najveći brodograditelji na svijetu

Tko su Kinezi s kojima Plenković pregovara o spasu umirućeg Uljanika

29.04.2019 u 10:14

Bionic
Reading

Premijer Andrej Plenković nada se kako bi najveća kineska brodograđevna tvrtka China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) mogla spasiti brodogradnju na Kvarneru. Kineska delegacija nakon današnjeg sastanka u Banskim dvorima sredinom tjedna ponovo će obići Uljanik

Kažemo 'ponovo' jer su kineski brodograditelji već snimili pulski škver početkom godine, kad su pročešljali data room. Tad su interes za Uljanik još pokazivali Tomislav Debeljak i talijanski Fincantieri, ukrajinski Smart Holding, australska grupa Scenic te njemački konzorcij Elsflether i Pella Sietas. Svi su oni u međuvremenu otpali.

Činilo se da i od kineskog ulaganja u Uljanik neće biti ništa sve do nedavnog posjeta kineskog premijera Li Keqianga Hrvatskoj. Navodno, nakon večere s Plenkovićem, Li Keqiang je u kasni noćni sat nazvao šefa CSIC-a i zatražio da još jednom razmisli o investiciji u Uljanik.

CSIC je u vlasništvu kineske države. Sjedište tvrtke je u Pekingu i s godišnjim prihodom od 42 milijarde eura i 150.000 zaposlenih (prema podacima s njihove internetske stranice) radi se o najvećem brodogradilištu u svijetu.

Za usporedbu, talijanski Fincantieri, koji je bio ozbiljno zagrizao za Uljanik, ima godišnji promet od pet milijardi dolara.

CSIC je jedno od dva najveća kineska brodogradilišta i radi na škverovima na sjeverozapadu Kine, dok jugoistok drži drugi državni div - China State Shipbuilding Corporation - te godišnje obrne 30 milijardi dolara.

CSIC je osnovan 1999. godine i u njegovu sastavu su stotine tvrtki. O kakvom je gigantu riječ, najbolje ilustrira crtica da je pod njihovom upravom 30 brodarskih instituta i deset istraživačkih laboratorija. Grade sve što plovi: civilne i vojne brodove, naftne platforme, vjetroelektrane te svu moguću opremu za plovidbu i industriju, dizelske motore i turbine.

Vrijednost sve njihove imovine procjenjuje se na oko 65 milijardi dolara, a nagađa se da bi im primarni motiv za preuzimanje Uljanika mogla biti akvizicija novih tehnologija jer je i kineska brodogradnja u popriličnim problemima, pa kupuju sve što se kupiti dade ne bi li došli do tehnologija koje bi ih učinile globalno konkurentnijima.

  • +7
Sastanak Plenkovića s izaslanstvom kompanije China Shipbuilding Industry Corporation Izvor: Pixsell / Autor: Goran Stanzl/PIXSELL

Ovo je brodogradilište s kompanijom Dalian preuredilo stari, poludovršeni, sovjetski nosač aviona Varyag i pretvorilo ga u jedini operativni kineski nosač aviona Liaoning, a on je u sastavu kineske ratne mornarice od 2012. godine.

No hoće li CSIC spasiti Uljanik od stečaja ili ne, veliko je pitanje, pogotovo zato što su i Kinezi svjesni toga da se Uljanik može preuzeti i nakon što uđe u stečaj. Stečaj, valjda podsjetiti, nije kraj za brodogradnju ni u Puli ni u Rijeci jer stečajni upravitelj s vijećem vjerovnika koje se formira poslije njegova otvaranja može nastaviti normalno poslovati, pogotovo ako tvrtka ima 'žive projekte'.