Stečaj njemačkog i jednog od tri najvećih europskih touroperatora FTI Touristika neće bitnije utjecati na hrvatski turizam, ali ipak postoji određena zabrinutost oko dugovanja hrvatskim partnerima, komentirali su za Hinu agencijski stručnjaci Boris Žgomba i Tomislav Fain
"Stečaj FTI Grupe i brenda FTI Touristik neće, posebice ne dugoročno, utjecati na hrvatsko tržište i siguran sam da neće biti većih problema. Možda će biti kratkoročno nekih sitnih poremećaja, možda u idućih dva tjedna, ali dugoročno baš i ne, jer iako su jako veliki, u ukupnosti hrvatskog tržišta nemaju neke velike brojke u postocima", ocjena je Žgombe, predsjednika Udruženja putničkih agencija pri HGK i člana upravnog odbora ECTAA-e (krovnog Europskog udruženja turističkih agencija).
Nije veliko iznenađenje
Komentira i da taj stečaj nije veliko iznenađenje u segmentu touroperatorskog biznisa. O tome se već neko vrijeme govori, kao i o velikim financijskim problemima u kojima se nalazi FTI, a te su informacije, otkriva, imali i ranije u sklopu ECTAA-e.
Uzroci za takav pad, po njemu se dijelom mogu pripisati problemima s poslovanjem u pandemiji, što su imali i svi drugi u turizmu, ali su se ipak uspjeli više-manje održati.
Najavljeni stečaj Žgomba drži samo donekle iznenađenjem jer se dogodio prije glavne turističke sezone, a prije se obično tako nešto događalo nakon sezone.
"Ako je sve u redu i ako su uplaćivali jamčevine i osiguranja gosti bi trebali biti zbrinuti i pretpostavljamo da je to tako i da tu ne bi trebalo biti problema", kaže Žgomba, smatrajući i da je tu na stvari "problem jednog zatvorenog kruga starih dugova i narušenog povjerenja njih i dobavljača".
Loše je kada veliki poslovni subjekt ide u stečaj, ali to neće utjecati na dolaske turista
O tome su uz ostalo razgovaralo u ponedjeljak i na upravnom odboru Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA), čiji predsjednik i također član upravnog odbora ECTAA-e Tomislav Fain na upit Hine komentira i da je FTI za hrvatsko tržište bio važan s obzirom na njihovu veličinu i broj gostiju koji su preko njih dolazili.
No, ni on, kao ni Žgomba, kako kažu, nemaju podatke koliki je njihov tržišni udjel u Hrvatskoj, niti s kime su sve radili u Hrvatskoj, ali kažu da je udjel "značajan".
"Uvijek je loše kada neki veliki poslovni subjekt ode u stečaj i sigurno je zabrinjavajuće, no još nemamo puno informacija o svemu tome i tek ćemo vidjeti što će biti. Tražit ćemo odgovore i informacije i putem ECTAA-e i zapravo pitanje je njihovih dugovanja prema hrvatskim partnerima, agencijama, hotelijerima i drugima", smatra Fain.
I on misli da to neće utjecati na dolaske njemačkih turista u Hrvatsku, niti od toga treba strahovati, jer "turisti uvijek nađu put do destinacije, a poznajući Njemačku putnici će biti zaštićeni od stečaja FTI-ja".
Novinske agencije u ponedjeljak su prenijele vijest da je njemačka turistička grupacija FTI Touristik, matična tvrtka trećeg najvećeg europskog turoperatora FTI grupe, podnijela sudu u Muenchenu zahtjev za otvaranje stečajnog postupka, istaknuvši pad rezervacija i probleme s plaćanjem dobavljača.
Iz te kompanije su najavili da se putovanja koja još nisu započela vjerojatno od utorka, 4. lipnja neće moći realizirati u cijelosti, a prema informacijama rezervacije u FTI-ju su u posljednje vrijeme bile znatno slabije od očekivanja, brojni su dobavljači inzistirali na avansnom plaćanju i trebalo im je više likvidnosti koju, kažu, nisu uspjeli pribaviti.
Objavljeno je i da Grupu FTI planira za jedan euro preuzeti konzorcij na čelu s američkim financijskim investitorom Certaresom i uložiti svježi kapital, a tu transakciju još moraju odobriti agencije za tržišno natjecanje.
Njemačko ministarstvo vanjskih poslova objavilo je da će povratak putnika iz inozemstva organizirati i financirati turistički sektor i fond za osiguranje putovanja, dodajući da su po potrebi spremni pružiti konzularnu podršku.
Po podacima iz medija, FTI je od njemačke vlade tijekom pandemije dobio ukupno 595 milijuna eura pomoći, ali to nije pomoglo.
U grupaciji je zaposleno 11 tisuća radnika diljem svijeta, putovanja su nudili u više od 40 odredišta, a u financijskoj godini 2022./2023. prihod im je bio 4,1 milijardu eura.