tijesna opskrba gorivima

Naftne rafinerije će raditi na maksimumu kako bi pratile potražnju, ali većih ulaganja u kapacitete za preradu neće biti

13.09.2022 u 14:59

Bionic
Reading

Kapaciteti za preradu nafte snažno su pali od ožujka 2020. do sredine ove godine, a potražnja je porasla, što signalizira tijesnu opskrbu gorivima do sredine desetljeća, pokazalo je istraživanje Međunarodnog energetskog foruma i S&P Globala

Rafinerijski kapaciteti smanjeni su od ožujka 2020. do sredine ove godine za rekordnih 3,8 milijuna barela dnevno dok je potražnja za naftom u istom razdoblju uvećana za 5,6 milijuna barela dnevno, ističu Međunarodni energetski forum i S&P Global u izvješću objavljenom u utorak.

Do kraja iduće godine neto rafinerijski kapaciteti trebali bi porasti za oko dva milijuna barela dnevno, iako bi taj rok mogao biti i prekoračen, dodaju.

"To stvara pritisak da svi raspoloživi rafinerijski kapaciteti rade na visokom stupnju iskorištenosti kako bi se držao korak s potražnjom", upozoravaju stručnjaci.

Tržišta naftnih derivata doživjela su snažne potrese od ožujka 2020. kada je proglašena pandemija covida.

Pandemija je desetkovala potražnju na globalnoj razini i satrla profitne marže da bi potom oporavak i zapadne sankcije Rusiji zbog njezine invazije na Ukrajinu naglo "stanjili" opskrbu, pa su profitne marže početkom ove godine dosegnule rekordne razine.

Rekordna dobit vjerojatno ipak neće biti preusmjerena u proširenje globalnih rafinerijskih kapaciteta, mišljenja su stručnjaci, jer bi energetska tranzicija mogla rafinerije odvratiti od ulaganja zbog imovine koja gubi na vrijednosti ili postaje opterećenje prije isteka životnog vijeka.

  • +25
Nafta Izvor: Guliver/Getty Images / Autor: -

Smanjeni rafinerijski kapaciteti vremenski su se poklopili s tijesnim globalnim zalihama goriva i ograničenim ruskim i kineskim izvozom, stoji nadalje u izvješću.

Sankcije i embargo izbacili su s tržišta gotovo tri milijuna barela dnevno ruskih derivata koji se ne mogu lako zamijeniti iz drugih izvora.

Kineski izvoz derivata pao je pak za 30 posto u odnosu na razine iz pretpandemijske 2019. godine budući da Peking kao strateški prioritet odredio opskrbu domaćeg tržišta.

Potražnju bi pak mogao smanjiti nagli porast prodaje plug-in električnih vozila, s prošlogodišnjih 6,6 milijuna na 35,7 milijuna na kraju desetljeća, kako pokazuju prognoze. Taj scenarij znači bi pad potražnje za benzinom i dizelom za četiri milijuna barela dnevno.