Iako se njeni proizvodi nalaze svuda oko nas, francuska kompanija Bic bori se s inovativnom konkurencijom, kao i protiv tržišnih trendova koji planetarnom proizvođaču kemijskih olovaka, upaljača i britvica za brijanje ne idu na ruku
Postoje kompanije koje su svuda oko nas i žele da to znamo. Svjetski brendovi poput Samsunga, Applea, Nestlea ili Disneyja bombardiraju nas svojim logotipima sa svih strana i od njihovih je proizvoda teško pobjeći, ma kamo se okrenuli. No postoji i onaj tip kompanija čiji nas proizvodi također okružuju, ali najčešće nismo ni svjesni da one postoje.
YKK je, primjerice, skraćenica japanskog imena korporacije koja je najvjerojatnije proizvela sve patentne zatvarače na odjeći koje posjedujemo. Luxottica je kompanija koja je gotovo sigurno proizvela bilo koje sunčane naočale koje nosimo, ma bile one Ray-Ban, Oakley, Giorgio Armani, Prada, Valentino, Ralph Lauren, Versace ili već neki od tridesetak popularnih brendova.
Još jedna takva kompanija čije proizvode redovito upotrebljavamo, ali za nju najvjerojatnije nismo nikada čuli, francuski je Société Bic, jedan od vodećih svjetskih proizvođača kemijskih olovaka, upaljača i jednokratnih britvica za brijanje. Tek kad se malo koncentriramo vjerojatno ćemo na nekom od proizvoda koje zasigurno koristimo u kućanstvu primijetiti logotip Bic koji već nekoliko desetljeća karakterizira francusku obiteljsku tvrtku.
Situacija je donekle i razumljiva. Lako je biti svjestan logotipa i brenda ako se radi o skupim proizvodima poput mobitela i druge elektronike, no praksa brendiranja svakodnevnih jeftinih proizvoda, koje najčešće koristimo tek kratko vrijeme da bismo ih onda ili bacili ili izgubili, uglavnom ne postoji. Iz Bica naglašavaju da se dnevno u svijetu prodaje više od 30 milijuna komada njihovih proizvoda. Cjelokupna korporacija zapošljava više od 17.000 ljudi na tridesetak lokacija diljem svijeta, a proizvodi se prodaju na tržištima 160 zemalja.
No kad se pogleda dio financijskih podataka, cijela priča ne izgleda baš tako impresivno. Godišnji prihodi kreću se u razini od oko dvije milijarde eura, što za takvu korporaciju i nije spektakularno (danski proizvođač igračaka Lego s otprilike istim brojem radnika ima barem dvostruko više prihode, a popularna društvena mreža Facebook je lani s manje od 20 tisuća zaposlenih premašila 27 milijardi dolara prihoda). S druge strane lanjska dobit Bica od gotovo 250 milijuna eura je hvalevrijedna brojka, posebno ako se uzme u obzir to da kompanija prodaje uglavnom jeftine proizvode s niskom dodanom vrijednošću.
Zašto je onda vrijednost dionica Bica od sredine 2015. godine do danas pala za 40 posto i zbog čega se čini da investitori ne vjeruju u budućnost kompanije? Više od 95 posto prihoda Bic generira iz tri grupe proizvoda: uredskog inventara, upaljača i pribora za brijanje. U svijetu u kojem kemijske olovke ustupaju svoje mjesto pametnim mobitelima i sličnim elektroničkim napravicama, u kojem sve više država provodi sve glasnije kampanje protiv pušenja i u kojem muške brade ponovo postaju popularne, lako je vidjeti kakva je moguća sudbina za tržišta francuske kompanije.
Uz spomenute općenite trendove, na tržištu je vrlo aktivna inovativna konkurencija koja remeti planove etabliranom igraču poput Bica. Proizvođači pribora za brijanje kupce pokušavaju privući i zadržati raznim programima vjernosti, a oni koji prodaju uredski i školski pribor uvode brojne novitete. Bic, koji je s druge strane poprilično vjeran svojoj višedesetljetnoj tradiciji, u tome ima popriličan izazov.
Kompaniju koja je osnovana neposredno nakon Drugog svjetskog rata i koja je glavni proboj na tržištu zabilježila šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća i danas kontrolira obitelj osnivača Marcela Bicha. On je patent za proizvodnju kemijskih olovaka kupio 1953. godine od Mađara Lászla Bíróa, a obitelj Bich danas drži nešto više od 40 posto dionica, kao i 55 posto glasačkih prava.
Glavni izvršni direktor Bruno Bich izjavio je ovih dana da Bic radi ono što je potrebno kako bi dostigao konkurente i potaknuo rast, piše Bloomberg. Tvrtka je u Francuskoj i Velikoj Britaniji nedavno pokrenula nove internetske usluge za kupce, a na rastućim tržištima ulaže dodatne napore u prodaji. Bich je dodao i da kompanija radi na novim proizvodima i razvija novi distributivni sustav.
'Istina je da su tržišta teška i da se mijenjaju brže i dublje nego što sam to ikada vidio, no mi se tome prilagođavamo', napominje Bruno Bich.
Njegov sin Gonzalve Bich, koji ima funkciju glavnog operativnog direktora, kaže da ne smatra da je popularnost muških brada prijetnja za kompaniju jer je trend brijanja tijela kod muškaraca u znatnom porastu. Istovremeno, kompanija je predstavila i nove oblike i vrste kemijskih olovaka i drugog pribora za pisanje, čime se želi zadržati na tržištu proizvoda za školu. Bic je potpisao i nekoliko sponzorskih ugovora s nogometnim klubovima, a trudi se i osigurati čvrsto provođenje europske i kineske regulative koja diktira sigurnost upaljača kako bi utjecao na nelojalnu konkurenciju.
Prema onome što se može zaključiti, kompanija se ne predaje. Iz obitelji Bich naglašavaju da su izrazito vezani uz tvrtku i kvalitetu njenih proizvoda te da nemaju namjeru prodavati svoj vlasnički udio iako su već imali ponuda. Za to 'nismo nikad bili zainteresirani', ističe Gonzalve Bich. Kompanija svoju budućnost želi osigurati kombinacijom inovacija i prilagođavanja tržištu, ali i borbom za udjele na tržištima na kojima njeni klasični proizvodi još uvijek mogu osigurati dobru prodaju.
Tako su lani zabilježeni rekordi u prodaji pisaćeg pribora na tržištu Brazila i nekih regija Bliskog istoka i Afrike, dok je rast prodaje upaljača zabilježen u istočnoj Europi i još nekim tržištima u razvoju. Ukupno gledajući, na sjevernoameričkom tržištu Bic ostvaruje 40 posto prihoda, u Europi nešto više od četvrtine, a na ostalim tržištima oko trećine.
Iako veći broj analitičara ima negativna očekivanja za dionice, a time i budućnost Bica, postoje i neki među njima koji ne misle tako. Pojedinci čak i preporučuju njihovu kupnju smatrajući da nije zgorega pokušati iskoristiti priliku sada kada im je cijena niska te da bi planovi i strategija kompanije u budućnosti mogli donijeti solidnu zaradu. Perspektiva, istina, u ovom trenutku nije baš sjajna, no kompanija se u posljednjih sedam desetljeća uspjela othrvati raznim izazovima, a predanost koju obitelj vlasnika i osnivača iskazuje prema poslovanju ulijeva povjerenje da se Bic neće baš bez borbe prepustiti tržištu.