Hrvatskom premijerom novog dokumentarno-igranog filma 'Što da se radi?' cijenjenog domaćeg dokumentariste Gorana Devića u ponedjeljak 4. prosinca u zagrebačkoj Kinoteci otvara se 21. izdanje Human Rights Film Festivala programski fokusirano na autorski film i ljudskopravaške teme
Glavni filmski program s dvadesetak igranih, dokumentarnih i eksperimentalnih naslova prikazat će se u kinima Kinoteka i Dokukino KIC, gdje će se odvijati i popratni, diskurzivni program. HRFF nastaje u organizaciji Multimedijalnog instituta/MaMe Zagreb i URK/Močvare, traje do subote 9. prosinca, a ulaz na sve programe je slobodan.
Novi film Gorana Devića "Što da se radi?" dugometražni je igrano-dokumentarni film u čijem je fokusu Željko, šef sindikata Tvornice vagona Gredelj, rastrgan krivnjom zbog smrti svog zamjenika Mladena koji je izvršio samoubojstvo nakon velikih javnih prosvjeda i sukoba unutar sindikata. Devićev je film paradigmatična priča Hrvatske, ali i ostalih istočnoeuropskih tranzicijskih zemalja.
Među dvadesetak naslova koji su obilježili filmsku 2023. godinu nalazi se značajan broj igranih filmova među kojima se posebno ističu novi naslovi autora poput Nuri Bilge Ceylana koji se na HRFF vraća s filmom Suhom travom, čehovljanskom dramom o samoživom profesoru kojeg je maloljetna učenica optužila za zlostavljanje; Kena Loacha koji je snimio još jednu dramu o modernoj Britaniji – na festivalu u Locarnu nagradom publike ovjenčan film Stari hrast radnjom je smješten u selo na sjeveroistoku Engleske i bavi se imigrantskim pitanjima, ksenofobijom i sistemskim zanemarivanjem radnika; te Jonathana Glazera koji se predstavlja s višestruko nagrađivanim novim filmom o holokaustu. Temeljen na istoimenom romanu Martina Amisa, Glazerov film Zona interesa o životu zapovjednika Auschwitza dobitnik je više nagrada na ovogodišnjem festivalu u Cannesu, među kojima i Grand Prix i nagrada FIPRESCI, te 5 nominacija za Europsku filmsku nagradu.
Dvije godine nakon što je na HRFF-u prikazan njegov film, Oscarom nagrađeni Drive My Car, na festival se vraća japanski redatelj Ryûsuke Hamaguchi s dramom Zlo ne postoji o ruralnoj gentrifikaciji koja je na ovogodišnjem Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji nagrađena Srebrnim lavom te nagradom FIPRESCI. Među autoricama čiji rad se prati u programima HRFF-a su i velikanka nove njemačke kinematografije Margarethe von Trotta, prikazat će se njen novi film Ingeborg Bachmann – Putovanje u pustinju s još jednom snažnom protagonisticom u fokusu, austrijskom pjesnikinjom iz naslova koju je utjelovila glumica Vicky Krieps; te beskompromisna njemačka formalistica Angela Schanelec s igranim filmom Glazba, dobitnikom berlinskog Srebrnog medvjeda za scenarij. Film Glazba je slobodna reinterpretacija mita o Edipu i priča o Jonu, mladiću koji je kao dijete ostavljen u grčkim planinama, posvojen je te je kao mladić završio u zatvoru gdje je s čuvaricom dobio dijete, niti ne sluteći njihovu sudbonosnu povezanost.
Kombinirajući elemente eksperimentalnog i igranog filma nastaje novi film hrvatskog autora Damira Čučića Polako nikuda koji portretira glavne likove Olega i Martu primjenom postupka varijantne repeticije – isti događaj ispričan je dva puta zaredom, samo što je drugi put izmijenjen. Film je svjetsku premijeru imao na Međunarodnom filmskom festivalu u Rotterdamu, a prikazivanje na HRFF-u je hrvatska premijera. Inovativna dramaturgija odlikuje i biografski dokumentarac Orlando, moja politička biografija autora Paul B. Preciada, cijenjenog filozofa i trans aktiviste, koji je inspiriran književnim klasikom Virginije Woolf Orlando: Biografija. U Woolfinom se romanu Orlando magično pretvara u ženu nakon tjedan dana dubokog sna. Gotovo stoljeće nakon, Preciado organizira kasting i okuplja 26 trans i nebinarnih osoba, u dobi od 8 do 70 godina, da evociraju suvremenog Orlanda govoreći o svojim životnim pričama i iskustvima.
Među dokumentarnim filmovima 21. HRFF-a izdvajaju se i eksperimentalni dokumentarac Uspon čovjeka 3 Eduarda Williamsa, argentinske redateljske zvijezde u usponu, te najnoviji film Anje Strelec Where Have All The Smiles Gone. Film Uspon čovjeka 3 nastavak je Williamsovog prvog filma u kojem istražuje anksioznosti novih generacija vezano uz klimatske promjene vizualno naglašenom stimulacijom prikladnom digitalnom dobu. Film Anje Strelec Where Have All The Smiles Gone portretira putovanje nepalskih migranata u potrazi za boljom budućnošću većinom odlazeći iz svojih domova u zemlje Bliskog istoka, ne sluteći da će postati žrtve budućih poslodavaca. Oboje autora osobno će predstaviti filmove zagrebačkoj publici.
POPIS FILMOVA 21. HRFF-a:
Nuri Bilge Ceylan: Suhom travom / About Dry Grasses
Goran Dević: Što da se radi? / What’s to be done?
Jonathan Glazer: Zona interesa / The Zone of Interest
Ken Loach: Stari hrast / The Old Oak
Margarethe von Trotta: Ingeborg Bachmann – Putovanje u pustinju / Ingeborg Bachmann – Journey into the Desert
Ryûsuke Hamaguchi: Zlo ne postoji / Evil Does Not Exist
Hong Sang-soo: U vodi / In Water
Dane Komljen: Sve još, uvijek, u orbiti / All Still Orbit; Rečenice iz fantazije / Fantasy Sentences; Projekt
Jessica Hausner: Club Zero
Damir Čučić: Polako nikuda / Slowly Nowhere
Angela Schanelec: Glazba / Music
Lisandro Alonso: Eureka
Maite Alberdi: Beskonačno sjećanje / The Eternal Memory
Alisa Kovalenko: Mi nećemo nestati / We Will Not Fade Away
Paul B. Preciado: Orlando, moja politička biografija / Orlando, My Political Biography
Wang Bing: Čovjek u crnom / Man in Black
Fiona Tan: Draga Fiona / Dearest Fiona
Anja Strelec: Where Have All The Smiles Gone
Eduardo Williams: Uspon čovjeka 3 / Human Surge 3