martina dalić

Šefica Podravke obratila se dioničarima opširnim pismom o poslovanju: 'Rezultati potvrđuju da se znamo nositi s promjenama i teškim okolnostima'

15.06.2022 u 11:36

Bionic
Reading

Sezona je glavnih skupština najvećih domaćih dioničkih društava. Vlasnici dionica donose odluke o poslovanju kompanija, a Uprave društava svoje ulagače obavještavaju o najvažnijim događajima koji se događaju i koji će se dogoditi u idućem razdoblju. U domaćem dioničarstvu običaj je da se se prije glavne skupštine objavi poziv s popisom odluka koje se imaju potvrditi, dok se više detalja o rezultatima iznosi na samoj skupštini

Novost u toj praksi donijela je Martina Dalić, predsjednica Uprave Podravke koja se dioničarima se obratila opširnim pismom na nekoliko stranica u kojem je oslikala stanje društva, pobrojila najveće izazove u poslovanju zbog rasta cijena i rata u Ukrajini te predstavila detalje o strategiji do 2025. godine. Pismo dioničarima prenosimo u cijelosti:

Skupština dioničkog društva najvažniji je događaj u životu kompanije jer vlasnici kompanije tom prilikom neposredno razmatraju njezine rezultate. Za nas u Podravki to predstavlja i posebnu odgovornost s obzirom na brojnost naših dioničara, ali i s obzirom na specifičnu prirodu naših najvećih dioničara koje čine državne institucije i mirovinski fondovi. Na Glavnoj skupštini Podravke, 14. lipnja 2022., pravo i mogućnost sudjelovanja imale su 12.623 fizičke osobe i 125 pravnih osoba, dakle ukupno 12.748 dioničara. Imajući na umu da svi dioničari, zbog različitih razloga, nisu mogli prisustvovati Skupštini, želim se, na ovaj način, obratiti svakome od vas i obrazložiti poslovne rezultate, okolnosti te izazove s kojima se suočavamo u poslovanju.

Struktura Grupe Podravka i rezultati u 2022. godini

Grupa Podravka obuhvaća poslovni segment Prehrana i poslovni segment Farmaceutika tako da vodeće društvo Podravka d.d. u svom 100-postotnom vlasništvu ima 18 ovisnih društava, uključujući i farmaceutsku industriju Belupo, koja posluju u Hrvatskoj i još 17 zemalja svijeta. Dioničari Podravke d.d.stoga su dioničari i vlasnici hrvatske multinacionalne kompanije koja kroz svoja ovisna društva posluje u 18 različitih, pravnih i zakonodavnih režima, na području od Sjedinjenih Američkih Država do Australije. Podravka je jedna od malobrojnih hrvatskih kompanija, a zasigurno jedina u prehrambeno-prerađivačkoj industriji koja ima ovako široko razvijeno poslovanje u tako velikom broju država.

U 2021. godini ukupni prihodi od prodaje Grupe dosegnuli su 4.631,5 milijuna kuna, dok je neto dobit iznosila 309,2 milijuna kuna. U odnosu na godinu prije, prihodi Grupe od prodaje rasli su 2,8%, a dobit 24,2%. Promatrano po glavnim poslovnim segmentima, 78% prihoda i 65,4% dobiti generirao je segment Prehrane, dok segment Farmaceutike čini 22% prihoda i 34,6% dobiti.

Ovi su rezultati ostvareni u godini koja je još uvijek bila snažno obilježena borbom s pandemijom virusa Covid-19 te mjerama zatvaranja koje su se svojom snagom i trajanjem razlikovale od države do države, ali koje su na svim tržištima na kojima poslujemo stvarale određena ograničenja vezana uz poslovanje i ponašanje potrošača. Dodatno, prošla je godina, upravo kao posljedicu pandemije, donijela i brzo gomilanje ekonomskih neravnoteža koje su se, osobito u segmentu Prehrane, ogledale u rastu cijena sirovina, ambalaže, energenata, transporta i općenito poremećajima u lancima opskrbe. Takva su kretanja, već nakon ljeta prošle godine, počela stvarati snažne pritiske na rast troškova proizvodnje u segmentu Prehrane. Želim, stoga, posebno istaknuti da naši prošlogodišnji dobri rezultati u segmentu Prehrane nisu posljedica povećanja naših veleprodajnih cijena. Spomenute lanjske pritiske na povećanje troškova proizvodnje apsorbirali smo ponajprije racionalizacijom i smanjivanjem operativnih troškova. Nužne korekcije naših cijena, i to samo na dijelu tržišta, napravljene su tek krajem godine, kada je međugodišnji porast cijena većine proizvodnih inputa dosegnuo dvoznamenkaste brojke.

Učinci krize izazvane ratom u Ukrajini

Nakon dvije godine borbe s pandemijom, krajem veljače ove godine suočili smo se s novom neočekivanom krizom. U našoj blizini, na europskom tlu, bukti rat koji je donio nove ekonomske potrese i nove velike izazove. Danas, stoga, poslujemo i radimo u okruženju krize čije razmjere, još uvijek, ne možemo sa sigurnošću sagledati, što rezultira velikim neizvjesnostima glede budućih uvjeta poslovanja. U 2021. godini Grupa je na tržištima Rusije i Ukrajine ostvarila 6,4% ukupnih prihoda od prodaje, pri čemu su ta tržišta u ukupnom prihodu od prodaje Prehrane sudjelovala s 2,3%, a u ukupnom prihodu od prodaje Farmaceutike s 20,8%

  • +5
Rat u Ukrajini - ilustracija Izvor: EPA / Autor: STR

U ovom trenutku učinke krize izazvane ratom u Ukrajini na poslovanje Grupe možemo podijeliti u dvije skupine. Prvu čine izravni utjecaji koji su posljedica ograničenog pristupa tržištima Ukrajine i Rusije te primjene sankcija. Drugu skupinu učinaka, koja je osobito važna za segment Prehrane, čine novi snažni skokovi cijena sirovina, energenata, ambalaže i transporta koji se nastavljaju na već znatno povećane troškove proizvodnje koje je izazvala pandemija. Cijene koje proteklih mjeseci plaćamo u nabavi i koje definiraju naše troškove proizvodnje u sljedećih 6 – 12 mjeseci veće su između 5 i 30% u odnosu na kraj prošle godine, odnosno između 32 i 75% u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Dodatno, trenutačna cijena plina veća je za više od četiri puta nego u istom razdoblju prošle godine, a otvoreno je pitanje što donose idući mjeseci.

Kriza s ovako dalekosežnim učincima i neizvjesnim posljedicama za cjelokupno globalno gospodarstvo zahtijeva agilnost, prilagodljivost i brzu reakciju na promjenjive tržišne okolnosti. Smatram da dosadašnji rezultati potvrđuju da se znamo nositi s promjenama i teškim okolnostima te nam daju samopouzdanje da ustrajemo u ostvarivanju postavljenih ciljeva, ali i u upravljanju novim izazovima koje donose novonastale okolnosti u okruženju.

Dodatno, brojne promjene koje smo pokrenuli tijekom protekle godine, uključujući snažan investicijski ciklus, kadrovsko osnaživanje, promjenu organizacije, restrukturiranje dijelova Grupe i mnoge druge, imaju kao cilj osnaživanje potencijala rasta, jačanje tržišnih pozicija i povećanje učinkovitosti, ali isto tako i jačanje otpornosti i prilagodljivost Grupe. Kriza izazvana ratom u Ukrajini bila je neočekivana i nepredvidiva, ali vjerujem da navedene promjene koje smo pokrenuli u prošloj godini i na kojima dalje svakodnevno radimo pridonose našoj prilagodljivosti novonastalim okolnostima. Nastavit ćemo ulagati maksimalne napore kako bismo minimizirali brojne i snažne negativne utjecaje aktualne krize na naše poslovanje. No poremećaji koji se događaju na tržištu, i koji bi tek mogli uslijediti u drugom dijelu godine, takvi su da konačni rezultati u ovoj godini definitivno ne ovise samo o nama već uvelike i o vanjskim okolnostima koje ne možemo ni na koji način kontrolirati.

Provođenje Strategije razvoja Grupe za razdoblje 2021. – 2025.

Sve promjene o kojima govorim provodimo u kontekstu prošle godine usvojenog Strateškog plana Grupe, kojim smo definirali strategiju razvoja do 2025. godine, i trogodišnjeg operativnog plana poslovanja. Postavili smo time novu praksu koja omogućava da sve naše odluke sagledavamo u srednjoročnom vremenskom horizontu, vodeći istodobno računa i o profitabilnosti i o razvoju poslovanja. Sastavni dio naše Strategije su i investicijska ulaganja od 1,7 milijardi kuna, usmjerena na povećanje učinkovitosti proizvodnje, uvođenje novih proizvoda, smanjivanje negativnih utjecaja na okoliš te zaštitu naše proizvodnje i radnika od klimatskih promjena. Osobito mi je zadovoljstvo izvijestiti vas da provođenje plana investicija napreduje kako je predviđeno. Štoviše, upravo djelotvorno i pravodobno provođenje planiranih investicija čini jedan od važnih alata za prilagodbu izazovima koje stvara kriza izazvana ratom u Ukrajini.

  • +8
Martina Dalić u Podravci - ilustracija Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Nikola Wolf/Podravski

U segmentu Prehrane veliki investicijski projekti kao što su novi logistički centar, proširenje Tvornice juha i Vegete, dovršetak modernizacije tvornice Kalnik, digitalizacija proizvodnje, prva faza izgradnje sunčane elektrane, kao i niz ulaganja u nabavu novih tehnoloških linija napreduju prema planu. Energetska i informatička obnova sjedišta kompanije bit će, kao što je planirano, dovršena tijekom srpnja. U nadolazećem razdoblju, uz provođenje već planiranih projekata vezanih uz tehnološku modernizaciju, dodatnu važnost i prioritet dobit će projekti vezani uz povećanje energetske učinkovitosti i samodostatnosti, vlastitu proizvodnju energije iz obnovljivih izvora, kao i projekti koji povećavaju sigurnost nabave i dostupnost poljoprivrednih sirovina. Na tom tragu donesena je odluka o ubrzanju provođenja druge i treće faze izgradnje sunčane elektrane s ciljem njezina potpunog dovršetka iduće godine, dok su većinom već dovršene investicije koje će u idućoj poljoprivrednoj sezoni omogućiti utrostručenje poljoprivrednih površina pod navodnjavanjem. Nakon što smo prošle godine prvi put iskoračili u vlastitu proizvodnju pojedinih povrtlarskih kultura (paprika, krastavci), već su obavljeni ili se upravo obavljaju radovi koji će u ovoj godini rezultirati povećanjem vlastite proizvodnje povrća za 2,5 puta i time omogućiti odgovarajuće smanjenje uvoza povrća, osobito paprike. Nadam se pritom da će klimatske prilike biti povoljnije nego što je to bio slučaj tijekom proteklih mjesec dana.

Dodatno, u ovoj smo sezoni s kooperantima ugovorili dvostruko veću proizvodnju rajčice u Istri, a u tijeku su aktivnosti za pridobivanje novih zemljišnih površina i kooperanata. Cilj nam je osigurati ukupne potrebe segmenta Prehrane za rajčicom iz domaće proizvodnje, čime će se ispuniti preduvjeti za investiciju u novu tvornicu za primarnu preradu rajčice u Istri, za što je Nadzorni odbor već dao prethodnu suglasnost.

Prepoznavanje tržišnih trendova, jačanje lojalnosti postojećih potrošača, širenje poznatosti i prepoznatljivosti naših brendova zahtijeva aktivno i djelotvorno upravljanje cjelokupnim portfeljem, inovativnost i agilnost svih poslovnih programa koji čine segment Prehrane. Usklađivanje našeg portfelja s potrebama, ukusima i željama potrošača te novim životnim trendovima kontinuiran je zadatak svih poslovnih programa. Proizvodni je portfelj tijekom prošle godine obogaćen nizom proizvodnih inovacija koje se temelje na prirodnosti i bio podrijetlu, a od kojih je vrijedno spomenuti proizvode na biljnoj bazi, uključujući i zamjenu za meso, proizvode obogaćene visokim udjelom proteina, bio proizvode, među kojima i bio Vegetu, juhe bogate žitaricama, voćne namaze sa 100-postotnim udjelom voća, kruh bez kvasca na bazi kiselog tijesta i mnoge druge.

Inovativnost i kvaliteta proizvodnog portfelja mora biti uravnotežena s učinkovitošću i profitabilnošću poslovnih programa. U prošloj je godini, stoga, velika pozornost usmjerena na unapređenje profitabilnosti i učinkovitosti pekarstva, zbog čega je pokrenut proces restrukturiranja ovisnog društva Žito d.o.o. Restrukturiranje Žita uključuje objedinjavanje pekarstva na manjem broju lokacija i fokusiranje na pekarsku proizvodnju, tehnološku modernizaciju pekarstva i potpuno usklađivanje poslovnih procesa s poslovnim procesima Podravke d.d. Sastavni dio restrukturiranja čini i jasno odvajanje prodajnih od proizvodnih funkcija, zbog čega je Podravka d.o.o. Ljubljana preuzela sve poslove prodaje na tržištu Slovenije za cjelokupni portfelj segmenta Prehrane, uključujući i pekarski portfelj. Dosad su zatvorene dvije proizvodne lokacije te u ovoj godini očekujemo prve rezultate u povećanju troškovne učinkovitosti Žita.

U segmentu Farmaceutike dovršena je investicija u rekonstrukciju prostora vagaonice u tvornici krutih lijekova te su u cijelosti implementirani rezultati uvođenja lean managementa koji su pridonijeli smanjivanju operativnih troškova, čije pune učinke očekujemo u drugoj polovici ove godine. Proizvodni je portfelj nadopunjen novim lijekovima u skupini kardiovaskularnih lijekova, antidepresiva, uroloških i dermatoloških lijekova, a proširena je i paleta bezreceptnih lijekova.

Briga o zaposlenicima i privlačenje talenata

Ništa od ostvarenih rezultata, kao ni naših ambicioznih planova nije moguće ostvariti bez rada, znanja i energije naših zaposlenika. Zato smo trajno posvećeni poboljšanju uvjeta rada i njihova statusa. Prošle smo godine u povećanje primanja radnika uložili 21 milijun kuna, a potom početkom ove godine i dodatnih 35 milijuna kuna. Tako je u povećanje primanja radnika uloženo više od 55 milijuna kuna, što je u manje od godinu dana omogućilo povećanje neto primanja radnika prosječno između 980 i 1150 kuna, odnosno između 18 i 28 posto, ovisno o stručnoj spremi i uvjetima rada. Vjerujem da smo na taj način jasno pokazali čvrsto opredjeljenje Uprave da radnici moraju sudjelovati u rezultatima i uspjehu kompanije. U odnosu na uvjete rada, dovršene su investicije vrijedne oko 11 milijuna kuna u klimatizaciju tvornica,što će bitno unaprijediti uvjete rada velikog broja naših radnika posebice tijekom ljetnih mjeseci. Krajem prošle godine u Grupi Podravka bilo je ukupno zaposleno 6557 radnika, što su 93 radnika manje nego krajem prethodne godine.

Istodobno, Grupa Podravka sve se vidljivije suočava s nedostatkom stručne radne snage, osobito kvalificiranih radnika, zbog čega su nam se tijekom proteklih tjedana pridružili strani radnici iz Nepala i Tanzanije. Zbog toga privlačenje mladih stručnjaka, osnaživanje talenata i jačanje stručnih, inovativnih i kreativnih potencijala naših radnika čini jednu od najvažnijih uloga u budućnost i razvoj cijele Grupe. Upravo ovih dana pokrenut je projekt zapošljavanja pripravnika pod motom „Budi našem loncu poklopac“ koji ćemo redovito ponavljati svake godine.

U kontekstu osnaživanja ukupnog ljudskog kapitala kojim raspolaže Grupa Podravka vrlo važnim smatram osnaživanje upravljačkih kapaciteta i proširivanje iskustava kojima raspolaže menadžment. U kontekstu reorganizacije koju smo pripremili prošle godine i formalno proveli početkom ove, Grupi Podravka tijekom proteklih godinu dana pridružilo se 13 novih menadžera s respektabilnim karijerama u hrvatskim i inozemnim kompanijama. Time smo novim znanjima i iskustvima osnažili naše timove, istodobno nastavljajući ulagati u vlastite talente te rast i razvoj naših zaposlenika.

Posebno važnim rezultatom reorganizacije i jačanja menedžmenta smatram jačanje menedžmenta i stručnih timova u prodaji jer smo time ispunili jednu od bitnih pretpostavki za ispunjenje našeg strateškog opredjeljenja vezanog uz snažniji iskorak na tržišta Srednje i Zapadne Europe. S druge strane, nova organizacija smanjila je broj upravljačkih razina, otvorila prostor za napredovanje najboljih Podravkinih stručnjaka i menadžera te ubrzala i pojednostavnila procese odlučivanja. Vrijedno je istaknuti da je nova reorganizacija donijela i bolju ravno

Cijena dionice i dividenda

Svi mi u Podravki, Uprava, menadžment, kao i naši zaposlenici, svjesni smo važnosti našeg poslovanja i rezultata koje ostvarujemo za širu zajednicu. Naša vlasnička struktura je takva da suvlasnicima kompanije čini sve naše sugrađane – jer osim velikog broja malih dioničara, iza države i mirovinskih fondova kao suvlasnika Podravke, u konačnici zapravo stoje naši sugrađani. Zato je naša odgovornost još veća. Cijena dionice Podravke d.d. porasla je prošle godine za 30,3 posto i dosegnula 632 kune na zadnji dan 2021. godine. Tržišna kapitalizacija je 31. prosinca 2021. iznosila 4,4 milijarde kuna, odnosno 30,6% više nego godinu prije.

Rezultati koje je Grupa ostvarila u prošloj godini omogućili su nam da predložimo isplatu dividende u iznosu od 13 kuna po dionici, što je 45 posto veća dividenda nego prošle godine, kada je isplaćeno devet kuna po dionici. Predložena dividenda od 13 kuna čini dva posto cijene koju je dionica imala na kraju prošle godine i time se Podravka približila standardima naše industrije glede dividendnog prinosa koji se isplaćuje dioničarima. Vjerujem da ovaj iskorak vas, naše dioničare, čini zadovoljnima. I mi koji radimo u kompaniji time smo zadovoljni jer smo stvarajući uvjete za ovakav dividendni prinos, učinili još jedan korak u izgradnji stabilne kompanije koja ima snage dioničarima isplatiti primjerenu dividendu, zadržavajući snažnu financijsku poziciju otvorenu za rast poslovanja i investicija. Valja spomenuti i da je u 2021. godini dodatno smanjena zaduženost Grupe. Omjer neto duga i EBITDA-a smanjen je na 0,8, uz snažan i stabilan cash flow i dodatno poboljšanje uvjeta financiranja. Upravo ovakva snažna financijska pozicija Grupe jamči provedbu naših ambicioznih investicijskih planova i otvara prostor za širenje poslovanja.

Nakon izbijanja rata u Ukrajini i cijena Podravkine dionice pratila je ukupnu korekciju dioničkih tržišta pa je prošli tjedan zaključila na razini od 600 kuna što je 5,3 posto manje nego krajem prošle godine. No treba naglasiti da trenutačna cijena dionice ili njezino kretanje u nekom kraćem razdoblju ne smije biti ono što nas vodi u poslovanju i radu. Vodi nas i treba nas voditi stvaranje dugoročne vrijednosti za naše dioničare, kao i sve druge dionike i zajednicu. Sve što sam spomenula da smo radili, da radimo i planiramo raditi u skladu je s time. Želim u ime nove Uprave, koja je u veljači započela novi petogodišnji mandat, zahvaliti svim radnicima Grupe Podravka na zaista predanom angažmanu i radu te kvalitetnoj suradnji, Nadzornom odboru na podršci i vama, dioničarima, na povjerenju koje ste nam ukazali investirajući u ovu kompaniju, podržavajući tako naše ambicije i vizije.

Iako ova godina nije onakva kakvu smo priželjkivali, već je obilježena novim nestabilnostima, mi u Podravki ostajemo pozitivni i odlučni da usprkos ne osobito povoljnim okolnostima nastavimo unapređivati svoje poslovanje i rezultate. Dodatno nas inspirira činjenica da ove godine bilježimo 75 godina postojanja kompanije. Sve što su prethodne generacije naših kolega dosad postigle daje nam poticaj da na njihovim temeljima nastavimo graditi još uspješniju, još veću i snažniju Podravku, hrvatsku multinacionalnu kompaniju – inovativnu i predanu načelima održivosti, čiji će proizvodi biti omiljeni i mnogim nadolazećim generacijama potrošača ne samo u Hrvatskoj nego i diljem svijeta.