U 25 država na četiri kontinenta nalazi se 39 otvorenih Muzeja iluzija, najuspješnije hrvatske franšize u svijetu i najvećeg lanca muzeja u privatnom vlasništvu. Ta uspješna globalna priča krenula je 2015. godine otvorenjem prvog muzeja u Zagrebu, a uslijedilo je otvaranje Muzeja iluzija u New Yorku, Dubaiju, Milanu, Parizu, Rimu i drugim svjetskim gradovima. Nakon uspješnih sedam godina franšiznog modela tvrtka se odlučila na poslovni zaokret – u Charlotteu u SAD-u otvorili su 9. prosinca prvi korporativni muzej kojim Metamorfoza upravlja direktno iz Hrvatske
'O rezultatima poslovanja postojećih muzeja dovoljno govori to da smo u velikom zamahu ekspanzije izgradnjom vlastitih korporativnih muzeja i novih franšiznih lokacija u cijelom svijetu', otkriva za tportal Teo Širola, direktor Metamorfoze, tvrtke koja upravlja njima i cilja na okruglih 100 muzeja diljem svijeta u sljedeće četiri godine.
Prvi u nizu vlastitih muzeja
'Muzej iluzija Charlotte kao prvi u nizu vlastitih muzeja za nas ujedno znači veću odgovornost u domeni investicije i upravljanja, što je dosta velik zaokret u dosadašnjem poslovnom modelu. Do sada su svi naši muzeji bili u franšiznom modelu. U Charlotteu je uloženo jako puno, truda, vremena i rada. Dodali smo nove uloge u svojoj organizaciji s obzirom na veću odgovornost prilikom izgradnje i upravljanja. Timovi zaduženi za otvaranje ondje su redovito odlazili i radili na tome da u konačnici sve bude uspješno, profesionalno i kvalitetno odrađeno prema našim standardima.
Svaki zaposlenik daje velik doprinos rastu projekta. Iako njime upravljamo iz Hrvatske, u Charlotteu smo oformili lokalni tim zadužen za taj muzej. Ovaj iskorak predstavlja nam velik izazov, ali i novu eru u ekspanziji Muzeja iluzija kao uspješnog globalnog projekta začetog u Hrvatskoj', ističe Širola, dodajući da je otvorenje prvog korporativnog muzeja tek početak novog smjera i poslovnog modela te da glavno sjedište ostaje u Zagrebu.
Otvaranje ureda u Atlanti
'Metamorfoza kroz franšize posluje u SAD-u od 2018. godine, tako da imamo značajnog iskustva s tim tržištem. Na projektu otvaranja korporativnih muzeja u SAD-u, Europi i ostatku svijeta radimo već preko godinu dana i u procese su uključeni svi timovi Metamorfoze.
U Charlotteu već imamo 12 zaposlenih, uključujući pozicije generalnog, marketinškog i prodajnog menadžera koji odgovaraju Metamorfozi. Oni su svi Amerikanci, a velika novost u domeni našeg poslovanja i ekspanzije to je da ćemo, osim u Zagrebu, uskoro imati ured u Atlanti i on će se baviti radom muzeja u SAD-u te usko surađivati sa zagrebačkim sjedištem. U početku će imati nekoliko zaposlenika, no sudeći prema svemu, i u tom segmentu slijedi širenje tima', najavljuje Širola.
Cilj u sljedeće četiri godine: Mreža od okruglih 100 muzeja
Ambicioznih planova svakako ne nedostaje. Do kraja 2026. planiraju tako stvoriti mrežu od 100 Muzeja iluzija. Cilj je, kaže Širola, ekspanzija u cijelom svijetu, s fokusom na zapadnu Europu i Sjevernu Ameriku. Nakon Charlottea, uslijedit će muzeji u Washingtonu, Phoenixu, Atlanti, Denveru, Austinu, Las Vegasu, Minneapolisu i San Diegu. Što se Europe tiče, nedavno su otvorili muzeje u Bruxellesu i Rimu, a slijede lokacije u Marseilleu i Bordeauxu.
Za ovu ekspanziju dugo su se, kaže, pripremali i jako joj se raduju. 'Cilj nam je i dalje širiti i unaprjeđivati naš poslovni model, zapošljavati nove ljude u Metamorfozi i ponuditi im mogućnost da iz Hrvatske rade na takvom uspješnom globalnom projektu, nevezano je li u pitanju franšizni ili korporativni model', ističe Širola, dodajući da svaki franšizer investira sam u muzej i operacije dok Metamorfoza investira u korporativne muzeje.
U Metamorfozu uložio investicijski fond
'Velik faktor uspjeha naše priče i inicijator zaokreta u poslovnom modelu je Invera Equity Partners, fond koji je u ljeto 2021. postao većinski vlasnik tvrtke Metamorfoza, a koja stoji iza brenda Muzej iluzija. Fond Invera Equity Partners je dokapitalizacijom od tri milijuna eura omogućio brže širenje putem korporativnih muzeja u svijetu', ističe direktor.
Muzeji se financiraju prvenstveno prodajom ulaznica i brendiranih proizvoda, odnosno suvenira i didaktičkih igračaka koji se mogu kupiti u njihovim trgovinama. Uz to, svaki muzej koji pripada franšiznom modelu poslovanja Metamorfozi, kao vlasniku brenda i franšize Muzej iluzija, plaća franšiznu naknadu.
Svaki pojedini grad i prostor su drugačiji, a i sadržaj se djelomično razlikuje od muzeja do muzeja. Kako bi sadržaj posjetiteljima uvijek bio zanimljiv, kontinuirano u Metamorfozi osmišljavaju nove eksponate, a oni se stvaraju u njihovu razvojno-istraživačkom centru te se periodično mijenjaju u muzejskim postavima. 'Ako posjetite jedan muzej i vratite se u njega, primjerice nakon godinu dana, može vas dočekati potpuno novo iskustvo', ističe Širola.
U Hrvatskom zagorju je razvojno-istraživački odjel
Odjel za istraživanje i razvoj Muzeja iluzija nalazi se Oroslavju u Hrvatskom zagorju. Tamo je zaposleno sedmero ljudi različitih ekspertiza. Širola kaže da sadašnji tim okuplja nove zaposlenike, no i neke koji su s njima iz vremena u kojem razvojno-istraživački odjel u Oroslavju još nije ni postojao kao takav.
'Članovi ovog tima znaju provesti i do 200 dana godišnje na terenima po cijelom svijetu, što je dobar pokazatelj dinamičnosti i raznovrsnosti poslovnih prilika u sklopu Metamorfoze. Ovaj tim je od strateške važnosti za kompaniju jer radi na razvoju, sastavljanju i ugradnji eksponata u muzeje diljem svijeta. Posljednjih godinu dana proširili smo i ovaj tim i nastavljamo ga širiti stručnjacima iz raznih područja. Uz svoj in-house tim, imamo još niz vanjskih suradnika koji s nama ili za nas razvijaju ili proizvode eksponate', kaže naš sugovornik.
U kontaktu s lokalnim timovima u 25 zemalja
Više od 40 ljudi iz Hrvatske trenutno radi u područjima projektnog menadžmenta, istraživanja i razvoja, logistike, arhitekture, financija, marketinga i account menadžmenta, a Širola dodaje i da konstantno pružaju podršku lokalnim timovima koji upravljaju muzejima iluzija diljem svijeta.
Širola kaže da primjećuje znatan oporavak industrije zabave u svijetu, što najjasnije vidi po posjećenosti i poslovanju njihovih muzeja, ali i po reakcijama posjetitelja.
'Muzej iluzija globalni je lider u edutainmentu, konceptu koji kombinira zabavu i edukaciju. Djeci i odraslima jednako je fascinantno i zabavno ući u muzejske sobe i doživjeti iluziju, a svi oni vole kad im znanost, koja stoji iza svakog izloška, bude objašnjena jednostavno, kroz praksu i smijeh. Iskustvo koje nudimo posjetiteljima čini naše muzeje nečim što ljudi žele vidjeti uživo', zaključuje Širola.