marin mrša

Osnivač Peekatora otkrio nam je kako izgleda proboj na britansko tržište i koji su ga izazovi čekali na tom putu

21.10.2022 u 10:52

Bionic
Reading

Hrvatski startup Peekator lani je, nakon četiri godine testiranja i rada na lokalnom tržištu, predstavio istoimenu platformu za istraživanje stavova potrošača, putem koje klijenti mogu dobiti njihovo mišljenje u roku od 24 do 48 sati. Danas imaju urede u Hrvatskoj i UK-u te provode istraživanja na svim svjetskim tržištima. Platformom Peekator lani su privukli prvu investiciju od 300.000 eura, odnosno 2,25 milijuna kuna, koliko je u Peekator uložila grupa poslovnih anđela okupljena oko tvrtke Omnia ulaganja

Osim za daljnji razvoj proizvoda, formiranje prodajnog te jačanje razvojnog tima, tu su financijsku injekciju odlučili iskoristiti i za širenje na tržište Ujedinjenog Kraljevstva (UK). Službeno su sa širenjem na britansko tržište počeli prije godinu dana, kad se osnivač i direktor tvrtke Marin Mrša preselio u London kako bi to 'pogurao'. Danas to smatra jednim od najvažnijih poteza tvrtke, a u razgovoru za tportal otkrio je kako je izgledao iskorak na tržište UK-a, s kojim su se izazovima suočili na početku, koliko su napredovali te što dalje planiraju.

'Tek kad negdje živite i kad se uklopite u lokalnu sredinu, možete stvarno polako početi razumijevati njihovu kulturu. U prvih šest mjeseci imali smo četiri glavna cilja: službeno otvoriti tvrtku, zaposliti prvog kolegu, pronaći prvog klijenta te dobiti vizu za mene. Naime od Brexita, ako dolazite iz zemalja EU-a, morate imati radnu vizu da biste mogli raditi i živjeti u UK-u. Otvaranje kompanije bio je jednostavan proces koji smo obavili u nekoliko dana. Što se tiče zapošljavanja, ono je bilo malčice drugačije i teže od onog na kakvo smo navikli u Hrvatskoj. Kako je ponuda poslova puno veća, imali smo solidan broj neozbiljnih kandidata koji se npr. nisu uopće pojavili na razgovoru za posao, a prethodno su se javili na oglas. Takvih ih je bilo skoro 30 posto, što nas je iznenadilo. No uspjeli smo zaposliti prvog odličnog kolegu za prodaju, a on je na kraju i doveo našeg prvog klijenta u UK-u.

Namučili smo se i s dobivanjem vize. Na kraju smo se odlučili prijaviti za Inovator vizu. Ukupno je cijeli proces njezinog dobivanja trajao pet mjeseci. Svaka ima svoje specifičnosti, a Inovator viza zahtijevala je više toga i jedna je od onih koje je najteže dobiti. Između ostalih, jedan od uvjeta je bio da nas netko od tijela za validaciju inovacija u UK-u odobri i prizna kao inovaciju na britanskom tržištu. Iako je potrajalo, uspješno smo to završili', kaže nam Mrša.

U Londonu rade u coworking prostoru za fintech i data startupe Level39, čiji su trenutačno članovi.

Ured Peekatora u Londonu
  • Ured Peekatora u Londonu
  • Ured Peekatora u Londonu
  • Ured Peekatora u Londonu
Ured Peekatora u Londonu Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Peekator

Odlučili su se dalje fokusirati na proširenje baze klijenata u UK-u, a u posljednjih šest mjeseci radili su s više od njih deset. 'Sa zadovoljstvom mogu reći da danas radimo s nekim od najvećih imena u tom području na britanskom tržištu, kao što su Havas grupa, Ketchum i OMD', navodi Mrša. Za pojedine klijente radili su i za njihov američki ured, što su u Peekatoru zapravo priželjkivali od samog početka – da im UK bude ulazna karta za tržište SAD-a. 'Polako se njihov broj povećava, a prvi nas klijenti preporučuju drugima, što je ustvari najbolji pokazatelj našeg rada', ističe Mrša.

Kao ključnu razliku između hrvatskog i britanskog tržišta Mrša navodi puno veći obujam svega u poslovanju – više klijenata, veći budžeti i puno više potrebe za različitim segmentima istraživanja tržišta. Direktor kaže i da je više konkurencije pa tako oni najbolji pokušavaju pronaći svoju kategoriju/nišu. 'Taj put smo i mi odabrali te smo krenuli u specijalizaciju za marketinške agencije', pojašnjava Mrša.

Specijalizirani za marketinške agencije

Naime nakon što su se okušali u nekoliko smjerova ispostavilo se da većinu njihovih klijenata čine marketinške agencije s preko 250 zaposlenih i svojim odjelom za istraživanje tržišta. 'Oni nas koriste kako bi isporučili svojim klijentima potrebne uvide za nove kreativne ideje, pakiranja, dizajn, nove marketinške kampanje i slično. Tamo gdje mi radimo razliku jest kreiranje novih i drugačijih pitanja koja pretvaraju upitnike u zabavna interaktivna iskustva s novim dimenzijama za analizu. Odlučili smo se trenutačno posvetiti toj niši na američkom i britanskom tržištu te biti najbolji dobavljač u toj domeni', ističe naš sugovornik.

Osim što se žele još osnažiti u svojoj niši, upravo kreću s kreiranjem specijaliziranih događanja na kojima će održavati predavanja i poticati networking. 'Radimo i na velikoj globalnoj suradnji s jednom marketinškom agencijom i nadam se da ćemo moći objaviti detalje do kraja godine, a 2023. planiramo novu rundu investiranja i iskoristili bismo je za širenje na američko tržište', najavljuje Mrša.

Ured Peekatora u Zagrebu
  • Ured Peekatora u Zagrebu
  • Ured Peekatora u Zagrebu
  • Ured Peekatora u Zagrebu
  • Ured Peekatora u Zagrebu
Ured Peekatora u Zagrebu Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Peekator

Prrisjetili smo se početaka Peekatora, kad su ih kao mladu tvrtku s kvalitetnim proizvodom prepoznali dm i Zvijezda, s kojima surađuju i danas. U Hrvatskoj i okolici dosad su radili, odnosno rade s više od 40 klijenata, a godišnje ta brojka raste za pet do deset novih.

Peekator je u svojim počecima, prije više od četiri godine, bio orijentiran na takozvani mystery shopping, za što su razvili mobilnu aplikaciju za tajne kupce, kao i prvu verziju sustava za upitnike i analizu rezultata. Napretku startupa doprinijelo je i 15-godišnje developersko iskustvo tehničkog direktora Peekatora Marija Mucala, a koji je prije 2018., prije nego što je došao u Peekator, radio u tvrtki Lemax i kasnije kao freelance developer za Toptal.

Zamolili smo Mršu da nam detaljnije pojasni što sve obuhvaća njihova platforma, na koju su, kaže, jako ponosni, posebice jer se u radu s klijentima pokazalo da brzo i efikasno podržava njihove poslovne procese i zadovoljava njihove potrebe.

'A opet, imamo još toliko ideja i prostora za napredak da nekad imamo osjećaj da smo tek zagrebli površinu i da najzanimljivije stvari tek dolaze. Dakle Sample editor je dio za uređivanje uzorka nad kojim će se vršiti istraživanje. Klijenti mogu odabrati tržišta te specificirati svoje ciljane skupine po dobi, spolu, godištu i 200-tinjak različitih obilježja (npr. etničke grupe, platni razredi, broj pripadnika kućanstva i slično). Tehnički smo povezani sa sustavima koji nam omogućuju pristup preko 150 milijuna ljudi u više od 100 zemalja.

Questionnaire editor dio je koji korisniku daje punu kontrolu nad uređivanjem upitnika. Osim osnovnih funkcija, uključuje vrlo napredne stvari poput 15 vrsta pitanja, kompleksnog grananja/uvjetovanja, rotacija odgovora i grupa pitanja, mjerenja brzine odgovora, multimedijalnih sadržaja i sličnog. Upitnici se mogu koristiti kao predlošci, što omogućava unificiranje istraživanja tijekom vremena.

Treći dio je tzv. Insights builder i omogućava klijentima pregled rezultata kroz interaktivno sučelje. Osim samih rezultata, dostupno je automatsko kodiranje otvorenih odgovora pomoću AI algoritma, filtriranje i segmentiranje kako bi se iz jednog seta podataka izvuklo što više izvještaja (npr. zanimaju nas odgovori samo muškaraca u dobi 25-35 godina) te eksporti u različite formate prigodne za analize u drugim alatima. Također je moguće praćenje trendova kroz vrijeme analizirajući podatke više istraživanja istovremeno', pojašnjava nam potanko Mrša.

Pandemijska 2020. bila je jedina godina do sada u kojoj Peekator nije imao minimalno dvostruki rast prihoda. No prošle godine rasli su 2,7 puta u odnosu na 2020., a ove očekuju ponoviti sličan rast. 'Ponosni smo i na to što se ne razvijamo 'u prazno', već slušamo i analiziramo potrebe klijenata te prema tome određujemo prioritete daljnjeg razvoja', zaključuje Mrša.