Strukovna skupina putničkih agencija pri Komori Zagreb poručila je u srijedu da su putničke agencije u hrvatskim okvirima često nepravedno izostavljene s popisa nositelja razvoja turizma i zapostavljene u mjerama razvoja iako svaki treći turist u Hrvatsku dolazi u aranžmanu tih agencija te traže rješenja za poboljšanje takvog stanja
'Agencijski turizam zapostavljen je i u neravnopravanom položaju u odnosu na druge, što pokazuje i primjer da se putničkim agencijama PDV računa po stopi od 25 posto, za razliku od drugih djelatnosti u turizmu koje imaju sniženu stopu PDV-a od 13 posto', kažu iz te strukovne skupine upozoravajući da je takva stopa PDV-a za njihovu djelatnost druga najviša porezna stopa u EU, odmah iza Mađarske, te da to umanjuje njihovu konkurentnost.
Iznose pritom i podatke za Zagreb u kojem su od 2004. do 2014. turistički dolasci rasli po prosječnoj godišnjoj stopi od 6,7 posto, a noćenja po stopi od 6,5 posto, kao i za Zagrebačku županiju u kojoj su dolasci rasli u tom razdoblju po stopi od 7,3 posto, a noćenja 5,8 posto.
Unatoč tom višegodišnjem pozitivnom trendu turističkih dolazaka i noćenja, poslovanje turističkih agencija u Zagrebu i okolici nije pratilo niti moglo zbog navedenih stopa PDV-a pratiti te trendove, kažu iz te strukovne skupine Komore Zagreb.
To pokazuju i podaci o poslovanju putničkih agencija odnosno 324 poduzetnika u djelatnosti putničkih agencija i organizatora putovanja (touroperatora) s područja Zagreba i Zagrebačke županije koji su prošle godine ostvarili 1,26 milijardi kuna ukupnih prihoda ili 3,1 posto više nego u godini prije, uz dosegnut udjel od 28 posto na razini te djelatnosti u Hrvatskoj, ali i s negativnim konsolidiranim financijskim rezultatom od 40,36 milijuna kuna.
"Udjel onih koji posluju s dobiti u ukupnom broju putničkih agencija s područja Komore Zagreb iznosi 58 posto, dok ih je 42 posto poslovalo s gubitkom", upozorava Krešimir Opić iz Komore Zagreb. Smatra i da je to 'alarm' da se nešto poduzme, posebice jer ta djelatnost u Zagrebu i Zagrebačkoj županiji zapošljava 1.500 ljudi s tendencijom rasta pa je lani tako broj zaposlenih porastao za šest posto u odnosu na prethodnu godinu.
Iz Komore Zagreb poručuju i da su to problemi svih hrvatskih putničkih agencija i touroperatora, a na samo zagrebačkih, te da je zapravo gotovo svaka druga agencija u Hrvatskoj zbog postojećeg poreznog opterećenja lani poslovala s gubitkom.
Šansu daljnjeg razvoja vide u dobrim zakonskim rješenjima, ali i ocjenjuju da novi prijedlozi zakona o pružanju usluga i zakona o turističkim zajednicama to ne donose, već suprotno, stanje čine lošijim od postojećeg.