Novim audio-vizualnim projektom, 'Request_reply.DM/2077', osmišljenim za izložbu u Umjetničkom paviljonu koja se otvara u petak, istaknuti hrvatski umjetnik Dalibor Martinis predstavlja petnaest kratkih eksperimentalnih filmova snimljenih diljem svijeta u protekle dvije godine, kojima postavlja pitanja na koja bi, kako je zamislio, moglo odgovoriti neko 'biće ili entitet', iz 2077. godine
'Izložba i instalacija dio su projekta započetog 1978. godine kada sam prvi put snimio pitanja upućena budućem sebi. Ideja je bila da odgovorim na ta pitanja 2000., no uspio sam to napraviti 2010. u obliku televizijskog razgovora u televizijskoj emisiji Drugi format', rekao je Martinis, koji je u četvrtak proveo novinare kroz izložbu.
'Kada sam razmišljao o produžetku projekta učinilo mi se da nema smisla opet raditi isto, pitanja bez odgovora učinila su mi se besmislena, no sada funkcioniraju tako da je svako pitanje jedan mali film koji funkcionira bez odgovora', objasnio je.
Učinilo mu se, kako je napomenuo, pretenciozno nastaviti 'maltretirati budućnost svojom pameću', pa se odlučio na poziciju medijatora koji posreduje pitanja. 'Sada se bavim pitanjima, a robot ili neka masa koja će lelujati u alkoholu 2077. brinut će o odgovorima. Ne znam što će budućem identitetu biti važno', ustvrdio je.
'Teško je reći kakvi će tada biti odgovori, jer neka od tih pitanja postoje još od Stare Grčke, a još se i danas mučimo s odgovorima na njih. Za pedesetak godina će se dogoditi puno stvari koje će na to utjecati', smatra umjetnik.
Kaže kako pitanja više nisu osobnog karaktera ili razgovor između 'dvoje ja' već bi ih mogao postaviti bilo tko iz 2016. bilo kome iz 2077. godine. Većinom nije riječ o njegovim pitanjima, nego ih je 'posvojio' iz različitog konteksta, napravivši izbor od njih dvadesetak koje će obuhvatiti u budućem filmu.
Pitanja je postavljao na raznim lokacijama, od Kijeva, San Francisca do Rio de Janeira i Pariza, ponekad su društveno angažirana, a ponekad osobna i egzistencijalna. Tako si u jednoj muzičkoj kabini u Nashvilleu, u kojoj svatko može snimiti ploču, pjevajući pjesmu Pixiesa postavlja pitanje 'Where is my Mind', lutak mudrac u kineskom dućanu u San Franciscu, umjesto njega, pita gledatelje traže li put prema prosvijetljenju, u radio emisiji pitanje 'tko sam ja?' postavio je jedan slušatelj, a na performansu u Zadru postavio Titovo pitanje iz 1951. o tome tko će izgraditi socijalističko društvo. Vjerujemo li u radikalnu promjenu društva pitao se tijekom prosvjeda na trgu Majdan u Kijevu, a u jednom od filmova bavi se i poznatim 'Are you talking to me?' pitanjem iz filma 'Taksist'.
Projekt je nastao u suradnji Umjetničkog paviljona u Zagrebu i Muzeja suvremene umjetnosti (MSU), kao uvod u Martinisovu opsežniju izložbu 'Data recovery', koja će se održati u prosincu ove godine u MSU. Kustosica izložbe, koja će se moći pogledati do 17. travnja je Leila Topić, a postav je napravila Ana Dana Beroš.