Svijet možda misli da je vidio sve od Afrike, ali to očito nije slučaj. Afrički trap je samo još jedan od dokaza, a tu je i afrički streetwear. Osim toga, afrički (t)reperi vole i hrvatsku modu. Ovo je priča o trap fenomenu na tom kontinentu
Afrička glazba – iako je zamišljamo kao uglavnom autohtonu – odavno je prihvaćala i utjecaje zapadnih zvukova. Posebno se to očituje afričkoj hip hop kulturi, koja dosljedno slijedi evoluciju zvuka koja se događa u tom žanru na Zapadu, još od devedesetih godina i tzv. boom bap ere repa. Sada je red došao i trap, novi rap val koji se itekako ukorijenio i na ulicama i stejdževima Lagosa, inače drugog po veličini grada u Africi (iza Kaira) koji je, uz grad na jugu Nigerije Benin City, postao središte zapažene nigerijske trap scene o kojoj se sve više govori i na Zapadu. U fokusu su karijere repera kao što su Rema, Ycee, M.I Abaga, Olamida, Phyno, PsychoYP, Straffitti, Zilla Oaks, Marv OTM, Trill Xoe, Tochi Bedford, Kiienka….
Svi su oni pronašli način da ono što se u Nigeriji smatra autohtonim rap zvukom profunkcionira i u doticaju sa zapadnjačkim trapom koji je unazad nekoliko godina opčinio cijeli svijet. Navedeni afrički reperi prilično su brzo i strelovito legitimizirali žanr na tom prostoru, kojim i dalje, treba reći, 'caruje' mainstream afro-pop i afrobeat zvuk. Ipak, nova generacija afričkih glazbenika i njihov trap zvuk neprestano dobivaju na zamahu i vizibilitetu. Trap sve više prihvaća i afrička mladež; za mnoge od njih ta glazba predstavlja bijeg od ne baš lake svakodnevice s kojom se neprestano suočavaju. U Nigeriji, koja se posebno ističe kao uporište trap zvuka u Africi, danas tako imamo situaciju gdje mnoštvo mladih repera u nastajanju istražuje upravo oštar južnoamerički trap zvuk. Drugog repa u zemlji gotovo da i nema. Čine to na izuzetno propulzivan način, urušavajući konvencije i stapajući lokalni senzibilitet te jezik sa zapadnim zvukom i stvarajući tako ono što se na Zapadu već naziva Afro-trap ili Naija trap.
Naravno, sve to se nije dogodilo u vakuumu.
Rap glazba na lokalnim jezicima kao što su Yoruba i Igbo bila je popularna i ranije, u svojim starijim formama, zvukovima i žanrovima, i to je naslijeđe ključno za to kako trap ondje zvuči danas. Nigerijski su trap artisti, recimo i to, eksplodirali na SoundCloudu i drugim mrežama, upravo kao i njihove zapadni kolege. Predvodnik nigerijskog trap pokreta definitivno je bio Rema, čija je neobična interpretacija emo-rapa spojena s elementima afrobeata brzo stekla milijune obožavatelja diljem svijeta. Njegova glazba je gotovo instantno premašila granice Afrike, upoznavši tako Zapad sa žanrom afro-popa, a dogodilo se to ponajprije zahvaljujući potpori moćnog izdavača Mavins Recordsa, ali i njegovom nepobitnom talentu.
'Trap mi pomaže da pokažem svoje emocije na drugačiji način', rekao je 19-godišnji Rema za Okay Africa u intervjuu 2019. godine. Uz utjecaje kritički hvaljenih imena u podžanru emo-rapa kao što su Swae Lee, Trippie Redd i JuiceWRLD – čiji se tragovi definitivno čuju u njegovoj glazbi - Rema je stvorio netipični i autentični zvuk. U svojim se pjesmama, pišu kritičari, bavi suvremenim tjeskobama nigerijske mladeži, progovara otvoreno o temama koje ih muče, i to toliko dosljedno da se čini 'kao da ih svojom glazbom želi spasiti'.
Još jedno od imena te nove afričke scene na koju bi trebalo obratiti pozornost jest i Dah Richie (24).
'Ugledam se na puno umjetnika, ali nijedan od njih nije utjecao na to da uzmem mikrofon. Bila je to moja želja, ja samo pokušavam biti ja svakodnevno,' rekao je u jednom intervjuu nigerijski umjetnik s adresom u Južnoj Africi, Adetoro Richie, poznatiji kao Dah Richie.
U nedavnom je, pak, intervjuu za Vanguard reper također naglasio kako snagom samo motivacije planira osvojiti svjetsku industriju zabave. I to je još jedna od bitnih odrednica novovalnih nigerijskih trap artista – kreću s dna, svjesni su da kreću s dna, ali znaju da se neće tu zadržati i ne libe se predviđati si sjajnu budućnost. Shvaćaju snagu hypea koji umjetniku može promijeniti život preko noći, kao što shvaćaju i interes Zapada za 'Drugim', specifično u kontekstu trap glazbe. Najvažnije, znaju i prihvaćaju da se to može i dobro naplatiti. Dah Richie, koji potječe iz područja nigerijske lokalne uprave Egbeda u Ibadanu, državi Oyo, svoj potpis je već stavio na ugovor izdavača More Coke Everyday (MCE) Entertainment, i to 2019. godine. Uz njihovu pomoć namjerava osvojiti međunarodno tržište. Dah Richie također razumije moć mješavine afro-popa i trapa, a dva žanra spaja u jedan čime proizvodi jedinstveni zvuk koji polako postaje i njegov potpis.
'Naporno sam radio da usavršim mješavinu ta dva žanra', rekao je Dah Richie Vanguardu, pa zaključio: 'Želim da me svijet osjeti, želim da čuju ono što sam stvorio za njih.'
Iza nigerijskog repera je i najnovija suradnja s Enamelom - traka 'Gangsta In Agbada (G.I.A)'. Reper Hakim Idowu Giwa, inače poznatiji kao Enamel, u suradnji s Dah Richieom izbacio je prvi singl kojim dvojac najavljuje daljnji zajednički rad, a 'Gangsta in Agbada' je i prva traka Dah Richieja pod MCE Entertainmentom.
'Sinergija Enamela i Dah Richieja na ovoj pjesmi je nevjerojatna. Kao da razgovaraju i pričaju jedan drugome priču – a sve unutar vrlo poetičnih okvira', rekao je o traci Habeeb Giwa, predsjednik izdavačke kuće MCE Entertainment.
'Gangsta in Agbada' je, inače, priča o modi, stilu, ali i priča o afričkoj kulturi. Agbada je, naime, vrsta afričke odjeće koju u posebnim prilikama nose uglavnom pripadnici elitne kaste. Putem G.I.A.-e, Enamel i Dah Richie oslikavaju svoj životni stil. Pjesma također baca svjetla reflektora na žanr Afro Trap, koji je evoluirao iz utjecaja Afro popa, Afro Soula i Afro Fusiona
Dah Richie i moda
Kao i otprilike svaki (t)reper u muzičkoj industriji, Dah Richie nemalo pozornosti posvećuje svojoj modi i imidžu. Na njegovom Instagram profilu može ga se tako vidjeti u raznim izdanjima, pretežito s bucket hat-om na glavi (omiljeno repersko pokrivalo za glavu). Zanimljivo je da reper većinom podržava lokalnu, afričku fashion scenu. Dah Richie, primjerice, obožava afrički brend Happyville, u čijim moćnim 'kožnjacima' često pozira, a tu su i nezaobilazni srebrni lanci i naušnice.
Ono što je posebno interesantno vezano uz afrički trap i modu, jest da (t)reperi s tog kontinenta cijene i - hrvatske modne dizajnere. Naime, Dah Richie je na luksuznoj shopping platformi Farfetch nabavio i unikatnu biker jaknu Silvija Vujičića, modnog dizajnera i jednog od najintrigantnijih hrvatskih multimedijalnih suvremenih umjetnika. Dah Richie je u toj Vujičićevoj jakni E.A. 1/1 S.V. nedavno i pozirao na jednom photoshootu.
Također, (t)reper je fan i južnoafričkog streetwear brenda 'Grade Africa', jednog od najbrže rastućih i najzanimljivijih afričkih dizajnerskih brendova. Grade Africa je, inače, afrički brand koji svoju inspiraciju pronalazi u nostalgiji prema iščezloj uličnoj kulturi diljem svijeta, ali zadržavajući pritom svoje korijene u estetici Kwaita (glazbeni žanr) s kraja 90-ih i ranih 2000-ih. Kwaito se pojavio u Johannesburgu, Južnoafričkoj republici, tijekom 1990-ih. Žanr je, zapravo, varijanta house glazbe koja sadrži afričke zvukove i sampleove. Često sadrži i upečatljive melodijske i loop samplove, duboke bas linije i vokale, a unatoč svojim sličnostima s hip hop glazbom, Kwaito ima osebujan način na koji se stihovi pjevaju, repaju i viču.
'Grade želi postaviti novi standard za uličnu odjeću u međunarodnoj areni... afrički standard', stoji na stranicama Grade Africe. Afrički standardi se - s Dah Richijem to postaje evidentno - osim na muzičkoj sceni, postavljaju i na fashion planu. Svijet možda i dalje misli da je vidio sve od Afrike, ali s brendovima poput Happyvillea i Grade Africe, kao i s reperima poput Dah Richieja - očito je da to nije slučaj.