Zagrebački Muzej suvremene umjetnosti prvi put javnosti predstavlja arhitektonsko-urbanistički segment zbirke Josipa Seissela koju je 1993. umjetnikova supruga Silvana Seissel darovala gradu Zagrebu
Donaciju Seissel čine dvije tematske cjeline od kojih se jedna odnosi na likovna djela koja smo imali prigode vidjeti 1997. na velikoj izložbi u zagrebačkom Domu HDLU-a, a drugu brojčano manju skupinu čine arhitektonsko-urbanistička rješenja nastala u razdoblju od gotovo pola stoljeća koja se sada u izboru kustosice MSU-a Ivane Kancir prvi put nalaze pred zagrebačkom publikom.
Iako je po struci bio arhitekt te cijeli radni vijek proživio kao urbanist i pedagog na zagrebačkom Arhitektonskom fakultetu, Josip Seissel (1904. - 1987.), u široj javnosti, uglavnom je percipiran kao slikar i likovni stvaratelj koji je aktivno sudjelovao u avangardnom pokretu uz časopis Zenit te potpisivao svoje radove pod pseudonimom Jo Klek. Josipa Seissela smatra se utemeljiteljem hrvatskog konstruktivizma i začetnikom nadrealizma, a on je autor i prve apstraktne slike u ovom dijelu Europe koja je nastala 1922. i nosi naziv Pafama te se danas nalazi u stalnom postavu zagrebačkog MSU-a.
Izbor iz njegove arhitektonsko-urbanističke ostavštine sastoji se od skica, crteža i tehničkih nacrta te prvi put daje presjek Seisselova plodnog arhitektonskog stvaralaštva od 1920. do 1987. Izložba u NO galeriji zagrebačkog MSU-a opsegom nije velika, ali njezina važnost leži u činjenici da arhitektonsko i urbanističko djelovanje Josipa Seissela već desetljećima nije prezentirano u domaćoj javnosti i njegov arhitektonsko-urbanistički opus nikada u potpunosti nije bio valoriziran.
Predstavljeni su tematski raznoliki i svi važni aspekti Seisselovih natječajnih rješenja od 30-ih godina prošlog stoljeća kada djeluje u duhu internacionalnog modernizma do poslijeratnih urbanističkih rješenja gradskih planova i spomen-područja koja realizira u suradnji s mnogim našim poznatim arhitektima i kiparima.
Njegovi najpoznatiji projekti obuhvaćaju urbanistička rješenja gradova Čakovca (1948) i Nikšića (1955-58), Sveučilišni (1949-50) i Pionirski grad u Zagrebu (1948), groblje u Novom Sadu (1963), zagrebačko groblje Miroševac (1949) te spomen-područja Dotršćina, Kamensko i Kragujevac.
Zagrebačko groblje Miroševac urbanistički i hortikulturno osmislio je sa svojom suprugom Silvanom Seissel, hortikulturnom inženjerkom. U tom organskom i policentričnom planu napustio je devetnaestostoljetni tip groblja s velikim četvrtastim parcelama podijeljenim grobnim alejama zbog monotonije i pravocrtnosti, a posebnu pažnju posvećuje pejzažu. Seissel za Miroševac predlaže cjelovitu obradu grobnih polja ukrašenih s raznim nasadima i visokim zelenilom čime groblje tretira kao svojevrsni oblik gradskog parka.
Malo je poznato da je Josip Seissel urbanistički osmislio Pionirski grad u kojem je paviljone radio naš poznati arhitekt Ivan Vitić. U tom projektu osobitu pažnju posvećuje pejzažnim karakteristikama predjela, a zelenilo tretira kao ravnopravan element arhitektonsko-urbanističkim kompozicijama.
Najveću tematsku cjelinu Donacije predstavlja memorijalni kompleks Spomen-područje Dotršćina u Zagrebu (1963-64), a od nekoliko predviđenih prostornih cjelina izvedena je samo Dolina grobova sa sporednim ulazom i kristalna forma Vojina Bakića.
Spomenik pobjedi naroda Slavonije u Kamenskom (1960-64) i Spomen-obilježje Hrvatske u Spomen-parku u Kragujevcu (1976-81) također je radio u suradnji s kiparom Vojinom Bakićem, a projekt Sveučilišnog grada u zagrebačkoj Dubravi u kojem zastupa kompoziciju slobodne paviljonske izgradnje uklopljene u parkovno zelenilo djelomično je ostvaren izgradnjom jednog dijela studentskog naselja koje i danas funkcionira, ali je cjelovita arhitektonsko-urbanistička ideja, koja je podrazumijevala pripadajuće institucije te objekte za stanovanje nastavnika, napuštena.
U svom pedagoškom radu Seissel je odgojio mnoge generacije domaćih arhitekata i urbanista, a s njim je započela raditi i katedra za urbanizam. Do svog umirovljenja, 1965. godine, bio je nositelj svih urbanističkih kolegija. Od 1962., bio je redovni član HAZU-a.
Seisselov pedagoški rad, nažalost, nije zastupljen na izložbi, ali se iz njegovih idejnih rješenja i suradnji može lako iščitati da je surađivao sa renomiranim domaćim arhitektima. Među mnogim arhitektonskim rješenjima posebno se ističe projekt Zakladnog bloka na Jelačićevom trgu u Zagrebu iz 1931. koji je radio zajedno s cijenjenim arhitektom Josipom Pičmanom. Njihovo arhitektonsko-urbanističko rješenje predviđalo je jedinstvenu multifunkcionalnu cjelinu s kupalištem, kinima, restoranima, elitnim trgovinama, gradskom vijećnicom, 150 luksuznih stanova i mnogim drugim sadržajima, ali taj projekt nije bio ostvaren, jer je Grad zemljište, predviđeno za izgradnju, parcijalizirao i rasprodao te tako zaradio veći novac. S Josipom Pičmanom sudjelovao je koautorski na još nekim važnim natječajima koji su bili nagrađeni i otkupljeni, ali nerealizirani (Glavni kolodvor u Ljubljani, Crkva sv. Ćirila i Metoda na Sušaku, Novi trg u Sarajevu).
Jedan od Seisselovih rijetkih ostvarenih projekata bilo je rješenje paviljona Kraljevine Jugoslavije za veliku Međunarodnu izložbu umjetnosti i tehnike 1937. u Parizu. Paviljon je bio ingeniozno postavljen neposredno uz pariški trg Trocadero, a njegovo rješenje paviljona s kaneliranim stupovima na ulaznom pročelju naišlo je na odličnu recepciju međunarodne publike pa je Seissel nagrađen nagradom Grand Prix, a dodijeljen mu je i Orden Legije časti.
Izložba 'Josip Seissel: Iz arhitektonske ostavštine' otvorena je do 27. siječnja.