Dan nakon dogovora Vladinih ministara Božidara Kalmete i Petra Čobankovića s radnicima i sindikatima dalmatinskih tvrtki koje očekuju privatizaciju, nameće se pitanje što je od obećanog ostvarivo i realno
Ozren Matijašević, čelnik HUS-a, ustvrdio je da su se problemi gurali pod tepih skoro dvadeset godina i po njemu je bio krajnji čas da se nešto konkretno napravi. Predstavnici petnaest tvrtki koji su sudjelovali u razgovorima s ministrima i predsjednikom Hrvatskog fonda za privatizaciju Vedranom Duvnjakom uglavnom su zadovoljni rezultatima.
Njihovo zadovoljstvo kakvim-takvim obećanjima prije svega je rezultat neodržive situacije u kojoj su se našle sve te tvrtke kojima je bukvalno dogorjelo do noktiju. Sasvim je sigurno da od danas tim tvrtkama neće teći med i mlijeko, ali ipak je obećana neophodna hitna pomoć i dogovoreno ubrzanje privatizacije.
Dobar primjer za to je slučaj Adriachema, jedna od tvornica koje su se našle u posebno teškom položaju. Prije nekoliko dana 234 radnika te tvrtke su i blokirali cestu u Kaštelima na pola sata da upozore na neodrživ položaj u kojem su se našli. Oni od rujna 2009. godine nisu primali ni zagarantirani minimalac.
Povjerenik Samostalnog sindikata Adriachema Jozo Stipanović je izjavio da je zadovoljan jer se ipak nazire kraj dugogodišnje agonije. Rezultat pregovora je dogovor da se radnici organiziraju, 'nekoga prisile' do petka da bude direktor te da se uspostavi uprava i tehnička zaštita tvrtke. Tvornica u kojoj se u pogonima čuvaju eksplozivi i opasne kemijske smjese ne smije biti bez uprave i sigurnosne kontrole. Stipanović upozorava da taj opasni materijal može ugroziti pola Kaštela.
Nakon toga, od petka, u roku od mjesec dana treba biti gotov natječaj i realizirana privatizacija. Ta tvrtka više neće proizvoditi. Stipanović kaže da je svjestan toga i da su oni pristali na to kao manje zlo. Po njemu, ta tvrtka bi mogla na tržištu sa svojih stotinu potencijalnih proizvoda funkcionirati profitabilno, ali očito je na višoj političkoj razini odlučeno da na toj lokaciji neće više biti proizvodnje.
'Da smo od države samo dobili posao proizvodnje hidroizolacije za autoceste ovih godina, Adriachem bi bio u velikom plusu, a da ne govorim dalje. Usto smo mogli ponuditi veću kvalitetu i manju cijenu od one iz uvoza', naglasio je Stipanović.
Identičan problem su svojevremeno istaknuli i radnici Željezare koji nisu dobili posao na gradnji autocesta, iako su bili jeftiniji od uvoza. Radnička potraživanja u Adriachemu iznose 60 milijuna kuna i oni se nadaju da će se nakon privatizacije naplatiti jer je, između ostalog, dogovorom istaknuto da radnici imaju prednost u naplati potraživanja u odnosu na državu i ostale vjerovnike. Njima je ključno bilo izbjeći stečaj. U ta potraživanja idu otpremnine, zaostale plaće i aktualna plaća.
Tko će sve istaknuti svoju ponudu u natječaju, vidjet ćemo, ali u varijanti prestanka proizvodnje, kandidata neće manjkati, radi se o izuzetno atraktivnih 72 tisuće četvornih metara infrastrukturno uređenog prostora na atraktivnoj lokaciji uz more. Najveći interes za to je dosad iskazivao Enver Moralić koji je već vlasnik susjedne parcele bivšeg Jugovinila na površini većoj od 200 tisuća kvadrata odmah uz more.
Slično je i s lokacijama Dalmacijavina u gradskoj luci, Jadranske pivovare u Sjevernoj luci, Salonitu, Željezari, Brodosplitu i Brodotrogiru. Može se zaključiti da je dogovor sindikalista, predstavnika vlade i HFP-a zapravo završni čin u borbi za prostor i atraktivne lokacije u Splitu i okolici. Stipanović ističe da razumije namjeru da se ugasi kemijska ili neka druga industrija u Kaštelanskom zaljevu, ali da taj proces ne smije biti bez alternative. 'Ne može se zatvarati radna mjesta, a s druge strane ništa ne činiti u pravcu otvaranja novih radnih mjesta', ističe sindikalist iz Adriachema.
Rok za prve poteze u smjeru realizacije navedenog dogovora je tri tjedna, nakon čega ćemo dobiti konkretan odgovor kupuje li Vlada na ovakav način socijalni mir ili je to završni čin deindustrijalizacije Dalmacije bez prave alternative?
Hrvatska udruga sindikata objavila je danas jedanaest zaključaka sa sastanka, kojima se utvrđuju potezi za svaku pojedinu tvrtku:
1. Kaštelanski staklenici – obvezuje se direktor tvrtke da u roku od sedam dana zatraži izmjenu GUP-a i dostavi potrebnu dokumentaciju za sastavljanje sporazuma o zemljištu s HAC-om.
2. MILS Mljekara Split – obvezuje se uprava društva da strateškog partnera izvijesti da se pismom namjere obrati resornom ministarstvu, nakon čega će se izraditi prijedlog odluke za MILS koji će se uputiti Vladi.
3. Vinogradar d.d. u stečaju – zatražit će se od Državnog odvjetništva koje zastupa državu kao vjerovnika u stečajnom postupku da zatraži sazivanje Skupštine vjerovnika i izradu stečajnog plana, sve u cilju traženja strateškog partnera.
4. Dalmacijavino –uprava se obvezuje da 29. ožujka 2010. godine dostavi Elaborat o preseljenju u HFP, što je preduvjet za sklapanje Sporazuma o preseljenju i privatizacije poduzeća . HFP će od pravnih osoba u vlasništvu grada Splita zatražiti da sukladno odredbama Ovršnog zakona zastanu s postupkom prisilne naplate prema Dalmacijavinu dok traje postupak preseljenja i privatizacije.
5. Adriachem – u roku od tri dana treba imenovati direktora i upravu. HFP će na narednoj sjednici raspisati natječaj za privatizaciju po posebnim uvjetima. Gradu Kaštela uputiti požurnicu na postupak izmjene GUP-a.
6. Imota - HFP će na narednoj sjednici raspisati natječaj za privatizaciju.
7. Trimot – HFP će u roku od 15 dana odobriti kredit i dostaviti sredstva u visini od 3.500.000 kuna kako bi poduzeće moglo isplatiti plaće i nastaviti proizvodnju. HFP će na narednoj sjednici raspisati natječaj za privatizaciju .
8. Vodoprivreda Imotski – uprava društva napravila je Plan i postupak restrukturiranja i konsolidacije društva, a suglasnost na dostavljeni Plan Agencija za tržišno nadmetanje još nije dala (čeka se suglasnost cca 1,5 godinu), a što je preduvjet za dobivanje licence od Ministarstva graditeljstva. Ministri su se obvezali obaviti razgovor s Agencijom.
9. Željezara Split – nadležna ministarstva se obvezuju osigurati provedbu ranije dogovorenog sporazuma zbog kojeg je prekinut štrajk glađu radnika Željezare, i to u roku od dva dana. Žica koja je u posjedu Trasta treba se odmah staviti na raspolaganje kako bi započela proizvodnja.
10. Brodogradnja – nazočni ministri iznijeli su načelni stav Vlade RH da će u slučaju neuspjeha drugog kruga privatizacije brodogradilišta Vlada iznaći način da nastavi djelatnost u skladu s pozitivnim propisima RH i Europske unije koji nas obvezuju.
11. Sastanak s ministrom pravosuđa - ministri se obvezuju da u idućih desetak dana dogovore sastanak s ministrom pravosuđa, a u svezi s problematikom stečajnih postupaka s posebnim naglaskom na Salonit.