Nagrađivanim dokumentarnim filmom 'Tvornice radnicima' Srđana Kovačevića u nedjelju je u kinu Tuškanac otvoreno 14. izdanje Subversive Film Festivala, koji se tradicionalno održava u sklopu Subversive Festivala
Otvarajući festival njegov direktor Nikola Devčić rekao je kako se i ovogodišnje izdanje, ponovno prebačeno u ovaj, rezervni termin sa svibanjskog, održava u dva bloka - filmskom i teorijskom.
'Na festivalu tematiziramo post-covid demokraciju, čime nastavljamo tražiti sreću i slobodu i u pandemijskim uvjetima', napomenuo je.
Podsjetio je na riječi Angele Davis da je sloboda neprestana borba,'i to u svakom trenutku, ovdje i posvuda, bespoštedna borba protiv autoriteta, beskompromisni pogled na vlastiti život, ustrajavanje na stazama nemogućeg'.
'Na pitanje kako promijeniti svijet Alain Badiou odgovara – tako da budeš sretan. Stvarna sreća je afekt demokracije, u smislu potpunosti ljudskog društvenog bića. Sreća je sadržaj ekstremne opasnosti koji žud, sreća prati hrabre', ustvrdio je.
Devčić je istaknuo kako je zadatak festivala svima osigurati slobodu govora i zato je zahvalio svima onima koji su ustrajali na tom putu i omogućili da se festival održi.
Direktorica Subversive Film Festivala Dina Pokrajac najavila je bogat natjecateljski i popratni filmski program, ispunjen filmskim, umjetničkim i teorijskim subverzijama, koji će se sljedećih sedam dana održavati uživo i online.
'Filmovi u natjecateljskom programu 14. Subversive Film Festivala podrivaju kanon i propituju konstruiranost zbilje. Njihova politička gesta očituje se u utjecaju na našu političku svijest i multiplikaciju perspektiva', naglasila je.
Po njezinim riječima, zastupljeni filmaši nastoje se solidarizirati sa svojim protagonistima te stvaraju portrete zajednica koje su često marginalizirane i/ili potlačene i omogućuju da se čuje njihov glas, pa i po cijenu da nam se neće svidjeti što imaju za reći.
Citirala je Kena Loacha koji je rekao kako 'umjetnost mora biti subverzivna. Ako nemate dovoljnu razinu bijesa u sebi, bolje da ostanete kod kuće.'
Za film otvaranja 'Tvornice radnicima' Srđana Kovačevića podsjetila je da je imao svjetsku premijeru na prestižnom Sheffield DocFestu, a radi se o portretu radničke zajednice u tvornici ITAS u Ivancu, jedinom uspješnom primjeru radničkog samoupravljanja u post-socijalističkoj Europi, a koji 'nameće pitanje može li tvornica u rukama radnika preživjeti na marginama kapitalizma ili nam je potreban veći san'.
'Osim što je riječ o preciznoj i virtuozno režiranoj studiji svireposti kapitalističkog sustava, dojmila nas se i inicijativa redatelja Kovačevića i producenata filma Fade In-a da svu zarada od filma podijele s protagonistima, radnicima tvornice ITAS, što nije uobičajena praksa u filmskoj industriji, a hvalevrijedan je primjer etičkog pristupa u dokumentarizmu', istaknula je.
Filmski program festivala koji se ove godine održava na temu 'Post-covid demokracija: Etika borbe i poetika solidarnosti' nastavlja se u ponedjeljak u kinima Tuškanac, Dokukino KIC te online na platformi volimdokumentarce.net.
Natjecateljski i popratni program donosi tridesetak recentnih filmskih naslova koji su obilježili tekuću godinu te na sadržajno i formalno inovativan način problematiziraju socijalne nepravde, društvene promjene, ženska prava i prava manjina, queer estetiku, studentske i radničke pokrete te nasljeđe kolonijalizma.
Selektori su Dina Pokrajac i Dragan Rubeša, a filmovi će se natjecati za nagrade Wild Dreamer za najbolji dokumentarni i igrani film. Ocjenjivat će ih tročlani žiri - Pary El-Qalqili (redateljica i spisateljica), Callisto McNulty (redateljica i spisateljica) i Ivan Ramljak (redatelj i kustos).
U dokumentarnoj konkurenciji ističu se filmovi 'Faya Dayi' Jessice Beshir, 'Povratak u Reims (Fragmenti)' Jean-Gabriela Périota, 'Futura' koji potpisuju Pietro Marcello, Francesco Munzi i Alice Rohrwacher.
Bit će tu i 'Godina otkrića' Luisa Lópeza Carrasca, 'Prljavo perje' Carlosa Alfonsa Corrala, 'Mutna rijeka' Tatiane Mazú González, 'Mala Palestina (Dnevnik opsade)' Abdallaha Al-Khatiba te biografski dokumentarac 'Greta' Nathana Grossmana o Greti Thunberg.
Iz igrane konkurencije izdvaja se 'Što vidimo kada gledamo u nebo?' Aleksandrea Koberidžea, 'Tsugua dnevnici' Miguela Gomesa i Maureen Fazendeiro, 'Osveta je moja, svi drugi plaćaju gotovinom' redatelja Edwina, 'Kutija uspomena' Joana Hadjithomas i Khalil Joreige.
Neki od zvučnijih ovogodišnjih naslova je "Crvena raketa", novi film doajena američkog nezavisnog filma Seana Bakera, 'Okus' Lê Bảoa te 'Dragi drugovi!' Andreja Končalovskog i film 'Teško je biti rođen' Sandre Wollner
Za kraj festivala ostavljena je egzistencijalistička komedija 'Pas koji nije prestajao lajati' argentinske redateljice Ane Katz.
Pripremljen je i program Kratki subverzivci, koji donosi kratke i subverzivne naslove renomiranih redatelja Radu Judea, Jean-Marie Strauba i Dana Sallitta, a u suradnji s udrugom Domino ugostit će se queer ikonu Brucea La Brucea i prikazati njegov najnoviji film 'Sveti Narcis'.
Iz popratnog filmskog programa, koji se održava u Dokukinu KIC, izdvaja se retrospektiva švicarskog autorskog militanta Fredija M. Murera, dok je Film XX posvećen ženskim filmskim narativima i predstavlja njemačku vizualnu umjetnicu i sineasticu Ulrike Ottinger dokumentarnim filmom 'Pariški kaligrami'.
Ovogodišnji Hommage posvećen je Amosu Vogelu (1921.-2012.), voditelju kultnog njujorškog filmskog kluba Cinema 16 i autoru knjige 'Film kao subverzivna umjetnost'.
U sklopu projekta Kinematografije otpora u suradnji s MSU Zagreb i kustosicom Leilom Topić prikazat će se 'Žene minorne spekulacije', najnoviji film multimedijalne umjetnice Nicole Hewitt.