Odluka Europske unije da dopusti putnicima korištenje pametnih telefona u zrakoplovu za vrijeme leta obradovala je mnoge. Ali je također pokrenula pitanja hoće li to ugroziti sigurnost zračnog prometa
Putnici koji putuju unutar EU-a uskoro će moći u potpunosti koristiti svoje mobilne uređaje na letovima jer je Europska komisija nedavno odlučila da zrakoplovni prijevoznici moraju do 30. lipnja 2023. osigurati potrebnu 5G tehnologiju.
'Ovu presudu čekali smo dugih 20 godina', rekao je Vance Hilderman, zrakoplovni stručnjak i izvršni direktor zrakoplovne konzultantske tvrtke AFuzion, za The Brussels Times. 'Neki su ljudi zabrinuti za sigurnost, ali svi sustavi u zrakoplovima imaju zaštitu i posebne dizajne koji osiguravaju to da ne može doći do smetnji zbog pametnih telefona.'
Pravilo o stavljanju telefona na zrakoplovni režim rada, objašnjava Hilderman, osmišljeno je zbog različitih faza leta: tijekom polijetanja i slijetanja službe za sigurnost u zračnom prometu žele da putnici obrate pozornost na sigurnosne upute i slušaju sve obavijesti.
'Ali tijekom faze krstarenja, kada zrakoplov samo leti, korištenje telefona nije važno – putnik ne može ništa učiniti da poremeti frekvencije', izjavio je Hilderman. 'Ova su pravila donesena kada nije bilo pametnih telefona, a svi smo imali Nokijine kockice i preklopne telefone s vrlo malo tehnologije.'
U SAD-u se za 5G tehnologiju koriste drugačiji radiofrekvencijski pojasevi od onih u EU, odnosno malo su viši nego u Europi. Zbog toga je ona bliža pojasu na kojem radi radiovisinomjer (mjeri koliko je zrakoplov iznad zemlje), što je posebno važno tijekom slijetanja po lošem vremenu.
Stoga je nekoliko američkih zračnih prijevoznika tvrdilo da bi 5G tehnologija mogla ometati visinomjere i drugu osjetljivu opremu, no veći jaz između visinomjera i 5G pojaseva u Europi znači da će filtri visinomjera bolje funkcionirati u blokiranju lutajućih 5G signala.
'Kada je maglovit dan, piloti ne mogu ništa vidjeti kada slijeću i teoretski je moguće da bi 5G tehnologija mobilnih tornjeva u blizini zračnih luka mogla ometati frekvencije u SAD-u. Ali Europa radi na različitim frekvencijama. Ova presuda Europske komisije uopće neće utjecati na sigurnost', smatra Hilderman.
On očekuje da će SAD slijediti odluku EU-a u roku od tri godine.