ANALIZA AZTN-a

Pogledajte na čemu najviše zarađuju hrvatski trgovci

22.12.2023 u 15:21

Bionic
Reading

U Hrvatskoj je u 2022. godini bilo 4.996 prodajnih mjesta 45 trgovaca koje je analizirala Agencija za zaštitu tržišne utakmice (AZTN), što je za 171 prodajno mjesto ili 3,5 posto više u odnosu na 2021. godinu, pokazuju rezultati zadnjeg istraživanja tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u Hrvatskoj te agencije.

Tih 45 trgovaca lani je ostvarilo 50,2 milijardi kuna prihoda, što je nominalno za 6,8 milijardi kuna ili 15,7 posto više u odnosu na 2021. godinu.

Konzum plus i dalje najveći

Najveći trgovac na malo mješovitom robom te je godine bio Konzum plus, s tržišnim udjelom u rasponu od 20-30 posto, pri čemu bilježi neznatan pad tržišnog udjela u odnosu na 2021. Lani je imao 628 prodajnih mjesta ili 8 više nego godinu ranije.

Nadalje, ističu iz AZTN-a, bilježi se nastavak trenda rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe. Lidl u 2022. godini bilježi dvoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima, a tržišni udio Lidla je u rasponu 10-20 posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi rast prihoda i tržišni udio u rasponu 5-10 posto. Zbirno, obje članice Schwarz grupe u 2022. bilježe tržišni udio 20-30 posto.

Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u 2022. godini bilježe Studenac, zatim Lidl i Konzum plus, pri čemu sva tri bilježe rast u iznosu višem od jedne milijarde kuna. Slijede Plodine, Spar i Kaufland, s nominalnim rastom između 500 milijuna kuna i jedne milijarde.

Značajan rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom Studenca u 2022. godini primarno je rezultat pripajanja prije svega Lonia Trgovine i Pema, kao i Duravita i Korduna, manjih lokalnih trgovaca na malo. Studenac je u 2022. godini po broju prodajnih mjesta koji doseže 1.200 i dalje na prvom mjestu, no pretežno su malog formata - male prodavaonice i samoposluge, ističu iz AZTN-a.

Mall of Split
  • City Center one
  • Joker
  • ZTC Rijeka
  • Tower Center Rijeka
  • Lidl
    +16
Izvor: Pixsell / Autor: HRVOJE JELAVIC, NIKOLA CUTUK, GORAN STANZL

U 2022. se bilježi i značajan rast tržišnog udjela Eurospina na nacionalnoj razini i pomak sa 17. na 13. poziciju. U promatranoj 2022. godini rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom bilježe i regionalni trgovci i to: Ribola, Boso, KTC, Mlin i pekare i NTL koji bilježe rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u rasponu od 50 do 100 milijuna kuna, kao i neki manji lokalni trgovci, primjerice La-vor Trade i Djelo, Trgocentar, Zabok, Bakmaz, Slavonija-Bošković i Robin, čiji suprihodi porasli između 20 i 40 milijuna kuna.

Lista 10 najvećih trgovaca

"Top 10" u 2022. izgledao je ovako: Konzum plus, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, Trgovina Krk, NTL, ističu iz AZTN-a.

Pritom navode promjene u odnosu na 2021.  - Trgovina Krk po prvi je put pozicionirana u "Top 10" trgovaca na malo po ostvarenom prihodu od trgovine na malo mješovitom robom i nalazi se na 9. poziciji. Također, Spar je skočio na 4., a Studenac na 6. poziciju.

Trgovačke marže najviše kod pekarskih i konditorskih proizvoda

Rezultati istraživanja pokazuju kako su prosječne marže za prehrambene proizvode u 2022. godini i u razdoblju do lipnja 2023. najviše u kategoriji pekarskih proizvoda i konditorskih proizvoda, a relativno su visoke i u kategoriji svježeg voća i povrća.

Kada se uspoređuju prosječne marže u 2022. u odnosu na 2021. godinu, od osam promatranih kategorija roba, u sedam kategorija bilježi se neznatan rast prosječnih marži, dok se u kategoriji osnovnih prehrambenih proizvoda bilježi blago smanjenje prosječne marže.

Međutim, navode iz AZTN-a, iz recentnijih pokazatelja marži za razdoblje lipanj 2023. u odnosu na pokazatelje iz 2022. godine, proizlazi zaključak o smanjenju prosječnih marži u šest promatranih kategorija roba (meso peradi i jaja, pekarski proizvodi, mlijeko i mliječni proizvodi, svježe voće i povrće, bezalkoholna pića i vode te osnovni prehrambeni proizvodi), dok su u dvije kategorije roba (meso i mesne prerađevine, konditorski proizvodi) prosječne marže u bitnome jednake kao u 2022. godini.

Ipak, tu valja imati na umu da su određeni prehrambeni proizvodi obuhvaćeni Odlukom o izravnim mjerama kontrole cijena određenih prehrambenih proizvoda, ističu iz AZTN-a.