Posljednji uspjesi dviju kompanija u proizvodnji 'biljnih hamburgera' izazvali su veliku pažnju potrošača, ali i investitora koji drže da tržište takve hrane predstavlja odličnu priliku
Svjetski mediji u posljednje su vrijeme preplavljeni pričama o novoj generaciji hrane, a u središtu interesa nalaze se najnoviji pokušaji da se stvore vegetarijanske ili veganske verzije klasičnih hamburgera od govedine. Mada takvih inicijativa nije nedostajalo i ranije sve do nedavno ti su pokušaji uglavnom bili osuđeni na propast jer je okus klasičnih hamburgera bilo vrlo teško imitirati s isključivo biljnim sastojcima.
Reakcija medija i javnosti u posljednje vrijeme pokazuje da su barem dvije kompanije napravile značajan iskorak. Obje imaju sjedište u američkoj saveznoj državi Kaliforniji, poznatoj po stvaranju raznih modernih trendova, i koriste se visokom tehnologijom i istraživanjima u razvoju svojih proizvoda. Jedna se zove Impossible Foods, a druga Beyond Meat, i osnovane su unutar zadnjih desetak godina.
Poslovna strategija obiju kompanija sukladna je s nekoliko trendova: jednog starijeg o tome da bi se ljudska prehrana trebala manje bazirati na iskorištavanju i zlostavljanju životinja, i drugog nešto novijeg koji proizlazi iz činjenice da se velika područja pod biljnim nasadima iskorištavaju kako bi se hranile životinje od kojih se onda priprema meso za ljudsku prehranu. Konkretnije, masovni uzgoj životinja – najviše goveda, ali i svinja i peradi – za ljudsku prehranu ima i negativne efekte na okoliš zbog čega postoje brojne inicijative da se ti negativni efekti smanje, posebno imajući u vidu rast globalnog broja stanovnika i time potreba za hranom.
Beyond Meat i Impossible Foods su, izgleda, koristeći samo biljne sastojke uspjeli približiti okuse vlastitih hamburgera onima goveđim zbog čega je američko tržište reagiralo s optimizmom. Proizvodi koji su privukli pažnju i iskočili u prvi plan su: Beyond Burger (hrv. 'više od hamburgera') kojeg proizvodi Beyond Meat, i Impossible Burger (hrv. 'nemogući hamburger') kojeg izrađuje Impossible Foods.
Prema onome što donose američki mediji u sastavu samih hamburgera i u tome kako koja kompanija dolazi do krajnjeg proizvoda postoje određene razlike. Impossible Burger se bazira na kombinaciji proteina iz soje i krumpira te kokosovog ulja. Korištenje koncentrata sojinih proteina znači da su mnogi hranjivi sastojci soje izgubljeni u preradi, ali se to nadoknađuje dodavanjem raznih vitamina i minerala tijekom proizvodnje. Beyond Burger se pak bazira na proteinima graška, kokosovom ulju te ekstraktu kvasca, a kao i Impossible Burger uključuje mnoge druge dodatke, iako u nešto manjim količinama.
Nadalje, Beyond Meat u svojoj proizvodnji koristi striktno genetski nemodificirane sirovine, dok Impossible Burger tvrdi da su njihovi sastojci u potpunosti organski (uzgojeni bez korištenja kemijskih sredstava za zaštitu bilja), no istovremeno su i genetski modificirani. Uz to, prije nekog vremena su se našli pod optužbama da su i ti GMO sastojci vezani uz zloglasni herbicid glifosat.
Potrošači kažu da Impossible Burger ima okus vrlo sličan klasičnom goveđem hamburgeru, dok Beyond Burger ipak nije uspio doći tako blizu. No, sastav i okus su i dalje dovoljno različiti da potrošači i na testovima mogu razlikovati pravu govedinu od spomenutih biljnih hamburgera.
Doživljaj koji stvara prehrana novim hamburgerima ipak je dovoljno dobar da se za njih naglo otvorilo vrlo veliko američko, ali i globalno tržište. Impossible Foods svoje proizvode nudi u više od tisućama restorana brze prehrane u Sjedinjenim Američkim Državama, Singapuru, Hong Kongu i Makau. Nedavno je postigao sporazum i s poznatim lancem brze prehrane Burger Kingom koji će Impossible Burgere, odnosno Impossible Whoppere, uskoro nuditi na svojem jelovniku diljem SAD-a.
Američki Ured za hranu i lijekove (FDA, Food and Drug Administration) ovih je dana Impossible Foodsu dao i posljednju dozvolu da svoje hamburgere smije i sirove prodavati u trgovinama. Dosad su imali samo dozvolu za prodaju već pripremljenih hamburgera u restoranima. FDA je morao odobriti korištenje posebne boje za hranu koja se izrađuje od sojinih proteina, a koja hamburgerima daje izgled pravog 'krvavog' mesa. Kompanija je najavila da će se njeni proizvodi u dućanima moći kupiti od početka idućeg mjeseca.
Beyond Meat također već neko vrijeme svoje proizvode nudi u suradnji s američkim lancima restorana poput Carl's Jr. i Del Taco (oba lanca brze prehrane) te TGI Fridays (klasični restorani), a koliki potencijal predstavlja njihov proizvod pokazuje i nedavni izlazak na burzu te kompanije. U nešto više od dva mjeseca od početka trgovanja cijena dionice Beyond Meata je porasla za više od 700 posto.
Interes za biljnim hamburgerima skočio je na takvu razinu da je čak i globalni prehrambeni div Nestlé ovih dana najavio početak prodaje svoje verzije hamburgera.
Tako će ih najveća svjetska prehrambena kompanija prodavati pod svojim brendom Sweet Earth posvećenom veganskim i vegetarijanskim proizvodima. No, iskustvo novinara američkog portala Business Insider, koji su imali priliku probati Nestléov biljni hamburger (pod imenom Awesome Burger, odn. 'odlični hamburger') govori da Nestlé ima još posla da bi dosegnuo okus i doživljaj blizak govedini koje daju Impossible Burger i Beyond Burger.
Bez obzira na to, interes javnosti ukazuje na to da će kompanije koje nastave istraživati kako biljnu prehranu približiti doživljaju koji daje hrana spravljena od životinja, naravno bez gubitka prehrambenih sastojaka, imati dobar tek.