Model 3 trebao je biti prvi automobil iz Tesle pristupačan srednjem sloju građana, no niz prekida u proizvodnji, njeno sporo uhodavanje, brojni problemi te sumnje u friziranje brojki ozljeda na radu doveli su do toga da se investitori i analitičari upitaju može li se Tesla uopće financijski održati ili kompaniji prijeti bankrot
Bez obzira na to je li to bilo s upravo tom namjerom ili ne, Elonu Musku se mora priznati da je izveo marketinško-promotivni potez stoljeća. Barem ovog, ako ne i svih ostalih. Čak i da ga netko ponovi u budućnosti, Musk je bio prvi i slika u kojoj crveni automobil Tesla Roadster s lutkom odjevenom u svemirsko odijelo na mjestu vozača polako lebdi iznad Zemlje u pozadini te putuje u daljnji svemir zasigurno će ući u povijest najboljih reklama.
Opisani događaj zbio se prije dva i pol mjeseca, kad je spomenuti Roadster bio pokusni teret u testiranju rakete Falcon Heavy, proizvoda kompanije SpaceX, još jedne tvrtke koja se, kao i Tesla, neizbježno veže uz Elona Muska. I dok je pokusni let, svom srećom, prošao bez problema i crveni Roadster se sada nalazi na putu prema orbiti Marsa, nešto bliže, ovdje na Zemlji, za proizvođača automobila stvari nisu baš tako... zvjezdane.
Samo u posljednja dva mjeseca cijena dionica Tesle spustila se za više od 15 posto, a od sredine rujna prošle godine one su izgubile gotovo četvrtinu vrijednosti. U srcu problema nalazi se proizvodnja Modela 3, za koju se uporno krše obećanja i planovi, i već je mjesecima neizvjesno kad će Tesla konačno uhodati tu proizvodnju.
Model 3 predstavljen je u proljeće 2016. godine kao prvi automobil iz Tesle koji će, za razliku od Roadstera, Modela X i Modela S, biti pristupačan i srednjem sloju građana s najavljenom osnovnom cijenom od 35 tisuća američkih dolara. U samo nekoliko dana za Model 3 je primljeno nekoliko stotina tisuća narudžbi, iako su početak proizvodnje i isporuka bili najavljeni tek za zadnje tromjesečje 2017.
Proizvodnja u tvornici u gradiću Fremontu u Kaliforniji započela je na vrijeme, no i danas je daleko od planiranih 5000 automobila tjedno. Prema dostupnim podacima, u cijelom posljednjem kvartalu isporučeno je tek 2500 automobila, a sve donedavno kompanija nije uspijevala proizvesti više od 1000 Modela 3 tjedno. Ovih dana opet je najavljeno da će se, uvođenjem 24-satne proizvodnje, do kraja lipnja tempo ubrzati na 6000 komada, no vijest je dočekana vrlo mlako, tim više što je došla istovremeno s informacijom o još jednom privremenom prekidu proizvodnje zbog unapređenja i poboljšanja procesa.
Prema onome što se može saznati, razlozi za ovakav nered u proizvodnim pogonima leže u želji Elona Muska da samu proizvodnju maksimalno moguće automatizira i robotizira, što, prema iskustvima drugih proizvođača, nije najbolje rješenje za proizvodnju automobila. Divovi autoindustrije već su ranije otkrili da uvođenje previše automatizacije može biti problematično i da postoji optimalna kombinacija ljudi i strojeva u izradi vozila. Sam Musk upravo je ovih dana bio prisiljen priznati da je situacija u tvornici 'gora nego što je mislio' te da je u proizvodnju Modela 3 odjednom uvedeno previše tehnologije, što je dovelo do 'ludo kompleksnog' procesa.
Muskovo inzistiranje na hiperautomatizaciji dovelo je i do toga da su inspekcije američke savezne države Kalifornije upravo ovih dana otvorile istragu o uvjetima rada u tvornici u Fremontu. Istraga se temelji na informacijama da kompanija Tesla nije pravilno prijavljivala ozljede na radu, čime se pokušalo pokazati da je rad u tvornici sigurniji nego što jest, kao i na informacijama da se na Muskovo inzistiranje u procesu proizvodnje nisu poštivali nužni standardi sigurnosti.
Iz Tesle je stigla objava da se 'snažno brinu za sigurnost ljudi' i trude se napredovati svakog dana. Sam Musk je istragu, koja može potrajati i do šest mjeseci i za koju nije objavljeno temeljem čega je točno pokrenuta, prozvao posljedicom 'ideološki motiviranog napada ekstremističke organizacije koja sa sindikalnim pristalicama radi na stvaranju kalkulirane dezinformacijske kampanje protiv Tesle'.
Dio razloga za zaostajanje u proizvodnji leži i u drugoj lokaciji Tesle, na kojoj se proizvode akumulatori za nove automobile, a koja se nalazi u gradu Renou u saveznoj državi Nevadi. Uz automobilske akumulatore, Tesla tamo proizvodi baterije za kućne sustave za proizvodnju električne struje iz solarne energije. Cijela kompanija danas zapošljava više od 30 tisuća ljudi, a Muskovu najavu o tome da će se ipak suzdržati od potpune automatizacije proizvodnje automobila pratila je i objava oglasa u kojima Tesla traži stotine novih zaposlenika.
Svi ovi problemi zajedno, u kombinaciji s pompoznim najavama o razinama proizvodnje, doveli su do niza kritika u medijima proteklih mjeseci. U njima se opetovano nagađa o tome koliko Tesla još može funkcionirati i je li cijela kompanija pred bankrotom. Sporo uhodavanje proizvodnje, naravno, kao posljedicu ima i relativno skromne prihode. Samo prošle godine Tesla je zabilježila gubitak od dvije milijarde dolara, mada bi joj spomenuta razina narudžbi Modela 3 trebala u dugom roku osigurati prihode od petnaestak milijardi.
Iz Tesle, kompanije koja je objavu financijskih rezultata najavila za prve dane svibnja, zasad stižu informacije da se ove godine, osim redovnih kreditnih obaveza, neće trebati dodatno zaduživati kako bi nastavila ulagati u razvoj proizvodnje. No neki analitičari nisu skloni tome vjerovati. Investicijska banka Jefferies procjenjuje da će Tesla trebati dodatnih 2,5 do tri milijarde dolara ove godine, a tvrtka za procjenu kreditnog rejtinga Moody's, koja je krajem ožujka Tesli srezala rejting, očekuje da će novi kapital trebati u drugoj polovici iduće godine.
Iako se čini da investitori još uvijek imaju dovoljno povjerenja u Elona Muska, koji kontrolira oko petine vlasništva Tesle i na poziciji glavnog izvršnog direktora nalazi se od kraja 2008. godine, analitičari upozoravaju da je pitanje pod kakvim će tržišnim uvjetima Tesla morati tražiti dodatni kapital, za što dio njih najavljuje da će se dogoditi već ovog ljeta. Tesla se dosad financirala raznim kombinacijama izdavanja obveznica, novih dionica i kredita, a profitira i od niza subvencija kojima vlasti potiču proizvodnju i kupovinu električnih automobila.
U međuvremenu je kompanija najavila i početak proizvodnje teretnih električnih vozila, koja bi s proizvodne linije trebala stići iduće godine, a iako je najava izazvala kratkoročno oduševljenje, u moru problema i kritika koje su sustigle Teslu malo tko još danas spominje i tu granu proizvodnje.
Problemi u Tesli su ozbiljni, kao što je to potvrdio i sam Musk, i nagađanja o mogućoj financijskoj krizi imaju sasvim solidnu podlogu. Čini se da investitori dobrim dijelom od Tesle očekuju da se ponaša kao uigrana kompanija koja već desetljećima posluje s uhodanom tehnologijom i bogatim iskustvom. A ona je sve samo ne to. Na neki način ipak se radi o pionirskoj primjeni i uvođenju novih tehnologija te kompaniji koja nema baš stoljeće iskustva automobilske proizvodnje iza sebe. U takvoj situaciji sve je moguće.
Elon Musk, poduzetnik koji je svakako dosad pokazao da je jako dobar u uspostavljanju novih tehnologija i razbijanju tradicije, ovih dana, prema informacijama iz medija, spava na kauču u samoj tvornici u Kaliforniji i osobno nadgleda proizvodnju Modela 3. Tamo se samo mogu nadati da će kompanija uspjeti konačno prebroditi sve probleme i da joj neće nestati struje. Ili novca.