Treće izdanje glazbeno-zvučnog događanja Gibanja počinje danas u 20 sati u zagrebačkom Pogonu Jedinstvo međunarodnom premijerom novog djela skladatelja Huga Moralesa Murguie i koncertom Barbore Tomaškove
Gibanja će u narednih šest dana predstaviti još deset zvučnih eksperimenata i audiovizualnih iskustava, a program će se odvijati u KONTEJNER-u u Odranskoj 1/1, Petom kupeu i Pogonu Jedinstvo.
Ovogodišnja Gibanja, koje programski potpisuje muzikologinja Davorka Begović, karakteriziraju izvedbe pri kojima se koriste neuobičajeni, začudni instrumenti. Takva je i izvedba 'hibrid #1 – ⥀16' bečkog umjetnika i skladatelja Andreasa Trobollowitscha koja će se moći čuti, vidjeti i osjetiti prilikom čak tri izvedbe u novom prostoru organizatora Gibanja, KONTEJNER-u u Odranskoj 1/1 u nedjelju 22. listopada u 20 sati i u ponedjeljak 23. listopada u 18 i 20 sati. Neuobičajenu instalaciju i izvedbu predstavio nam je sam umjetnik Andreas Trobollowitsch.
'hibrid #1 – ⥀16' je zvučna instalacija i izvedba ili bolje - izvedba temeljena na zvučnoj instalaciji sastavljenoj od šesnaest gramofona, šesnaest flauta i šesnaest balona. Dajte nam uvid u nastanak ovog djela.
Nastanak ovog djela je zapravo dio jedne duge priče, no na kraju se radi o, kao što riječ 'hibrid' iz naslova sugerira - kombinaciji dviju tehnika sviranja na kojima radim, koje proučavam već dugi niz godina. Jedna od tehnika jest aktiviranje puhačkih instrumenata na nekonvencionalan način, a druga se temelji na rotacijskoj proizvodnji zvuka. Obje tehnike prisutne koristim i u ovoj izvedbi. Na ovaj sam način do sad razvio mnoge radove koristeći različite glazbene instrumente kao što su trube, rogovi, melodike, gitare…
Golemi baloni koje koristite pri izvedbi izgledaju fantastično, no vjerujemo da ih niste izabrali (samo) zbog estetike.
Baloni su aktivatori zraka – bez balona nema zvuka! Instalacija se, dakle, sastoji od 16 gramofona, 16 flauta i 16 balona. Flaute 'sviraju' zrak koji struji iz balona, koje pak napuhuje i ispuhuje rotacija 16 gramofona. U toku ovog procesa, zvuk se cijelo vrijeme modificira na razne načine: stalno - zbog pada tlaka, što se očituje u promjeni intenziteta zvuka, i njegove boje; naglo - očituje se u promjeni visine tona zvuka; te kada se način sviranja prebacuje iz 'prepuhanog' u 'normalno'. Bitna su i tri gramofona koja se okreću pri različitim brzinama, pri čemu se cjelokupni zvuk postepeno re-komponira.
Percepcija ovog djela ovisi o načinu slušanja, a poželjno je kretati se prostorom dok je 'orkestar' aktivan. Postoje li još neke upute kako bolje čuti/iskusiti 'hibrid #1 - ⥀16'?
Premda je zaista fascinantno gledati kako se instalacija okreće različitim brzinama, predlažem da zatvorite oči u nekom trenutku. Ne samo zato što je puno lakše ući u ovaj mikrotonal koji se stalno mijenja u svemiru, već se tako bolje osjeti fizički aspekt rada zahvaljujući lebdećem zraku koji nastaje zbog rotirajućih balona.
Rad 'hibrid #1 – ⥀16' do sada je bio postavljen u mnogim različitim prostorima, od impresivnih akustičnih atrija do manjih, intimnih prostora. Kako ambijent i arhitektura definiraju izvedbu?
Ne samo da izvedbu određuje veličina i akustika prostora; arhitektura određuje i broj i položaj svih elemenata izvedbe - uključujući i publiku. Stoga se može kazati da je arhitektura istovremeno na neki način su-kompozitor ovog rada, kao i njegov interpretator.
Rad 'hibrid #1 – ⥀16' Andreasa Trobollowitscha nastao je u produkciji austrijskog festivala Elevate i KONTEJNER-a u sklopu New Perspectives for Action, novog izdanja projekta Re-Imagine Europe. Gibanja traju od 18. do 23. listopada, a ulaznice za pojedinačne nastupe po cijeni od 5 eura moći će se kupiti na koncertnim lokacijama (KONTEJNER, Pogon Jedinstvo, Peti kupe) sat vremena prije početka programa. Paket ulaznica za cjelokupni program Gibanja moći će se kupiti po cijeni od 40 eura na istim lokacijama.