Preuređen Boeing 787
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Kestrel Aviation Management
Preuređen Boeing 787
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Kestrel Aviation Management
SAMO ZA NAJBOGATIJE
Stephen Vella i njegova tvrtka Kestrel Aviation Management izdvajaju su po tome što za najbogatije milijardere preuređuju velike putničke avione u oaze najvišeg luksuza među oblacima
Na poznatoj Forbesovoj listi milijardera nalazi se oko 1.800 osoba i među njima nije ništa egzotično biti vlasnik privatnog aviona. No čak i među takvima ima onih koji luksuzan život dižu na sasvim novu, a s obzirom na to o kome i čemu se radi, i najvišu moguću razinu. Jer pod privatnim se avionima najčešće podrazumijevaju manji mlažnjaci koji primaju do petnaestak osoba, a novima im cijene dosežu dvadesetak ili tridesetak milijuna dolara. Najekstravagantnijima ni to nije dovoljno. Pa onda kupe veliki putnički avion i daju ga urediti po svom ukusu.
U tom poslu na usluzi im je nekoliko tvrtaka koje su se specijalizirale za udovoljavanje želja najbogatijih, a jedna je od tih kompanija Kestrel Aviation Management. Njezin osnivač Stephen Vella od djetinjstva je fasciniran avionima i već četiri desetljeća radi u avioindustriji. Posljednjih dvadesetak godina posvećen je konverzijama velikih putničkih aviona u ultraluksuzne leteće palače. Klijenti su mu arapski naftni bogataši i tamošnje kraljevske obitelji, europski i američki multimilijarderi, i kompanije koje toj klijenteli pružaju razne aviousluge.
Vella je 1997. odlučio napustiti posao s klasičnim privatnim avionima i posvetiti se konverzijama velikih mlažnjaka. Izučeni avioinženjer i njegovi timovi dosad su u leteće vile preuredili dvadesetak aviona. Riječ je prvenstveno o modelima zrakoplova koji u redovnim izvedbama prevoze po 150 i više putnika – arapski bogataši poznati su po tome da su i najveće putničke avione, Boeingov 747 Jumbo Jet i Airbusov A380 Superjumbo, kupovali i uređivali za vlastite potrebe.
Avioni koji su, dakle, inicijalno dizajnirani tako da mogu primiti i više stotina putnika (A380 čak i više od 800) preuređuju se u ekskluzivne leteće domove namijenjene za vlasnika i njegovu pratnju, uglavnom do nekoliko desetaka osoba. Uz bogataše, vlasnici su takvih aviona i neke svjetske države koje ih koriste za prijevoz predsjednika i drugih štićenih i važnih osoba, a svakako su među njima najpoznatija dva Boeinga 747-200B koja koristi američki predsjednik
Ono što je na ovom visokospecijaliziranom tržištu relativna novina posljednjih godina je pojava novog modela, Boeinga 787, a od 2013. i njegovog izravnog konkurenta Airbusa A350. Riječ je o avionima nove generacije koji su dijelom izrađeni i od ugljičnih vlakana zbog čega su lakši od svojih prethodnika. Glavna prednost koja iz toga proizlazi je ta da lete jeftinije i dalje, pa su prvi putnički avioni koji mogu povezati bilo koja dva grada na zemaljskoj kugli bez potrebe za slijetanjem kako bi se natočilo gorivo. Primjerice, Boeing 787 Dreamliner od Los Angelesa do Dubaija može stići u neprekidnom letu od 17,5 sati, i to jeftinije nego legendarni Boeing 747 koji je dosad bio omiljena igračka bliskoistočnih monarha.
Iako oba najveća avioproizvođača, Airbus i Boeing, imaju posebne odjele koji se bave preradama aviona za potrebe privatnih vlasnika tek sada su se počele pojavljivati prve preinake njihovih najnovijih modela. Jedan takav Boeing 787 ljetos su u Ženevi predstavili Vella i njegov Kestrel Aviation Management.
Verzija koju su predstavili i prodali predviđena je za četrdesetak putnika i sedam članova posade (Boeing 787 inače prima i do 400 putnika). Vellina ultraluksuzna verzija uključuje kružno predvorje s kožnim zidovima i podovima od trešnjina drveta. Dvije su glavne prostorije konferencijski salon i dnevni boravak u kojem se mali stolovi pritiskom prekidača pretvaraju u dugačak stol za svečanu večeru.
Povlašteni putnici, naravno, mogu u svakom trenutku pristupiti internetu, razgovarati svojim mobitelima ili gledati svoje omiljene TV programe i serije na nekom od pet velikih ekrana. Vlasnicima je na raspolaganju i glavna spavaća soba s kupaonom obloženom talijanskim mramorom, i grijanim podovima.
Prerada i opremanje jednog takvog aviona može trajati i do dvije i pol godine. Vella kaže kako sve, od početka u kojima svoje klijente savjetuje oko izbora najboljeg aviona za njihove potrebe, do predaje ključeva, obavlja njegova tvrtka u suradnji s podizvođačima. Sve troškove financiraju klijenti, a Vella zaračunava svoju naknadu ovisno o tome koliko je njegova tvrtka vremena potrošila na posao.
Avion koji su predstavili u Ženevi od Kestrela je navodno, za više od tristo milijuna dolara, kupila kineska HNA grupa koja se bavi avioprijevozom, turizmom, nekretninama, financijskim uslugama i koja ga namjerava koristiti za vlastite potrebe, ali i za iznajmljivanje u luksuznim turističkim aranžmanima.
Vella procjenjuje da za njega i njegovu kompaniju dolaze odlični dani. On kaže kako se tržište velikih privatnih aviona kreće u smjeru od starih Boeinga 747 prema novijim tipovima aviona koji troše manje i jeftiniji su za održavanje i korištenje. Iako, kad su u pitanju stotine milijuna dolara koliko stoje ovakve superluksuzne letjelice, jeftino je relativan pojam.