Panoramic Flights Croatia

[FOTO/VIDEO] Mala turistička revolucija: Za stotinjak eura možete letjeti pola sata, uživati u panorami ili potegnuti od Pule do Dubrovnika

05.08.2022 u 13:48

Bionic
Reading

Karlo Kovač (29) svašta je radio u životu: Bavio se digitalnim marketingom, prodajom, informatikom, web dizajnom, tko zna čime sve ne. Po profesiji je inženjer aeronautike. 'I onda sam svoju struku, iskustvo i sve u čemu sam dobar ukomponirao u jedan projekt', objašnjava nam kako je nastao projekt Panoramic Flights Croatia, prva domaća platforma za 'flight-sharing'

Gotovo dvije godine protekle su u pripremi, a od siječnja ove godine projekt je lansiran. Poletio je. Koncept nije jedinstven - prije nekoliko godina prepoznat je i odobren na razini Europske unije - no za Hrvatsku kao turističku zemlju predstavlja pravu malu revoluciju. Na jednom mjestu, naime, spajaju se piloti koji imaju želju, volju, potrebu i strast za letenjem, a uz to i skupljanjem prijeko potrebnih sati naleta u svojim pilotskim dosjeima, s putnicima i turistima željnim kakvog izleta, panoramskog leta ili tek zračnog taksija 'od točke A do točke B'.

Pokazalo se, stvar odlično ide. Recenzije na TripAdvisoru i društvenim mrežama su sjajne. 'Mladim pilotima potrebno je skupljati sate naleta, odnosno razvijati iskustvo, a nema smisla da na svaki svoj let krcaju prijatelje i rodbinu jer očito postoji tržište za takva iskustva. Na europskoj razini definirana je regulativa za flight-sharing i omogućeno je da se to obavlja preko internetskih platformi, pa mi je bilo logično pokrenuti jednu za naše tržište', govori Kovač za tportal.

Početak rada platforme protekao je bez pompe, u gotovo stidljivom tonu, sve dok se od usta do usta nije počela pronositi vijest da je za nevelik novac moguće ukrcati se na panoramski let iznad Istre, iz zraka istraživati akvatorij Brača i Hvara ili nadletjeti Dioklecijanovu palaču i Poljud, prebaciti se od Pule do Dubrovnika i natrag, pa čak i 'unajmiti' avion s pilotima na nekoliko dana i kreirati svoju turističku rutu.

Namjerno smo spomenuli 'nevelik novac' jer u praksi se zapravo ne radi o komercijalnom projektu: putnici plaćaju najam aviona - najčešće tipa Cessna 172 s nekoliko sjedala - dok piloti pokrivaju troškove aerodroma i naknade za slijetanje, parkiranje i rukovanje. Kovačeva stranica sebi će uzeti jedino proviziju u rangu onih za Airbnb, Booking i slične turističke platforme.

'Dakle svi imaju neku svoju korist: piloti iskustvo, a putnici doživljaj koji je za njih povoljniji i jednostavniji. Svi su sretni', objašnjava Kovač, i sam strastveni pilot. Uhvatili smo ga taman između dvaju letova.

Panoramski letovi
  • Panoramski letovi
  • Panoramski letovi
  • Panoramski letovi
  • Panoramski letovi
  • Panoramski letovi
Panoramski letovi Izvor: Licencirane fotografije / Autor: https://hr.panoramicflightscroatia.com/

Prije dvije godine počeo sam istraživati stanje na tržištu, proučavati regulativu, prikupljati dokumentaciju. Upravo tada na europskoj razini donesene su direktive koje su precizno odredile sve parametre, pa sam se bacio na posao', jednostavno opisuje sugovornik tportala.

Na njegovu platformu dosad je 'prikopčano' sedam pilota, mahom mlađe generacije, no sad im se sve češće javljaju i oni iskusniji iz Hrvatske i susjednih zemalja. Pilotiranje je, naime, za njih u pravilu strast koja katkad graniči i s ovisnošću.

'Ali odlučili smo ipak uvesti ograničenja, i to znatno stroža od onih na europskoj razini: dok je u drugim zemljama donja granica za pilota postavljena na 45 sati naleta, mi smo je podigli nekoliko puta i svaki od njih mora imati najmanje 200 sati, dakle izbjegli smo početnike. I drugo, sve rute letenja unaprijed su isplanirane i najčešće dobro poznate kako bi se izbjegle improvizacije', kaže nam Kovač.

Malo smo proučili europsku regulativu o kojoj on govori: za ovu vrstu letova ona jest nešto labavija nego za komercijalne, no s druge strane rizik je pošteno procijenjen. Dakle, za razliku od komercijalnih letova, 'rizik letova preko platforme flight-sharing može se usporediti s rizikom vožnje automobila', stoji u dokumentu koji je izdala Europska agencija za zrakoplovnu sigurnost (EASA).

Svoje cijene Kovač je formirao tako da ne ruši konkurenciju na nekoliko manjih lokacija u Hrvatskoj poput Sinja; dapače, i njihovu ponudu uključio je na svoju platformu pa se na stranici Panoramic Flights Croatia može rezervirati letove komercijalnih operatera. Nije, kaže, poanta pokušavati uništiti konkurenciju, nego na jednom mjestu skupiti kompletnu sličnu ponudu u Hrvatskoj, olakšati plasman i skratiti proceduru.

'Zapravo je cilj približiti zrakoplovstvo običnim ljudima koji se s letenjem eventualno susreću na redovnim linijama komercijalnih prijevoznika, gdje je sve strogo kontrolirano i šablonizirano, a s druge strane omogućiti pilotima da uživaju u onome što vole', govori nam dalje Kovač.

Većina korisnika usluga njegove platforme zasad su domaći ljudi, kao i piloti, makar se ljeti bilježi sve veći interes stranaca. Turista, ali i poslovnih ljudi. Jedna od najpopularnijih tura svakako je ona koja započinje na Grobniku kod Rijeke i obuhvaća čarobnu unutrašnjost Istre, suru obalu, pulsku Arenu i Brijune.

Probleme, incidente, nezadovoljstvo ili prigovore dosad nisu zabilježili. Ako ste se pitali koliko će jednog smrtnika u ovoj kombinaciji zapravo koštati solidan polusatni panoramski let, doznali smo i to: od 80 do 100 eura po osobi.