Pariška Galerija Miyu, prva specijalizirana galerija posvećena isključivo umjetnosti animacije i promociji autora animatora izvan kino dvorana, predstavljena je na izložbi otvorenoj u srijedu u Francuskom institutu
Izložba je priređena u okviru Animafestove ovogodišnje središnje teme - odnos animacije i likovnih umjetnosti, u povodu čega je održan i okrugli stol o galerijskom izlaganju umjetnika animacije, te otvorena izložba radova autora uvrštenih u konkurenciju kratkometražnog filma.
'Što duže izlažemo sve više sam uvjerena da trebamo s time nastaviti jer ima mnogo umjetnika čiji rad mora biti predstavljen široj publici', rekla je Cecile Noesser, voditeljica pariške galerije.
Noesser kaže kako im je cilj izlagati stilski i izražajno različite autore, a ne žele se ograničavati niti kod vrste djela koja predstavljaju u svojoj galeriji.
'Velikim dijelom je riječ o crtežima koji se koriste za animaciju filmova, isječcima iz filmova i pripremnim skicama, no želimo dati prostor i osobnim radovima umjetnika, onome što i inače rade, pa se na našim zidovima znaju naći i platna visoka dva metra', napomenula je.
Mogućnosti galerijskog izlaganja djela s područja animacije tu ne završavaju jer se, kaže, mogu prezentirati i digitalno nastali radovi.
Kao važan dio njihovih aktivnosti istaknula je edukativne izložbe koje su često tematske i prate ih razna događanja. 'Djeca odlično reagiraju na takve projekte, osobito kada uvide vezu između izloženog djela i pokretnih slika', ustvrdila je.
Galerija je osmišljena kao dio djelatnosti produkcijske kuće Miyu, koja producira kratke animirane, dugometražne filmove i video spotove, a bavi se i distribucijom kratkih filmova.
Za zagrebačku publiku izložili su radove iz kratkih filmova "Per tutta la vita" Roberta Catanija i "Happy" Alice Saey.
Galerijsko izlaganje za afirmaciju animacije kao umjetnosti
O tome koliko animatorima danas nedostaje adekvatno mjesto za promociju umjetničkih djela koja nastaju u samom procesu rada, ali i kako se njihovim galerijskim izlaganjem doprinosi promociji animacije u umjetničkom smislu, bilo je riječi i na okruglom stolu, održanom u KIC-u, u suradnji s AM centrom.
Kako se moglo čuti, sve je veća potreba da autori animiranih filmova prošire prezentaciju svojih djela izvan filmskih okvira, s obzirom na to da je animacija oduvijek usko povezana s likovnom umjetnošću - odsjeci animacije češće su na akademijama likovnih, nego dramskih umjetnosti, a i veliki broj animatora potekao je iz svijeta likovnosti.
Kuriranje animacije proteklih se desetak godina afirmiralo i izvan festivalskog konteksta i prostora kina, a pojavili su se i brojni novi izazovi kako predstaviti nešto što je prvenstveno zamišljeno kao prikaz na velikom filmskom ekranu.
Stefan Stratill, kurator i predsjednik austrijske ASIFA-e rekao je kako njihova iskustva s izlaganjem djela s područja animacije govore o tome kako su nekada najbolja rješenja ona najjednostavnija. "Kada imate puno ekrana uvijek nešto krene krivo, imamo tehničara koji rješava te stvari, no i njegovo je vrijeme ograničeno", napomenuo je.
Kaže kako je osobito zanimlljivo vidjeti na koje sve načine umjetnici danas kombiniraju likovne umjetnosti i animacije, u čemu je sve više neizostavna pomoć digitalnih tehnologija.
'Kada rade instalacije često pronađu specifična rješenja, pa neka djela uz zvučnike i osvjetljenja djela funkcioniraju kao film iako se ne projiciraju. Svakom se djelu pristupa drugačije', dodao je.
O svojim iskustvima s izlaganjem u galerijama govorio je francuski autor Boris Labbe, član ovogodišnjeg žirija Animafesta koji je podjednako posvećen i filmovima i izlaganju, a i u zagrebačkoj Galeriji ULUPUH mu je otvorena izložba na temelju dvaju radova prikazanih na prijašnjim festivalima.
O svemu što se krije iza procesa nastanka filma - na izložbi u KIC-u
U KIC-ovoj Galeriji na katu u srijedu je otvorena i skupna izložba 'Iza kulisa', koja otkriva što je u pozadini samog nastanka animiranog filma.
To je prvi put da Animafest predstavlja radove autora čiji su filmovi ušli u prestižno Veliko natjecanje kratkometražog filma, pa je riječ o svojevrsnom pregledu koji pokazuje raznolikost tehnika, autorskih pristupa i ideja.
Po dovršetku rada selekcijske komisije 29. Animafesta odabrani autori bili su pozvani na sudjelovanje na izložbi - od 46 filmskih naslova i autora, njih 15 je prihvatilo poziv i poslalo svoje radove, u rasponu od klasičnih slika, grafika, kolaža, found footagea do fotografija, lutaka, dijelova scenografije za film i multimedije.
Sve izložbe postavljene u okviru Animafesta mogu se pogledati do kraja festivala, 8. lipnja.