turistički sektor

Ništa od dogovora povremenih prijevoznika i leasing kuća, 2000 tvrtki kreće u otpuštanja

03.07.2020 u 08:52

Bionic
Reading

Iz Ministarstva financija i Ministarstva turizma i dalje nema nikakvog odgovora oko rješavanja problema povremenog prijevoza i drugih djelatnosti s leasing društvima, iako su svi rokovi koji su obećani od vladajućih odavno istekli. Glas poduzetnika podsjeća na povijest cijelog slučaja i nebrigu Vlade za 2.000 tvrtki koje se bave povremenim prijevozom i 20.000 radnih mjesta

Prva reakcija Inicijative povremenog prijevoza prema UGP-u koja je ukazala na problem tzv. moratorija na leasinge je bila 1.4. kada je inicijativa okupljala tek 22 člana. U sljedećih nekoliko tjedana je postalo jasno da se rješenje ne nazire, a broj članova Inicijative je rastao do sadašnjih više od 300. Problem je bio što su leasing društva odobravala takozvane „moratorije“ na tri mjeseca tijekom kojih nisu naplaćivale glavnicu ali su naplaćivala kamatu koja je za nova vozila dosezala i 30% iznosa rate. U međuvremenu, prijevoznici nisu imali baš nikakvih prihoda.

Inicijativa je 14.4. u Kaštelima prvi put s ovim problemom javno izašla u medije. Prvi sastanak UGP-a s HANFA-om je bio 23.4. i na njemu je dogovorena suradnja oko rješavanja otvorenih situacija vezanih za leasing društva. Prva prosvjedna vožnja prijevoznika je održana 7.5. u osam gradova Hrvatske i okupila je preko 200 autobusa i kombija.

Drugi sastanak s HANFA-om na kojem se priključili i Inicijativa PPP, udruženje leasing društavate državni tajnik iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture je bio 13.5. HANFA je reagirala brzo i odmah nakon sastanka izdala dodatnu uputu leasing društvima za moratorije u kojoj upućuje leasing društva da odobre moratoriji do 12 mjeseci bez naplate kamata i prisilne naplate potraživanja ugroženim korisnicima, ali nije bilo značajnijih pomaka. Na tom sastanku su UGP i Inicijativa PPP predstavili prvi puta tri konkretna prijedloga za rješenje problema, a napravili su i uručili svima detaljnu analizu mjera koje su osigurale druge članice EU.

Druga mirna prosvjedna vožnja je bila dio paneuropske akcije prijevoznika nazvane Honk For Hope (Potrubi za nadu). Održana je 14.5. i okupila je tristotinjak vozila u osam gradova. Ni nakon drugog prosvjeda nije bilo reakcija iz Vlade.

Nakon toga UGP je sazvao sastanak 19.5 na koji su pozvana tri ministarstva, HANFA i leasing društva. Predstavnici niti jednog od tri pozvana ministarstva nisuse pojavila na sastanku. Nakon tog sastanka UGP i Inicijativa su održali tiskovnu konferenciju na kojoj su najavili prosvjed poduzetnika na Markovom trgu u četvrtak 21.5. Sljedeće jutro je stigao poziv za sastanak iz Ministarstva turizma koji je održan na dan prosvjeda. Nakon tog sastanka je ministarGari Cappelli održao tiskovnu konferenciju na kojoj su bili i predstavnici UGP-a i Inicijative PPP, na kojoj je dao jasna obećanja da će problem biti riješen. Na prosvjedu se okupilo preko 500 prosvjednika, ali se premijer Plenković nije pojavio, nego je u medijima šeretski izjavio kako je svojim ministrima dao mig da se nađu s prosvjednicima.

Sljedeći sastanak je održan u Ministarstvu turizma 2.6., a na njemu nije bilo ministra Capellija pa je sastanak vodio državni tajnik Tonči Glavina. Uz UGP i Inicijativu PPP, predstavnike Leasing društava i HANFA-e, predstavnici Vlade su pozvali i mnoštvo drugih udruga – HGK, HOK, HUP, HUT i UHPA. Na sastanku je osam prisutnih leasing društava usmeno potvrdilo da će poštovati preporuke HANFA-e za moratorij, a sve udruge su se obvezale da će do petka 5.6. poslati svoje prijedloge Ministarstvu turizma, koje će ih onda koordinirati unutar Vlade i sazvati sljedeći tjedan novi sastanak. Prijedlozi za rješenje problema su bili sljedeći:

  • Obračun kamate na način da se u razdoblju odgode obračunava mjesečna kamata na odgođenu mjesečnu glavnicu u iznosu ugovorenom u Ugovoru o leasingu. Klijentu ponuditi opcije da se tako obračunata kamata naplaćuje mjesečno za vrijeme trajanja odgode, jednokratno po isteku perioda odgode ili obročno nakon isteka perioda odgode za najugroženije tvrtke
  • Ukoliko prva opcija nije moguća, potrebno je osnovati garantni fond kojem bi izvor bio unutar bespovratnih 7,3 milijardi eura koje će Hrvatskoj biti dostupne iz sredstava Europske Unije. U ovom slučaju bi, po isteku moratorija u ožujku ili travnju sljedeće godine, kada će ta sredstva već biti na raspolaganju, leasing kuće otpisale kamate svojim klijentima, dok bi država isplatila leasing kućama polovinu obračunatih kamata po sadašnjem modelu, a druga polovina iznosa kamata bi leasing kućama bila priznata kao porezna olakšica
  • Treća opcija je hibridan spoj prve i druge opcije. Leasing kuće nastavljaju sa dosadašnjim pristupom obračunavanja kamata s odgodom od 12 mjeseci. Po isteku perioda odgode, klijent plaća zbroj mjesečnih kamata za period odgode po kamatnoj stopi iz Ugovora o leasingu, dok ostatak obračunatih kamata klijentu leasing kuća otpisuje, a država iz garantnog fonda podmiruje leasing kućama polovinu tako nastale razlike, dok se druge polovine leasing kuće odriču. U ovom slučaju se radi o preraspodjeli tereta krize na sve tri uključene strane

Svi su poslali dokumente u skladu s dogovorom, ali Ministarstvo turizma nije sazvalo sastanak. Na upit mailom UGP-a i Inicijative PPP od 8.6., dobili smo 10.6. sljedeći odgovor iz kabineta ministra turizma: 'Zahvaljujemo na emailu, te Vas ljubazno molimo za još malo strpljenja s obzirom da smo za ponedjeljak 15. lipnja zakazali sastanke određenih institucija uključenih u Vašu problematiku, te ćemo Vam novi datum sastanka javiti u ponedjeljak nakon održanih sastanaka.'

'To je bio zadnji odgovor koji smo dobili od bilo kojeg tijela Vlade RH. Od tada više nitko nije odgovorio ni na jedan mail ili upit oko sljedećih koraka. Danas je točno četiri tjedna kako se ministri Vlade RH skrivaju od odgovornosti za problem u svojoj domeni koji ne mogu, ne žele i ne znaju riješiti. U međuvremenu, ministri, pomoćnici i državni tajnici su posvuda po Hrvatskoj u predizbornoj kampanji, veselo skakuću po gradilištima i obećavaju brda i doline', priopćili su iz Udruge.

Kako je od srpnja ukinuta mjera minimalne plaće, prijevoznici nemaju drugog izbora osim propasti. Već jučer su počeli s otpuštanjima zaposlenika, a uskoro se očekuje i početak vraćanja vozila leasing društvima uslijed nemogućnosti plaćanja. Tvrtkama nakon toga vjerojatno slijedi likvidacija, pogotovo onima koji nemaju bar dio flote u svom vlasništvu. Gotovo svi prijevoznici kao sredstvo osiguranja imaju privatne zadužnice. Ako leasing društvo ne bude prodalo vozilo po procijenjenoj preostaloj vrijednosti, što je izgledan scenarij, naplaćivati će se od imovine vlasnika.

Ukratko, cijela djelatnost povremenog prijevoza putnika je nepovratno uništena, uništene su tvrtke koje su godinama ulagale u razvoj poslovanja, plaćale poreze i doprinose te rate za leasing.

'Ne mogu shvatiti koji je razlog ovakvog ponašanje Vlade i ministara. Mi ih već praktično tri mjesecanaganjamo, organiziramo prosvjede, a oni se izvlače na sve moguće načine. Za to vrijeme i dalje bezbrižno odobravaju jamstva Uljaniku, obećava se 700 milijuna kuna za Croatia Airlines, upumpavaju se novci u državne gubitaše, a male poduzetnike se gura u propast. U predizbornoj kampanji obećavaju brda i doline, milijarde pomoći iz Europske Unije, otvaranje 100.000 radnih mjesta, a svojim nedjelovanjem direktno uništavaju cijelu djelatnost i šalju 20.000 ljudi na burzu. Ovakva situacija nas čini samo još više jedinstvenima u zahtjevima i borbi za Hrvatsku 2.0, pravedno društvo za sve nas građane,'rekao je Hrvoje Bujas, predsjednik UGP-a.