INOVATOR TOMISLAV BRONZIN

Naučili smo računala kako da prepoznaju ljudske osjećaje

12.12.2016 u 08:55

Bionic
Reading

Tomislav Bronzin jedan je od naših najnagrađivanijih inovatora iz IT sektora. Povelikoj kolekciji europskih i svjetskih priznanja odnedavno može dodati još jedno - njegova tvrtka Citus osvojila je nagradu The Croatian National Winners u kategoriji inovacija u sklopu dodjele European Business Awards 2016./17.

Nagradu su Bronzin i njegov tim dobili za softverski modul C@N eMotion koji omogućava prepoznavanje izraza ljudskog lica. Softver prikuplja informacije o izrazu ljudskog lica u realnom vremenu, bez potrebe za stvaranjem baze podataka snimljenih slika ljudi, te u djeliću sekunde, na bazi složenih matematičkih algoritama, izračunava vjerojatnost da se radi o određenom izrazu lica, odnosno ljudskoj emociji.

Sve svoje inovacije, rekao je za tportal Bronzin, stvara uz pomoć tehnologije Microsofta.

Osvojili ste nagradu The Croatian National Winners u kategoriji inovacija u sklopu dodjele European Business Awards 2016./17. O kakvoj se točno nagradi radi i kolika je njena važnost?

European Business Awards (EBA) je najveće europsko natjecanje koje promiče poslovnu izvrsnost, uspješnost u poslovanju te najbolje prakse u europskoj poslovnoj zajednici. EBA se dodjeljuje već desetu godinu zaredom i podupiru ju poslovni čelnici, akademski i politički predstavnici iz cijele Europe. Ove godine bile su uključene 33.000 tvrtki iz Europe, a njih 634 odabrane su kao nacionalni pobjednici. Temeljne vrijednosti na osnovi kojih se ocjenjuje i dodjeljuje nagrade su inovacija, etika i uspjeh tvrtke.

Kako je započela vaša suradnja s Microsoftom?

Jako teško mi je reći kada je započela moja suradnja s Microsoftom. U principu od početka mojeg profesionalnog života, prije 20-ak godina, radim s Microsoftom tehnologijom te sam redovni predavač na Microsoftovim konferencijama u široj regiji, poput Microsoft TechEd Europe ili WinDays, Vizija i Sinergija. Već deset godina zaredom organizator sam konferencije MobilityDay, uz to sam jedan od osnivača Microsoft Communityja u Hrvatskoj, a pomogao sam i u njihovom osnivanju u Bosni i Hercegovini, Srbiji, Makedoniji, Armeniji i Moldaviji.

U kojoj je fazi alat C@N Motion? Je li dostupan na tržištu i kakva je reakcija kupaca?

Rješenje C@N Motion je već u upotrebi i dostupno je na tržištu. Reakcije kupaca su odlične jer im je upotreba ovog rješenja otvorila nove kanale komunikacije za plasiranje željenih informacija i poruka prema ciljnim skupinama, ali isto tako omogućila interakciju, odnosno prikupljanjem podataka dala mnoge odgovore na pitanja na koja prije nisu mogli ili su samo djelomično mogli dobiti informacije. Uz navedeno, C@N Motion omogućava ne samo konzumaciju sadržaja, nego i prikupljanje povratnih informacija od osobe ili osoba koje se nalaze u interakciji sa sustavom C@N Motion.


Radite li na novim projektima?  

Fokus nam je na komercijalizaciji naših rješenja, no imamo i inovacije koje su u fazi istraživanja i razvoja. Ti novi projekti se nadograđuju na rezultate prethodnih faza istraživanja i proizvode koji su proizišli iz prethodnih projekata, što nas čini jedinstvenim i konkurentnijim od drugih.

Za Slovenske željeznice radili ste na sustavu beskontaktnog odabira i plaćanja karata? Je li realiziran taj posao?

Spomenuti posao je u fazi realizacije. Izrađen je i prodan prototip  proizvoda, čime je završena prva faza tog posla, a čeka se raspisivanje međunarodnog tendera na koji ćemo se javiti s našim partnerima. Uz navedeno, trenutno vodimo nekoliko pregovora oko sličnih rješenja koja bi se uskoro trebala implementirati.

Koliko trenutno zapošljavate ljudi i kolika im je prosječna plaća?

Jezgru tima čini deset osoba, no imamo izuzetno razgranan sustav u cijelom svijetu. Ne mogu vam reći kolika je prosječna plaća jer to ipak ulazi u domenu poslovne tajne, no sama činjenica da je tim kompaktan, tj. da djelatnici rijetko odlaze iz firme, dovoljno govori o tome koliko su zadovoljni radom i uvjetima. Planiramo nova zapošljavanja, a ona će primarno ovisiti o tome hoćemo li naći stručni kadar s potrebnim znanjima, vještinama i kompetencijama.

Imate li problema u pronalaženju novih kadrova?

Kao i svi u IT industriji, suočavamo se s izazovima u pronalaženju kadrova, tj. evidentan je kroničan nedostatak kvalitetnih kadrova, što kompenziramo svojim programom studentske prakse te mentoriranja i stipendiranja odabranih studenata. To se pokazalo kao dobra praksa jer smo na taj način obrazovali točno onaj stručni profil djelatnika koji nam treba te ih poslije završetka obrazovanja i zaposlili u našoj tvrtki.

Koliki su vam bili prihodi i dobit prošle godine? Jeste li zadovoljni poslovanjem u 2016. godini?

Za Citus je 2015. bila izuzetno zanimljiva i uspješna godina - imali smo povećanje prihoda na 3.503.940 kuna i rast neto dobiti, a ona je nakon oporezivanja iznosila 570.000 kuna. Puno se radilo i bilo je bezbroj izazova, no uspješno smo ih prebrodili, a važno je da bilježimo povećanje opsega posla, posebno izvoza.

Prihodi vam se nekoliko godina kreću oko tri milijuna kuna. Zbog čega nemate brži rast?

Ponosni smo na to što smo preživjeli ekonomsku krizu kao istraživačko-razvojna tvrtka i istina je da smo iz godine u godinu bilježili polagani rast, no imajte na umu da je proces istraživanja i razvoja dug te da se ulaganje i investicije vide tek nakon nekoliko godina. Zbog toga što konstantno ulažemo u nove projekte može na prvi pogled izgledati da nemamo brži rast, no upravo ćemo iduće godine krenuti s masovnom komercijalizacijom naših novih rješenja.

Kakva je perspektiva IT sektora u Hrvatskoj? Možemo li se nositi sa svjetskom konkurencijom i u kojim područjima?

Smatram da je odlična perspektiva IT-ja u Hrvatskoj, osobito ako se poboljša opća poduzetnička klima i stvore preduvjeti za školovanje potrebnih IT (i ostalih) stručnjaka koje treba naš sektor. Hrvatska se može nositi sa svjetskom konkurencijom, a glavna komparativna prednost mora biti inovativnost. To je jedini pristup kojim naše proizvode možemo učiniti konkurentnima u odnosu na ostale. Ne možemo, niti želimo, proizvoditi financijski najjeftinija rješenja. To je ta dodana vrijednost koja naše proizvode čini posebnima, poželjnima i konkurentnijima u odnosu na druge.