Iz Udruge za promicanje Vizualne kulture oštro su reagirali na predložene izmjene u Pravilniku o tjednim radnim obavezama učitelja i stručnih suradnika u osnovnim školama, koje smatraju degradirajućima i pogubnima za kulturu
OPA - Udruga za promicanje Vizualne kulture, zalaže se za povećanje satnice likovne kulture na europski minimum od dva sata tjedno, kao i za prestanak sustavnog marginaliziranja edukacije za ovo područje. Članovi udruge također ukazuju na posljedice marginaliziranja vizualnog obrazovanja kao što je zagađivanje vizualnog okoliša lošom arhitekturom i dizajnom te opće nekulture i nekultiviranosti.
Po njihovom mišljenju, nova izmjena Pravilnika o tjednim radnim obvezama učitelja i stručnih suradnika u osnovnoj školi Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta donosi novi udarac na obrazovanje i samim tim na kulturu.
Naime, članovi Udruge smatraju da je to nastavak degradacije odgojnih predmeta i specifičnosti koje oni nose. Ukazuju na posljedice koje izmjene donose.
'Izmjenama Pravilnika MZOS ukida i/ili smanjuje 'beneficije', koje su zapravo realna i nužna zaduženja učitelja u školi: razredništvo, vođenje zbora, dodatne i dopunske nastave, estetsko uređenje škole, vođenje učeničke zadruge, satničarstvo. Jedino nije posve jasno treba li ove poslove posve ukinuti ili pak očekivati od učitelja da ih rade na volonterskoj bazi.
Hrvatska ima najmanju satnicu likovne kulture, ali i glazbene i tehničke kulture u odnosu na ostale članice EU. Kultura je postala nešto što se razvija i usvaja onako usput, i to samo ako se želi i ima za to 'senzibiliteta'.
Učitelj likovne kulture ima 'beneficiju' od četiri sata tjedno za estetsko uređenje škole. Estetsko uređenje je svakodnevno uređivanje prostora u kojem učenici borave. Riječ uređivanje u ovom se kontekstu ne odnosi na vješanje dekoracija već na promišljeno 'kultiviranje' prostora u kojem se boravi i uči. Tu je zatim tematsko uređivanje škole u doba blagdana koji su često popraćeni i dodatnim događanjima u školi za koje se pripremaju rekviziti, scenografije i sl. Tu su i veće školske priredbe sa svim popratnim materijalima. U estetsko uređenje također spada i rad na vizalnom identitetu škole (što dodatno govori koliki raspon vještina i znanja mora imati svaki učitelj likovne kulture).
Planira se ukinuti i satnica za zadruge i likovne grupe, te ostale izvannastavne aktivnosti koje su u mnogim školama tradicija već desetljećima i pridonose razvoju individualnih afiniteta učenika. Učiteljski se posao ne svodi na predavanje u učionici i ispravljanje domaćih zadaća.'
MZOS stalno naglašava da će učitelji te poslove i dalje moći obavljati, ali ne razumije da ih, ukoliko dođe do primjene predloženog pravilnika, zbog male satnice, neće imati kad obavljati osim ako se ne očekuje da te poslove obavljaju na volonterskoj bazi.
Zbog smanjene satnice mnogi učitelji likovne kulture već sada rade u dvije škole, a neki i u tri. Ukoliko dođe do najavljenih promjena, mnoge će škole izgubiti vrijedne i profesionalne radnike koji se brinu o svemu onome što MZOS tako sustavno omalovažava, a što dobre škole čini vidljivima. U nekim krajevima Hrvatske već je sada praksa da se mala satnica likovne kulture raspodjeljuje učiteljima drugih nastavnih predmeta pa se tako događa da likovni predaje, primjerice, učitelj biologije.
'Moramo se kao društvo zapitati kako se ovakva obrazovna politika odražava na generacije koje izlaze iz naših osnovnih škola', zaključuju iz Udruge OPA.