Turistička je sezona na vrhuncu, a potrošnja već nadmašuje onu iz rekordne 2019. godine. O tome svjedoče podaci o fiskaliziranim računima, ali i promet na autocestama. Rekorde u prometu prati i skok prodaje ENC uređaja za plaćanje cestarine
Prema podacima HAC-a, prvi vikend u kolovozu bio je rekordan po broju vozila i naplaćenoj cestarini. Zabilježen je promet 926 tisuća vozila i naplaćena cestarina od 52,9 milijuna kuna, što su porasti za više od 30 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje, ali i blagi porasti u odnosu na rekordnu 2019.
Odlične brojke stigle su i prošloga vikenda. Premda je promet na svim pravcima bio nešto slabiji nego 2019. jer je najveći dio domaćih turista prema turističkim destinacijama otputovao već u srijedu popodne, odnosno četvrtak, na Dalmatini je i drugi vikend u kolovozu bio rekordan nadmašivši isti vikend 2019. za 1,41 posto.
Zanimalo nas je kakva je struktura naplate cestarine i koliko je građana u ovoj godini koristilo ENC uređaj kao najbrži i najpovoljniji oblik plaćanja.
U HAC-u naglašavaju kako su na samom početku epidemije, još sredinom ožujka 2020. godine, putem različitih komunikacijskih kanala pozvali građane na korištenje beskontaktne naplate, odnosno na kupnju ENC uređaja zbog zaštite zdravlja te smanjenja širenja virusa.
Da bi potaknuli veću upotrebu ENC-a, ističu u HAC-u, smanjili su cijene ENC uređaja za 40 posto i korisnicima osigurali uštedu na cestarini od minimalno 21,7 posto.
Građani su prepoznali dobru priliku te su u ovoj godini kupili 62.957 ENC uređaja, što je u usporedbi s istim razdobljem 2020. godine više za čak 62 posto.
Ukupan broj korisnika ENC uređaja trenutno iznosi 465.849, a aktivnih je ENC uređaja 483.174.
U prvih šest mjeseci ove godine ENC uređajima plaćeno je 57 posto cestarine. Gotovinom u kunama je plaćeno 18 posto, karticama 16 posto, a stranom valutom devet posto cestarine.
Inače, postojeći sustav naplate cestarine već b iduće godine trebao biti moderniziran uvođenjem plaćanja bez zaustavljanja putem unaprijeđene verzije ENC uređaja i automatskog sustava očitanja registarskih oznaka.
To znači da više neće biti naplatnih kućica i rampi. Projekt vrijedan gotovo 570 milijuna kuna trebao bi rezultirati višestrukim koristima kako za same korisnike, tako i za državu.
Projekcije pokazuju kako bi modernizacija sustava utjecala na povećanje prometne propusnosti, kao i na smanjenje emisije štetnih plinova.
Tarifni modeli stimulirat će korištenje autocesta u razdobljima nižeg prometa, a korisnici će, kao i dosad, moći ostvarivati popuste putem ENC-a. Korištenje ENC-a bit će obavezno za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila moći birati između njega i automatskog očitanja registarskih oznaka.