analiza intercapitala

Teški dani za brodare: Baltic Dry Index pada već gotovo četiri mjeseca

28.01.2022 u 20:26

Bionic
Reading

Brodarski sektor već je mjesecima u padajućem trendu. Dobar dio razloga za to može se pripisati situaciji u kineskim lukama

Baltic Dry Index (BDI) sastavnica je više različitih dostavnih cijena za prijevoz suhih sirovina teretnim brodovima. Zbog važnosti brodarske industrije u današnjoj ekonomiji ovaj indeks također može poslužiti kao važan ekonomski indikator.

Upotreba indeksa kao indikatora varijacija je na temu koju je prije stotinjak godina istaknuo Charlesa Dow: 'Transportation activity implies future commerce.'

Promjene Baltic Dry Indexa daju ulagačima uvid u to kako se kreću globalni trendovi ponude i potražnje. Indeks je baziran na suhim sirovinama i budući da njihova ponuda i potražnja diktira veliku količinu industrijske proizvodnje (proizvodnja robe i energije, infrastruktura… među ostalim) te budući da su današnja svjetska gospodarstva toliko međusobno povezana i ovisna o tim industrijama, može se koristiti kao važan indikator toga u kojem će se smjeru kretati gospodarski rast.

Usprkos oporavku u prva tri kvartala 2021. godine, BDI je ponovno doživio oštar pad koji je započeo u listopadu 2021. godine. Većina razloga koji su utjecali na pad isti su oni koji su kočili industriju od početka pandemije, poput oštrih mjera protiv nje na globalnoj razini (osobito u Kini) i poremećaja u lancu opskrbe koji je povećao cijene prijevoza te samim time doveo do smanjenja potražnje za prijevozom. No sve te varijable bile su prisutne od početka pandemije te dolazimo do važnog pitanja: zašto je pad BDI-ja počeo tek u listopadu, a ne početkom 2021. ili tijekom ljeta 2021. godine?

Luka Los Angeles
  • Luka Los Angeles
  • Luka Los Angeles
  • Luka Los Angeles
  • Luka Los Angeles
  • Luka Los Angeles
    +3
Luka Los Angeles Izvor: Profimedia / Autor: cheryl valle / Panthermedia / Profimedia

Iako je većina ograničenja vezanih za pandemiju postojala cijelu godinu, veliko povećanje broja zaraženih u Kini prisililo je kinesku vladu da uvede strože mjere. Najbolji primjer toga zatvaranje je luke Ningbo-Zhoushan (treće najprometnije luke u svijetu) zbog nove varijante koronavirusa.

Sam način poslovanja također se može iskoristiti kao objašnjenje za taj pad. Naime proizvodi koji se prevoze većinom su sirovine korištene u sustavu just-in-time (u auto industriji ili u mnogobrojnim industrijama robe za široku uporabu). Zbog poremećaja lanca opskrbe, prouzročenog trenutačnom pandemijom, dolazi do daljnjeg povećanja cijena sirovina. Istodobno, zbog ove inflacije raste cijena samih proizvoda, što daje poticaj tvrtkama za veću proizvodnju.

Nadalje, voljni su platiti više za prijevoz koji je već mjesecima zakrčen u svjetskim lukama, što stvara začaran krug koji hrani samoga sebe. Svemu tome možemo pridodati zelenu politiku EU-a koja gura države prema korištenju obnovljivih izvora energije, što ima negativan utjecaj na cijenu i prijevoz ugljena.

Svi navedeni faktori glavni su uzročnici pada BDI-ja posljednjih nekoliko mjeseci. Trenutačno, navedeni ga je pad stavio na vrijednost od 1,296 bodova, što je smanjenje od 41,5 posto od početka 2022. godine i više od 77 posto od početka pada.

Utjecaj na hrvatske prijevoznike suhog tereta

Hrvatski prijevoznici suhog tereta također nisu bili pošteđeni prije navedenih učinaka. Iako posluju s manjim flotama brodova i poslovanje im je koncentrirano na regiju, također su osjetili promjene.

Od početka 2021. godine cijena dionice Atlantske plovidbe pala je za 7,5 posto. Jadroplov je pao za 16,3 posto dok je s druge strane cijena dionice Alpha Adriatica narasla devet posto. Moglo bi se reći da je sve to dio šireg trenda volatilnosti koji se proširio svim tržištima od početka godine, ali da bismo eliminirali mogućnost da je to dio trenda, također bismo trebali gledati na cijene ovih dionica od početka pada BDI-ja.

Od početka listopada 2021. godine Atlantska plovidba izgubila je gotovo 29 posto svoje vrijednosti, Alpha Adriatic zabilježio je mali pad (ispod 1 posto) dok je Jadroplov potonuo 24 posto. Ovdje vidimo da bi, čak i da izbacimo trenutačne špekulacije o povećanju kamatnih stopa i povećanoj zainteresiranosti ulagača za manje rizičnu imovinu, vrijednost ovih kompanija opet pala.

Međutim rješavanjem problema koji su utjecali na lanac opskrbe te oporavkom svjetskih ekonomija od pandemije moglo bi se zaključiti da će ove kompanije te sam BDI vratiti svoju vrijednost. Nažalost, zbog svih gore navedenih razloga, trenutačna situacija vrlo je neizvjesna.