zapadne Slavonije ta pruga bila jedina veza Slavonije s ostatkom Hrvatske, nju danas koristi jako malo putnika.
'Iskreno, ta dionica je ionako bila politički održavana. Ljudi je ne koriste. Istina je i da će se pogoršati naša veza prema Našicama i Osijeku, ali u vrijeme krize mora se štedjeti', ističe Lucić.
Treća pruga koja se našla na meti Kalmete je dionica Ličko Dugo Polje – Knin. Riječ je o dionici na Unskoj pruzi, najkraćoj poveznici Zagreba s Dalmacijom preko BiH. Nakon rata pruga je bila zatvorena sve do siječnja 2001, kad je ponovo stavljena u promet, ali samo za teretne vlakove. Za vrijeme bivše države godišnje se Unskom prugom prevozilo 1,4 milijuna putnika!
'Zatvaranjem dionice Ličko Dugo Polje – Knin mi više nemamo alternativu u slučaju da se nešto dogodi na Ličkoj pruzi. Tad bi došlo do prekida željezničkog prometa prema Dalmaciji. Slično vrijedi i za ostale dvije dionice na kojima se obustavlja promet. Iako se radi o lokalnim prugama, one su značajne u slučaju da dođe do prekida na glavnim pravcima, kao što imamo primjer iz rata', kaže Marko Gašpar, predsjednik Sindikata prometnika vlakova Hrvatske.
Za njega je Kalmetina odluka o obustavi prometa na tri pruge samo rezultat godina neulaganja i nebrige za željeznice. A ako se s tom politikom nastavi, kaže on, neće biti druge nego zatvoriti i neke druge dionice.
Sindikat hrvatskih željezničara uputio je otvoreno pismo premijerki Jadranki Kosor u kojem izražava svoje 'negodovanje i zgražanje' nad odlukom da se privremeno obustavi promet na tri lokalne pruge.Sindikati zovu u pomoć premijerku
'Zbog neulaganja na prugama na kojima se moglo voziti i do 100 kilometara na sat sad se puzi 25 do 30 kilometara. Iz postojećih poslovnih planova vidljivo je da novca nema i bojimo se što će biti dalje. Ali i bez novca se može nešto učiniti, samo da je malo više brige. Sad se planira modernizacija pruge Koprivnica – Križevci vrijedna 630 milijuna kuna. Neka materijal s te dionice, koji je još uvijek dobar, iskoriste na pruzi Sirač – Daruvar', predlaže Gašpar.
Njegov sindikalni kolega Iva Forgač, predsjednik Sindikata hrvatskih željezničara, upozorava da više od dvije tisuće radnika društava HŽ-a zaduženih za obnovu i održavanje pruge doslovno sjedi besposleno. HŽ nema novca za tekuće održavanje pruga niti za kupnju potrebnog materijala.
'Ove godine planiran je remont samo 16 kilometara pruge, a od prijašnjih godina imamo zaostatak od 1500 kilometara! Ukratko, situacija je tragična', zaključuje Forgač.