PREGRŠT RAZLIČITIH NASLOVA

Domaći autori i adaptacije filmskih hitova: Evo što nam kazališta spremaju u novoj sezoni

24.08.2018 u 14:16

Bionic
Reading

Zagrebačka kazališta najavljuju u novoj sezoni 2018./2019. pregršt različitih naslova, od klasika do suvremenih komada, među kojima se posebno ističu praizvedbe tekstova domaćih autora, te kazališne adaptacije nekih od najvećih filmskih hitova što je u skladu s europskim trendom. No ipak se čini da se kazališta ne mogu prepoznati po specifičnim repertoarnim politikama

Drama zagrebačkog Hrvatskog narodnog kazališta najavljuje čak šest premijernih naslova, kojima vodstvo naše najveće kazališne kuće iskazuju svoju temeljnu vokaciju i repertoarni smjer, najavljen i vidljiv u prethodnim sezonama - spajanje nemogućeg, odnosno, elitne umjetnost s narodnom, a s druge strane davanje prostora nekim od najranjivijih skupina u društvu.

Taj smjer nabolje ilustrira praizvedba domaćeg teksta 'Svaki tvoj rođendan' Mire Gavrana, najizvođenijeg i najprevođenijeg hrvatskog dramatičara, koji je za svoj rad u srpnju u Beču primio Europsku nagradu dr. Alois Mock za promoviranje europskih vrijednosti i jedinstva. Gavranove drame i komedije prevedene su na 40 jezika i izvedene u brojnim kazalištima širom svijeta, a s naslovom 'Svaki tvoj rođendan' po prvi puta bit će uvršten na repertoar naše najveće kazališne kuće. Gavran je ovaj tekst napisao po narudžbi zagrebačkog HNK-a, a jedini uvjet koji mu je bio postavljen jest da bude napisan za ansambl HNK-a.

Riječ je o svojevrsnoj obiteljskoj priči, posveti generacijama očeva i majki koji su u drugoj polovici 20. stoljeća gradili ovu zemlju i građansko društvo. Osim izgradnje zemlje, drama donosi i emotivne lomove tih generacija te krah građanskog društva, a s njim i nestanak naših života. Priča prati 70 godina života Zagrepčanina Marijana, od 1957. do 2017., pokazujući nam neke od najvažnijih događaja kao što su vjenčanja i proslave Nove godine te pogrebi, a upoznajemo i njegove roditelje, djeda i baku, polubrata, prijateljice, ljubavnice, dakle, mnoštvo različitih muških i ženskih likova. Drama je slojevita i ima stotinjak stranica te čak 28 likova, a Gavran ju je tijekom ljeta skraćivao i dorađivao zajedno s redateljem Reneom Medvešekom. Kako je Gavran poznat kao apolitičan autor tako je i u tom tekstu, kako je izjavio, nastojao da bude što manje politike, međutim, politički kontekst ipak je prisutan kao pozadina. Premijera je zakazana za 30. prosinca, na tradicionalnom datumu rezerviranom za praizvedbe u središnjem nacionalnom teatru.

Paolo Magelli režirat će klasično djelo iz zlatnog doba američke drame 'Mačku na vrućem limenom krovu' Tennessseeja Williamsa, a premijera je zakazana za 13. listopada. Glavne uloge Maggie i Bricka, dobro poznate iz istoimenog kultnog filma, Magelli je u toj turbulentnoj priči o južnjačkoj obitelji i posrnulom braku, neutaženoj žudnji i latentnom homoseksualizmu, dodijelio Zrinki Cvitešić i mladom Filipu Vidoviću. Po mišljenju Ivice Buljana, ravnatelja zagrebačke drame, pitanja koja se postavljaju u toj drami, pogotovo danas kada se redefinira obitelj, dat će svježu i aktualnu predstavu.

  • +7
Zrinka Cvitešić Izvor: tportal.hr / Autor: Dražen Breitenfeld

Priprema se i premijera drame 'Glumica' najizvođenijega francuskog suvremenog pisca Pascala Ramberta, gdje će glavnu ulogu igrati nacionalna prvakinja Alma Prica. Taj dramski tekst je napisan za Moskovski hudožestveni teatar, a govori o zadnjim danima velike ruske kazališne umjetnice te se može shvatiti i kao posveta kazalištu. U predstavi još igraju Nina Violić, Bojan Navojec, Livio Badurina…

Na repertoaru HNK- bit će i praizvedba 'Antigone' Slavoja Žižeka, koju je slovenski filozof i planetarna zvijezda također napisao po narudžbi HNK-a. U tom tekstu autor interpretira Sofoklovu tragediju na način da se bavi suvremenim temama, od Brexita, krize eura i vala izbjeglica do podizanja ograda i fake vijesti, te oštro proziva autoritarne vlasti i njihovu mržnju protiv slobodnoga mišljenja. Žižekovu 'Antigonu' na scenu HNK postavlja njemačka redateljica Angela Richter.

Čehovljevog klasika 'Tri sestre' režirat će Bobo Jelčić, koji je već radio 'Galeba' u ZKM-u. Tu je i projekt 'I am Europe' jednog od najizvođenijih suvremenih njemačkih pisaca i dramatičara Falka Richtera, čiju je predstavu 'Moj tajni vrt' publika mogla vidjeti na Festivalu svjetskog kazališta. Njegov opus kritika opisuje kao brutalno moderan i polemičan, a ova predstava je realizirana u suradnji s umjetnicima iz Francuske, Njemačke i Hrvatske.

Zagrebački Balet priprema tri premijere. Balet 'Metropolis' inspiriran je znamenitim romanom njemačke glumice, scenaristice i novelistice Thee von Harbou, a koreografirat će ga europska zvijezda u usponu Jiri Bubeniček. Drugi premijerni naslov 'Opasne veze' nadahnut je velikim istoimenim filmskim hitom, nastalim prema romanu Pierrea Choderlosa de Laclosa iz 18. stoljeća, kojeg će koreografirati i režirati Giorgio Madia, autor hrvatskog 'Petra Pana'. Baletnu sezonu zatvorit će dva baleta - 'Annonciation' i 'La Stravaganza' slavnog Angelina Preljocaja, jednog od najvećih imena suvremenoga plesa, koji je sa svojom trupom davnih godina gostovao u sklopu Tjedna svremenog plesa, dok su njegovi baleti 'N' i mistične 'Noći' izvedene u ZKM-u, odnosno u HNK-u.

Dramsko kazalište Gavella priprema pet premijernih naslova, među kojima su se našla čak dva nova domaća teksta, kazališna adaptacija domaćeg filmskog hita, suvremeni dramski naslov i domaći klasik. Sezonu započinje 15. rujna crnom komedijom 'Pijani' jednog od najzanimljivijih suvremenih ruskih dramatičara Ivana Viripajeva, koju režira Slovenac Vito Taufer. Taj tekst o potrazi za smislom u životu napisan je 2014. po narudžbi njemačkog kazališta Duesseldorfer Schauspielhaus, gdje je iste godine i praizveden. Viripajeva neki kritičari nazivaju 'spojem Tarkovskog i Tarantina' jer je u tom tekstu spojio metafizičku dramu s komedijom, te religiju s ironijom. Radnja se događa jedne noći u jednoj od suvremenih metropola Zapada, a svi likovi su pijani, ali pijanstvo je tu, kako se navodi u najavi, koncept, metafora i stanje, jer opijeni alkoholom, oni su zapravo zbunjeni, dezorijentirani i izgubljeni, dakle, ne znaju kamo idu, a njihovi su potezi ishitreni. Glavne uloge igraju Ozren Grabarić, Dijana Vidušin, Nataša Janjić, Sven Šestak, Tara Rosandić i drugi.

Nakon 'Pijanih' 3. listopada slijedi premijera komedije 'Kako je počeo rat na mom otoku', koja je nastala prema istoimenom filmskom hitu Vinka Brešana iz 1996. godine. Taj film nije samo najgledaniji hrvatski film nego je označio i prekretnicu u hrvatskoj kinematografiji. Kazališnu inačicu te crnohumorne komedije o počecima rata u Hrvatskoj režirao je Dražen Ferenčina, novi ravnatelj Gavelle, a predstava je praizvedena u svibnju u Šibeniku u koprodukciji s HNK Šibenik. I prije zagrebačke premijere predstava je dobila negativni predznak: upravo je taj komad uletio na repertoar Gavelle zamjenivši naslov 'Hotel Zagorje' koji je prema istoimenom romana Ivane Bodrožić trebala režirati Anica Tomić. U glavnim ulogama predstava 'Kako je počeo rat na mom otoku' pojavljuju se dosadašnji ravnatelj Boris Svrtan, te Janko Rakoš, Nenad Cvetko, Franka Klarić, Šime Bubica, Igor Kovač i drugi.

U veljači će biti izveden 'Kiklop' Ranka Marinkovića u režiji Zlatka Svibena, a u ožujku je na rasporedu predstava 'Stela, poplava', novi naslov hrvatskog dramatičara mlađe generacije Dine Pešuta, koji je za taj tekst 2016. dobio svoju petu Nagradu Marin Držić. Tu dramu o usamljenosti, o pogrešnim odabirima i potrazi za identitetom te o nesposobnosti da se voli i bude voljen, dok na kraju sve to ne ispere voda, postavit će Selma Spahić, mlada bosanskohercegovačka redateljica i šefica dramskog programa sarajevskog MESS-a.

Gavella zatvara sezonu praizvedbom domaćeg teksta Borivoja Radakovića 'Borba i dosada: kratka povijest rock & rolla', koji će uprizoriti Krešimir Dolenčić. Priča prati odrastanje i život dječaka Slavena, rođenog 1951., a konstruirana je tako da se činovi poklapaju s najdramatičnijim godinama jugoslavenske i hrvatske povijesti, od 1951., preko 1971., pa sve do 1991., 2001. i 2011. Uz tu političku dimenziju, priča donosi i paralelnu o povijesti kulture i rock'n'rolla u Hrvatskoj i Jugoslaviji. Kako je riječ o kultnom hrvatskom piscu, autoru zabranjenog komada 'Dobro došli u plavi pakao' i osnivaču FAK-a, koji je svoju prozu definirao kao brutalnu, možemo očekivati zanimljiv doživljaj.

Satiričko kazalište Kerempuh sezonu počinje praizvedbom duhovitog romana 'Blue Moon' Damira Karakaša, jednog od trenutačno najizvođenijih suvremenih autora, kojeg će uprizoriti srpski redatelj Boris Liješević. Riječ je o slojevitom i humorističnom romanu, koji donosi presjek predratnog stanja promatranog iz vizure Čarlija, propalog studenta i fanataičnog rockabillyja na kraju '80-ih. On jako brine za svoju kokoticu, a u gradskom životu, glazbi i hedonizmu traži bijeg iz surove ličke provincije i zamršenih odnosa s ocem i djedom. Međutim, u jednom trenutku dogodi se sudar mladalačke subkulture i traumatičnog obiteljskog naslijeđa. Zapravo, dogodi se oproštaj s jednom mladošću i jednim vremenom. Praizvedba je najavljena za listopad, a u predstavi igraju Rakan Rushaidat, Filip Detelić, Vilim Matula, Jerko Marčić, Branka Trlin Matula, Mirela Videk Hranjec i Marko Makovičić.

Prosinac je rezerviran za premijeru duhovite, dirljive i beketovski pomaknute priče 'Elling' Simona Benta, koja govori o tandemu društvenih autsajdera - osjetljivom i labilnom Ellingu i njegovu, posve oprečnom, djetinjastom i seksualno ugroženom prijatelju Kjellu, koji se nakon zajedničkog boravka u mentalnoj ustanovi suočavaju s izazovima stvarnoga života. Komedija je nastala prema tetralogiji norveškog pisca Ingvara Ambjørnsena, prema čijim je djelima snimljen i film 2001., i podsjeća nas, kako stoji u najavi, na sve marginalce, neprilagođene, luzere u borbi s vjetrenjačama, ne samo u naizgled idiličnoj skandinavskoj zemlji, nego i ovdje, kod nas, u Hrvatskoj. Predstavu režira mladi redatelj Hrvoje Korbar, a uloge tumače Filip Detelić, Marko Makovičić, Csilla Barath Bastaić, Luka Petrušić i Velimir Čokljat.

U siječnju će glumac Borko Perić postaviti tekst 'Raspad sistema', koji je između ostalih dobio i nagradu Olivier za najbolju komediju u 2015. Tekst su napisali glumci i dramatičari Mischief Theatrea, praizveden je na londonskom West Endu 2014., gdje je igrao pune četiri godine, a zatim je postavljen je i na Broadwayu, gdje je doživio 585 izvedbi. Tekst je ispričan u formi teatra u teatru, gdje publika u voajerskoj poziciji prati propast jedne predstave. U središtu je kazališni ansambl, u ovom slučaju Kerempuhov, koji priprema krimić, svojevrsnu posvetu Agathi Christie i njezinoj 'Mišolovki', poznatoj kao najduže igrana drama svih vremena u povijesti kazališta. Ali sve se počinje raspadati. Premda glumci nastoje nastaviti s predstavom, katastrofa je neizbježna.

Mislav Brečić u veljači u Kerempuhu režira tekst Richarda Harrisa 'Smijeh', koji kroz sudar dva suprotna pogleda na život progovara o slobodi, domoljublju i onom najboljem i najgorem u nama, te ulozi kazališta i smijeha u našim životima. Zadnja premijera je praizvedba teksta uspješne dramatičarke i spisateljice Une Vizek 'Ja od jutra nisam stao' koji će režirati Nana Šojlev. Tekst je prvonagrađen na natječaju Marin Držić za 2017., a autorica u njemu progovara o rodnoj problematici, ali na način da stereotipizirane muške i ženske rodne uloge obrće na duhovit, apsurdan i nekonvencionalan način, dok istodobno oštro kritizira uvriježene klišeje o muško-ženskim odnosima.

Zagrebačko kazalište mladih otvara novu sezonu 15. rujna ambicioznom predstavom 'Proba orkestra', koja nastaje prema planetarnom poznatom filmskom hitu Federica Fellinija iz 1978. Dramatizaciju istoimenog scenarija Fellinija i Brunella Rondija napravila je dramaturginja Nina Mitrović, a predstavu režira Edvin Liverić, koji je već napravio nekoliko zanimljivih projekta kao što je 'Velika bilježnica' ÁgotE Kristóf. U predstavi će biti angažirana i Merima Ključo. Ta genijalna Fellinijeva socijalna alegorija, prikazana kroz probu jednog orkestra, nastala je u vrijeme kada Italiju trese velika politička kriza nakon otmice Alda Mora i haranja Brigate Rosse. Nina Mitrović je priču osuvremenila i nadopisala te približila današnjem gledatelju pokazavši da danas prolazimo kroz drukčije krize, ali vodimo slične bitke.

U nastavku sezone, već 27. listopada, na repertaoru je premijera 'Huddersfielda', koju će prema tekstu Uglješe Šajtinca režirati Rene Medvešek. Šajtinac je srpski dramatičar i pisac, profesor na akademiji u Novom Sadu te dobitnik Europske nagrade za književnost. Za dramu 'Huddersfield' je dobio i priznanje Jovan Sterija Popović na Sterijom pozorju 2005., a po njoj je snimljen i istoimeni film. Govori o generaciji koja je nakon raspada bivše države zahvaćena općom depresijom, životari bez posla, beskrajno se dosađuje i zavarava se površnom ljubavlju prema knjigama, a uz to se i drogira i parazitira u svojim domovima. Zagrebačka publika imala je prilike vidjeti tu kultnu beogradsku predstavu o uništenoj generaciji, kada je Jugoslovensko dramsko pozorište gostovalo u ZKM-u s Nebojšom Glogovićem u ulozi Ivana.

  • +6
Rene Medvešek Izvor: Pixsell / Autor: Goran Stanzl/PIXSELL

U ZKM-u potom, 15. prosinca, slijedi autorski projekt Mađara Arpada Schillinga, jednog od najboljih europskih redatelja i kazališnog aktivista, poznatom po svom angažiranom pristupu kazalištu, čiju je odličnu predstavu 'Dokle pogled seže' publika mogla idjeti u izvedbi Kraljevskog pozorišta Zetski dom. Kako nam je rekla ravnateljica Snježana Abramović, Schilling će graditi priču o obitelji u kojoj će se ispreplitati laži, strahovi, želje ali i zlouporaba moći, korupcija, religijska uvjerenja. Proslavljeni gost iz Slovenije Jernej Lorenci režirat će 'Eichmann u Jeruzalemu: Izvještaj o banalnosti zla' o društvenim traumama i zlu prema tekstovima Hanne Arendt.

Na repertoaru ZKM-a bit će i dvije koprodukcije. U veljači je premijera predstave 'Mladež bez boga' koju prema motivima Odona von Horvatha i u koprodukciji s Montažstrojem i Akademijom dramskih umjetnosti režira Borut Šeparović. Taj Horvatov roman, napisan 1937. i danas je aktualan. Govori, naime, o neprilagođenom gimnazijskom nastavniku, čovjeku koji na satu zemljopisa jednom od svojih rasistički nastrojenih učenika, djetetu bogatih plebejaca, pokuša objasniti kako su i crnci ljudi. Na kraju sezone najavljena je koprodukcija sa Schauspiel Stuttgart i Nowy teatrom u Varšavi o čemu će ZKM izvijestiti na posebnoj pressici.

Zagrebačko gradsko kazalište Komedija odlučilo se u novoj sezoni postaviti pet žanrovski različitih adaptacija aktualnih svjetskih hitova. Zbog adaptacije gledališta u matičnoj zgradi na Kaptolu Komedija započinje sezonu 3. listopada na drugoj sceni u Jazz&cabaret klubu Kontesa na Trgu bana Jelačića gdje će Marko Juraga postaviti poznatu melodramu '39 stepenica', nastalu prema kultnom špijunskom trileru slavnog Alfreda Hitchcocka. Roman Johna Buchana iz 1915. o Richardu Hannayu, predivnoj, izazovnoj i opasnoj špijunki Annabeli Schmit i ubojstvu za kazalište je adaptirao Patrick Barlow, stvorivši urnebesnu komediju za samo četiri lica. Komedija je postala hit na Broadwayu i engelskom West Endu, a u Juragovoj verziji naglasak će biti na farsi i parodiji. Potom slijedi 'Tulum u samostanu', praizveden 2009. u Royal Court Theatreu u Londonu, u režiji Aide Bukvić. Michael Wynne je za taj tekst o tulumu u navodno ukletom samostanu, prepunom alkohola i opijata, dobio nagradu Olivier za najbolju novu komediju.

Od veljače će na repertoaru biti i farsa jednog od naših najboljih dramatičara i komediografa Mate Matišića 'Legenda o svetom Muhli'. U tom tekstu, nadahnutom Boccaccovim 'Dekameronom', autor se bavi lukavim varalicom Muhlom, koji poduzima brojne spletke zbog seksualnog zadovoljenja i novih erotskih igara. Rock-operu 'Jesus Christ Superstar' znamenitog autorskog tima Andrewa Lloyda Webbera i Tima Ricea režirat će Damir Lončar, a orkestrom će ravnati Dinko Appelt, dok će plesne korake odličan koreograf Leo Mujić. Riječ je o jednoj od najpoznatijih rock opera svijeta, koja govori o zadnjih sedam dana života Isusa iz Nazareta, a dosad je s velikim uspjehom prikazana u više od dvadeset zemalja svijeta gdje ju je vidjelo više od pet milijuna ljudi. Na premijeri u ožujku 2019. ulogu Isusa pjevat će Đani Stipaničev, izdajnika Judu Ervin Baučić, a u roli obraćene grešnice Marije Magdalene bit će Renata Sabljak odnosno Vanda Winter.

Komedija zatvara sezonu predstavom 'Zaljubljeni Shakespeare', koja nastaje prema istoimenom filmu Johna Maddena iz 1998. Kazališnu adaptaciju napravio je slavni britanski dramatičar Lee Hall, a u fokusu priče je izmišljena ljubavna afera dramskog pisca Williama Shakespearea u vrijeme kada je pisao svoju najpoznatiju ljubavnu tragediju 'Romeo i Julija'. Režirat će je slovački redatelj Stanislav Slovak.

'Vježbanje različitosti' je slogan sljedećih dviju sezona HNK Ivana pl. Zajca, koji prema riječima intendanta Marina Blaževića, povezuje prošlost, tradiciju i budućnost riječkog kazališta, a istodobno asocira na 'Vježbanje života', kultnu riječku predstavu, nastalu prema romanu nedavno preminulog pisca Nedjeljka Fabrija u režiji Georgija Para, te na osnovni slogan Rijeke 2020, Europske prijestolnice kulture 'Luka različitosti'. Nova ravnateljica riječke Drame Renata Carola Gatica najavila je naslov 'Michelangelo' kojeg će prema 'Michelangelu Buonarrotiju' Miroslava Krleže, točno 100 godina nakon što je napisan, na scenu postaviti slovenski redatelj Sebastijan Horvat.

'Regoča' Ivane Brlić Mažuranić režirat će Olja Lozica, redateljica hit predstave 'Vincent', koja u podnaslov svoje nove predstave postavlja pitanje 'Možemo li biti prijatelji iako smo različiti?' Roman nedavno preminule spisateljice Daše Drndić 'Leica format' adaptirat će Goran Ferčec, a tu predstavu s Rijekom u glavnoj ulozi režirati Franka Perković. Bit će postavljen i Webberov hit mjuzikl 'Bulevar sumraka' koji je osvojio Broadway i West End. Riječki HNK priprema i brojne koprodukcije, primjerice, s Dubrovačkim ljetnim igrama, Teatrom Alighieri i Fondazione Ravenna Manifestazioni, Piccolo Festival del Friuli Venezia Giulia i Punto Arte – Amsterdam, Muzičkim bijenalom...

HNK Osijek najavljuje premijere trilera 'Emet' prema tekstu Ivane Šojat Kuči, Shakespearovu tragediju 'Othello' i Feydeauovu komediju 'Buba u uhu', te na noćnoj sceni tragikomediju 'Richard III Grbavi' Damira Mađarića.

U varaždinskom HNK-u već su počele probe za tragediju 'Filoktet' grčkog dramatičara Sofokla, kojeg režira Ozren Prohić, a premijera je zakazana za listopad. Nakon toga slijedi adaptacija romana 'Trojica u Trnju' Pavla Pavličića, zatim u povodu 145. obljetnice zgrade kazališta, u prosincu 'Cajger na cajgeru' Vesne Kosec-Torjanac, te komedija 'Čini barona Tamburlana' nepoznatog autora i Williamsov 'Tramvaj zvan žudnja'. Na sceni Rogoz pripremaju se naslovi 'Luđak i opatica' Stanislawa Ignacyja Witkiewitcza te 'Terminus' Marka O’ Rowea.

Dječje kazalište Žar ptica već naveliko priprema prvu premijernu predstavu 'Gulliver' Jonathana Swifta, koja će u režiji Saše Božića i Ksenije Zec biti premijerno izvedena 27. rujna. Zagrebačko kazalište lutaka priprema četiri premijere – 'Pinocchio' Carla Collodija, 'Mačak u čizmama' Charlesa Perraulta, 'Cvilidreta' Braće Grimm i 'Bubamarac' Jelene Popović.