S gotovo dva i pol kilometra duljine i cijenom od dvije milijarde kuna, koju je u 85-postotnom iznosu platila Europska unija, Pelješki most konačno će teritorijalno spojiti Hrvatsku s njezinim krajnjim jugom. Proteklih godina pratili smo kako napreduje gradnja i kako kineski izvođač radova privodi kraju jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u Europi. No jeste li znali da bi već ove godine na sjeveru zemlje mogao biti otvoren most i dulji od Pelješkog?
Od hrvatske samostalnosti izgrađeni su brojni spektakularni mostovi, no Pelješki most ipak je nadmašio sve dosad viđeno. Provjerili smo kojih je pet mostova, osim Pelješkog, najdulje u Hrvatskoj te gdje su i kada sagrađeni.
Most Drava na autocesti A5 - 2485 metara
Na europskom koridoru Vc, koji povezuje Budimpeštu s Pločama, i na već sagrađenom dijelu autoceste A5 Beli Manastir – Osijek – Svilaj sagrađen je most dulji od Pelješkog. Riječ je o mostu Drava, na kojem su radovi počeli 2011. godine i završen je 2016., no nije pušten u promet. Lokalni mediji javljaju da bi i on mogao biti otvoren ove godine. Puna mu duljina iznosi 2485 metara te je time dulji za 81 metar od Pelješkog mosta. Golem je to građevinski projekt, a obilježile su ga mnoge kontroverze, žalbe i prigovori tijekom kojih su neki od izvođača završili u stečaju te nestali s tržišta. Dio mosta koji ide preko rijeke dug je 420 metara i nalazi se kod mjesta Petrijevci, nedaleko od Osijeka.
Krčki most - 1430 metara
Krčki most, koji spaja otok Krk s kopnom, treći je najdulji most u Hrvatskoj. Ideja da se otok poveže s kopnom rodila se nakon Prvog svjetskog rata, kada je luka Rijeka potpala pod Italiju, ali ona nije imala novca financirati takav projekt. Nakon Drugog svjetskog rata ideja je ponovno aktualizirana, ali gradnja je počela tek 1976. Most su za četiri godine sagradile tvrtke Mostogradnja i Hidroelektra, a završen je u srpnju 1980. godine. Otvoren je prema sjevernoj strani, zbog čega je često na udaru bure te je zatvoren za promet, a veliku štetu konstrukciji napravila je i sol, pa se pojavila ideja da se sagradi novi Krčki most.
Domovinski most - 840 metara
Domovinski most u Zagrebu preko rijeke Save spaja prigradska naselja s Radničkom cestom. Građen je pet godina, a otvoren je 2007. Most je širok 34 metra s dvije trake u svakom smjeru, a gradnju su obilježili brojni propusti projektanata. Sagrađen je na inicijativu pokojnog gradonačelnika Milana Bandića, a ideja za to rođena je još ranih 2000-ih godina. Koštao je 40 milijuna eura, a osim što služi kao važna prometnica, on opskrbljuje Zagreb vodom jer su u njega ugrađene vodovodne cijevi.
Most dr. Franja Tuđmana - 518 metara
Most dr. Franja Tuđmana (poznat i po starom nazivu most Dubrovnik) povezuje dvije obale zaljeva Rijeke dubrovačke kod Dubrovnika. Gradnja ovog mosta, koji je pušten u promet 2002. godine, počela je 1989. gradnjom prilaznih cesta, no završetak projekta odgodio je Domovinski rat. Riječ je o mostu dugom 518 metara, čija gradnja također nije prošla bez kontroverzi. Naime spor je nastao oko njegova imena, tj. hoće li se zvati po Dubrovniku ili dr. Franja Tuđmana (riječ je o nestandardnoj deklinaciji imena Franjo, karakterističnoj za dubrovački kraj), oko čega su zaratile lijeva i desna politička opcija. Spor su prekinule Hrvatske ceste i nazvale ga po prvom hrvatskom predsjedniku.
Šibenski most - 390 metara
Šibenski most, duljine 390 metara, građen je od 1964. do 1966. godine, kada je pušten u promet. Nalazi se na Jadranskoj magistrali, blizu ušća rijeke Krke. Jedan je od najznačajnijih u Hrvatskoj jer je prvi armiranobetonski most sagrađen konzolnim postupkom, bez skela. Tijekom Domovinskog rata pobunjeni Srbi su ga granatirali, ali promet koji je išao njime nikad nije bio obustavljen.